Brutal Recall
Vývojář: Hero Music Company (Petr Klvač & Filip Oščádal (Fred Brooker))
Vydavatel: K-Soft
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Inspirace k této textovce vychází ze slavného sci-fi filmu Total Recall (1990), v němž se objevil tehdejší idol Arnold Schwarzenegger. Jeho životopis si autoři trochu upravili a udělali z něho Františka Křepelku, agenta 0.07. Právě jeho se ujmeme a budeme vyšetřovat podezřelou skupinu obchodníků s drogami.
Doplnění - název autoři převzali z interview s F. Fukou z časopisu Excalibur, číslo 4.
Další hra od distributora K-Softu - lze nalézt podobu s tehdejším logem Kodaku |
Demo s upoutávkou na hru |
Součástí dema je i pozměněný životopis "Arnolda" |
Před samotnou hrou vyšla i ukázka ve formě dema, které mělo případné zájemce navnadit a motivovat je k zakoupení hry. Součástí tohoto programu byly informační texty upozorňující i na soutěž o nespecifikované ceny, konkurz na grafika připravovaných her či samplovaná hudba.
V samotné hře pak na hráče čeká ještě vstupní test ve formě jedné otázky, na níž se musí správně odpovědět, což je následované několika obrazovkami více či méně vtipných průpovídek typu "Kdo se hádá o komáří řešeto, nemůže tančit s kozou u Podmokel".
Vstupní test |
Instrukce |
Začátek hry |
Ovládání hry je řešeno velmi netypicky. Joystickem ovládáme kurzor, kterým můžeme najet na libovolné slovo na obrazovce, načež to se zvýrazní. Pokud se tedy chceme přesunout na jinou obrazovku, stačí najet na jeden z vypsaných dostupných směrů (např. "sever") a kliknout.
Nahoře jsou pak všechny příkazy - JÍT, VZÍT, POLOŽIT, POUŽÍT, PROHLÉDOUT, SITUACE, HUDBA (zapne/vypne hudbu), EXHUMACE (sebevražda), INVENTÁŘ a PŘEDMĚTY (otevře okno vypisující všechny předměty ležící v dané lokaci na zemi).
Pokud tedy chceme např. použít nějaký předmět z inventáře, musíme nejprve přes příkaz INVENTÁŘ otevřít odpovídající okno, poté zvolit příkaz POUŽÍT a následně vybrat daný předmět.
Pro zobrazení předmětů je nutné otevřít okno "předměty", resp. "inventář" |
"Paní" s "dítětem" |
Kód na jízdence asi k ničemu není |
Mapa hry je poměrně rozlehlá, se spoustou "prázdných" obrazovek. Vévodí jí silnice, které se musíme vyhnout, jinak nás vždy přejede auto. Musíme tedy využívat podchody, do kterých se dostaneme použitím příkazu JIT a vybráním slova "dolů". Bohužel pro vyřešení hry musíme často běhat přes celou mapu tam a zpátky a komfort hraní snižuje i omezení inventáře na šest předmětů.
Řadu hádanek lze vyřešit jen zkoušením všeho na všechno a najdeme zde i řadu vyloženě zásekových míst - např. objevení hospody je velice problematické, protože je třeba nejprve prozkoumat štít a poté zvolit příkaz JIT PIVO. A hned poté nás čeká další chyták, kdy si s sebou musíme přinést zdánlivě nesouvisející kuličku, prozkoumat ji a použít "nesmysly", čímž řekneme hajzlbábě heslo. Na jiném místě najdeme i designerský faul, kdy je nutné tašku prohledat 2x, abychom objevili předměty.
Potěšující alespoň je, že se podíváme i do Atari a ZX klubů, kdy samozřejmě nesmí chybět vtípky na podlidi-Spectristy. Mimo jiných potkáme i Láďu Ženatíka, autora zajímavé adventury Wildfire (1989).
Pro vkročení do hospody musíme použít příkaz JIT PIVO |
Mapa |
POSTUP HROU
Na pánském WC jsem sešel po schodech dolů (JIT DOLU), prozkoumal krabici, prášek a sebral boxer. Ve Spielbergově 21 jsem našel disk. V parku s "paní" a "dítětem" jsem položil disk, načež Honzík utekl k lavičce. Použil jsem boxer, složil Pepu a boxer položil. Sebral jsem krabičku a dvakrát prohledal jeho tašku, sebral samopal, zásobník a punčochu. Tu jsem hned použil a získal briketu. V parku u lavičky jsem použil zásobník a poté samopal, čímž jsem zneškodnil Honzíka. Sebral jsem vypadlou čočku.
Vydal jsem se severním směrem a poté do podchodu (JIT DOLU), abych se vyhnul silnici. V Cameronově ulici č. 12 jsem položil čočku a sebral logáro. Stejnou cestou přes podchod jsem se vrátil zpět a pak došel k vodotrysku poblíž lavičky, abych se umyl. Špínu by mi totiž neodpustil Aleš u prodejny, který mi vytrhl logáro z ruky a nechal mi jízdenku. Tu jsem ovšem zahodil a místo toho sebral kuličku.
Jedno ze zásekových míst |
Láďa Ženatík, autor her na Atari ST a ZX Spectrum |
Sinclair 128K |
Konečně jsem se mohl vydat k barabizně prozkoumat štít a poté vejít do hostince (JIT PIVO), kde jsem našel půllitr a časopis. Hajzlbábě jsem dal briketu, prozkoumal kuličku a použil nesmysly, čímž jsem řekl heslo. Použil jsem objevivší se klíč, čímž jsem odemkl dveře do kabinky, kde jsem v míse našel balíček. Samopalem jsem rozbil okénko a pak ho spolu s kuličkou zahodil. Prohlédl jsem okénko a dostal se ven (VYLEZ). U kontejneru jsem sebral plamenomet.
Vydal jsem se jižním směrem a poté podchodem do Atari klubu k volnému počítači. Použil jsem krabičku s disketami a pak ji položil. Sebral jsem disketu a ve vedlejší místnosti síťku. Přesunul jsem se do ZX klubu, kde jsem dal Kamilovi časopis, abych se ho zbavil. Poté jsem prozkoumal hromádku a vodiče, jež jsem posléze sebral. Také jsem použil síťku na odchyt piraní do půllitru. Jirkovi jsem dal disketu, Vaňákovi balíček a Michalovi půllitr. Poté jsem se vydal na sever, dokud jsem neuslyšel zvonění. Vrátil jsem se k Michalovi a použil telefon, čímž jsem se dozvěděl místo setkání. Pokračoval jsem na sever a na Jíru použil vodiče, takže se uvolnila cesta na západ.
Vrátil jsem se na místo, kde jsem předtím sebral logáro a poblíž našel nádrž s benzínem. Hned jsem ji využil do svého plamenometu a opět poblíž, na rohu ulic, našel podezřelou dodávku, kterou jsem spálil na uhel. Nasedl jsem do svého auta a odjel.
KONEC POSTUPU HROU
Vystopoval jsem podezřelou zásilku |
Scéna jak z akčního filmu |
Vítězství! |
Verdikt: Textovka se zajímavým systémem ovládání, které je ovšem ve finále trochu krkolomné a zdlouhavé. Hádanky se zde často musí řešit způsobem zkoušení všeho na všechno a najdeme tu i pár ošklivých zásekových míst. Mapa hry je možná zbytečně velká, což by možná nevadilo, kdyby hráč nebyl nucen běhat několikrát z jedné strany na druhou.
Hodnocení: 3/10
Tak ono i časově celkem sedí, to, že ten název hry se objevil v jednom ze starých Excalibrů, kde si pan F. pravděpodobně dělal legraci a zmínil akční hru s tímhle jménem.
OdpovědětVymazathttps://www.oldgames.sk/mag/excalibur-4/page/13/
vpravo nahoře.
No a jelikož všichni si kupovali Ex, četli si ho furt dokola, tak to musel být celkem trhák v prodeji. Brutal Recall. A to loko K-Softu jako logo Kodaku, který měl reklamu v devadesátkách v telce před pohádkama je taky pěkný.
OdpovědětVymazatBudu upřímný, nikdy jsem BR nedohrál, respektive, nehrál. Bylo mě na blití z toho ovládání joystickem. Jako ovládej textovku joystickem, to musí napadnout jen pošahance.
Dobré nálezy! Já to interview kdysi četl, ale nevzpomněl jsem si na to. Doplnil jsem to do článku. Předělané logo Kodaku je také vtipné :)
VymazatVšak se ještě s tím logem Kodaku setkáš v Pokladu Zlatých Sluncí pro Amigu, tam je snad i nasamplováno - Tento program vám přináší Kodak, no a to je teda jako asi všechno na tom Pokladu dobrého, jinak je to strašná bolest. Ale zasejc na tom pan V. vydělal asi solidní dukáty.
Vymazat