středa 2. listopadu 2022

Hra 743: Tetris 3D (1992)


Tetris 3D
Vývojář: Jiří Bernášek (BeWeSoft)
Vydavatel: A. B. B. U. C.
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Puzzle
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Tetris ve třech dimenzích vznikl třeba pro ZX Spectrum pod názvy 3D-Tetris (1989) či Quadertris (1992), na osmibitová Atari ho přivedl až J. Bernášek (H2O (1991), Midnight (1992) a další), opět ve spolupráci s německým klubem ABBUC. Zatímco ve zmíněných zpracováních Tetrisu jsme na kostičky nahlíželi z boku, v tomto případě se na ně díváme jakoby shora. Inspiraci získal autor ze hry Blockout (1989). 

Začátek hry

Chybějící dílek

Devátý stupeň rychlosti je už téměř nehratelný

Ovládat hru můžeme pomocí joysticku nebo klávesnice, přičemž si lze nadefinovat vlastní klávesy. Potřebovat jich budeme celkem 11 - čtyři pro pohyb kostičky, jednu pro rychlé umístění a zbylých šest pro otáčení kolem různých os. Jako u všech 3D Tetrisů je ovládání komplikované a chvíli trvá, než si na něj hráč zvykne. 

"Bedna", kam budeme kostičky umisťovat, má velikost 5x5 a 8 polí do výšky. Začínáme na levelu 0 a postupně se můžeme dostat až na maximální, devátý, kdy kostičky už létají takovou rychlostí, že ovládání je méně responsivní a hra téměř nehratelná. Naším cílem je samozřejmě získat co nejvyšší skóre, které si zvýšíme nejen zkompletováním celého "řádku" (nebo spíš vrstvy?), ale také pokud kostičky rychle umístíme z větší výšky - pokud je necháme pouze dopadnout, tak je vliv na skóre nulový. Svůj výsledek si pak můžeme zapsat do tabulky nejlepších hráčů. Hudby se nedočkáme, k dispozici jsou pouze zvukové efekty. 

Zápis jména

Tabulka nejlepších výsledků

Verdikt: Další pokus o 3D Tetris, tento je asi zatím nejpovedenější, resp. nejpřehlednější. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Blockout vyšel v roce 1989, takže klidně mohl být inspirací, pokud ho autor znal. Třeba se pochlubí.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Blockout
    https://www.retrogames.cz/play_318-DOS.php

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trefa, psali jsme současné... Okolnosti vzniku jsou i v interview jinde na tomto blogu.

      Vymazat
    2. No vidíte, to interview jsem si zapomněl zpětně pročíst. Zmínku o Blockoutu jsem doplnil.

      Vymazat
  2. Tohle je udělané podle hry Block Out z platformy PC/DOS, tedy princip zobrazení a ovládání je převzatý. Výzvou zde spíše bylo udělat totéž na osmibitu (byť bez možnosti měnit parametry hry).

    OdpovědětVymazat