pátek 21. ledna 2022

Hra 633: Boggle Bubble (1992)


Boggle Bubble
Vývojář: Vojtěch Klíma & Jan Klíma & Milan Salajka
Vydavatel: Silver Sword Sotware
Vydáno 1992 pro SAM Coupé
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po Shanghai (1990) a Hexagonia (1991) teprve třetí tuzemská hra pro počítače SAM Coupé. Název má podle autorů znamenat něco jako "vystrašená bublina" a nemá nic společného se známou arkádovkou Bubble Bobble (1986).

Úvodní menu

Logo vývojářů

Volba ovládání

V instrukcích si kromě jiného můžeme přečíst i poměrně dlouhý úvod do příběhu, jehož přepis následuje:

"Mému bráchovi by byl včera jeden měsíc a to by už znamenalo pořádný důvod k oslavě, kdyby bylo všechno tak, jak to má být. Mně je půl roku, což na naší planetě znamená věk dospívání. To, co teď budete číst, píšu jen proto, aby se nějak zachytily události posledních tří dnů na naší Bublinové planetě. 

Nevíme přesně, jak vznikla Bublinová planeta, ale muselo se stát něco opravdu zvláštního, že vznikla taková zbytečná a nanicovatá stvoření jako my, bubliny. Živíme se převážně vegetací a trochu i nějakým hmyzem. Zvířata jsou nám vzhledem trochu podobná, jsou to vlastně takové zdegenerované bublinky, ale těch je málo a proto je chráníme a nelovíme je. Dodnes nikdo nechápe, proč tu jsme. Ale jsme tady a žijeme.

Naše rodina patří mezi takové střední vrstvy. Jsme totiž růžoví (jen tetička je nažloutlá, ale to je asi stářím). Modrých bublin je málo a jsou na vedoucích místech. Mají mnohem větší inteligenci, než růžové bubliny a svoje rody si přísně chrání. Pak jsou tu ještě ostatní, kteří se narodí, když se vezmou dva z rozdílných rodů. Jeden můj kamarád je modrozelený a naše teta, jak už jsem psal, je nažloutlá. 

Vybudovali jsme docela hezká nadzemní města. V jednom takovém menším městě bydlím - vlastně bydlel jsem - i já a naše rodina - rodiče, sestra a můj malý bráška. Předevčírem jsem řekl doma, že jdu za město. Vyhopkal jsem z naší ulice, hopkal jsem po poli kolem Líné řeky, která teče kolem městečka. Příroda je na naší planetě opravdu hezká. Ale najednou, když jsem se ohlédl směrem k městu, jsem uviděl nebe plné létajících lodí. Některé už stály na zemi a něco se z nich valilo ven. Věděl jsem, co to je! Muglufové - dvounozí! Znal jsem o nich z dějepisu, že naposledy sem přistáli před 832 lety a pak tu byli až do Velkého svržení někdy před 700 lety. Od té doby žily bubliny v míru - i mezi sebou - a nepotřebovali armádu. Bylo tu jen pár strážců - ti nám teď nepomůžou!

Muglufové jsou větší než bubliny, ale hlavně mají strašné zbraně, kterými umí zabíjet bubliny po desítkách! Umí hrozně rychle létat v kosmických korábech a uvězňují bubliny na práce, nebo je jedí. Všechny bubliny mají z Muglufů strach, i když skoro žádná si už nepamatuje Velké svržení. Muglufové měli asi za tři hodiny město v rukou. Nevěděl jsem, co je s rodiči, sestrou a bráchou. Ani jsem netušil, zda se v nějakém jiném městě podařilo některé bublině uprchnout, i když jsem o tom dost pochyboval. 

V noci jsem opatrně šel k městu. Ale město se změnilo! Nepoznal jsem skoro naší ulici. Všechny nadzemní ulice byly pobourané, dlaždice pořádně nedržely a všude byly umístěné bomby a pasti Muglufů. Když jsem se chtěl vrátit, najednou jsem zjistil, že dlaždice, po kterých už jsem šel, jsou tak rozbité, že už po nich nemůžu zpátky! Jen některé držely ještě dobře. Někde jsem našel i jídlo, měl jsem hrozný hlad, a s plným žaludkem jsem se rozmyslel, co dělat. 

Pokusím se odstranit ty časované bomby, aby to tady všechno nevybouchlo a pak snad už osvobodím mé milované!!!"

Instrukce #1

Instrukce #2

Instrukce #3

Jak je tedy z příběhu patrné, budeme se snažit deaktivovat všechny bomby v úrovni. K tomu nám budou stačit čtyři klávesy pro pohyb a jedna pro pauznutí hry / zobrazení menu. Lze si nadefinovat vlastní ovládací klávesy či hrát na joysticku. 

Úroveň je rozdělena na políčka-dlaždice, na kterých můžeme nalézt hned několik věcí. Naše postava je růžová divně vypadající bublina. Nejdůležitější jsou zmíněné bomby - stačí vkročit na jejich políčko, čímž je deaktivujeme. Dále tu jsou kostlivci, na jejichž políčko vkročit můžeme, ale přijdeme tím o jeden ze životů (zpočátku jich máme 5, ale lze najít i bonusový život). Prémie typu dortík, jablíčko či třešničky přidávají body do skóre. Na levé straně vidíme časový limit, který můžeme rozšířit sebráním diamantu. A nakonec tu najdeme mince a hvězdičky - pokud jejich součet dosáhne 50, tak získáme další bonusový život.

Začátek první úrovně

Vyřešená první úroveň

Šesté úrovně jsou zpravidla primitivní

Vtip je v tom, že na šedé dlaždice můžeme vkročit pouze jednou, načež se propadnou. Jsou tu ovšem i pruhované dlaždice, na které můžeme stoupnout opakovaně. Je tedy nutné pečlivě plánovat svojí trasu, přičemž není dovoleno vkročit na políčko bez dlaždice, takže se nelze propadnout. Pokud se dostaneme do neřešitelné situace, musíme přes menu úroveň restartovat. 

Najdeme tu pět sad po šesti úrovních, celkem tedy 30 levelů. Každá sada má jiné pozadí. Šestá úroveň je vždy primitivní a slouží pouze k sesbírání bonusů. 

První úroveň druhé sady

Ve vrchní části je evidentní past s bonusy

Připravte se na těžké časy

Hra je celkově jednoduchá a není problém ji dohrát i na první pokus. Autoři se sice snažili připravit různé pasti, kdy umístili bonusy tak, aby se po sebrání hráč zasekl, toto se ovšem dá odhalit poměrně snadno. Horší jsou situace, kdy může být něco na prvním políčku, na kterém stojí naše postava a co tedy zprvu nevidíme, což může ovlivnit rozhodnutí, jakým směrem se vydat a ve výsledku to může zhatit dohrání úrovně. 

Zvyknout si hráč musí i na určitou prodlevu při pohybu, kdy je nutné klávesu držet trochu déle, aby se bublina přesunula. Z obrazovky výběru ovládání se po chvíli spustí demo, kde je hráči ukázáno, jak úspěšně dokončit první úroveň. Trochu zvláštní jsou smíšené anglické a české texty, jakoby se autoři nemohli rozhodnout, jaký jazyk zvolit. Najdeme tu i příjemný hudební podkres a pokud dosáhneme slušného skóre, tak se lze zapsat i do tabulky nejlepších.

Poslední úroveň je primitivní

Vítězství!

Zápis do tabulky nejlepších

Verdikt: Hratelná logická hra, která je ovšem příliš jednoduchá a chybí jí jakási rafinovanost designu úrovní. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat