úterý 21. května 2024

Hra 951: Generátor I. (1994)


Generátor I.
Vývojář: Jiří Doležal (+Gama Software) & Tritol Soft
Vydavatel: J. H. C. S. (Jan Hanousek Computer Software)
Vydáno 1994 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V klasické textovce od J. Doležala (Indiana Jones a Dobyvatelé (1992), Dizzy (1993) a další) budeme vyšetřovat vraždu Mr. Universuma, tzn. tvůrce českých her Tomáše Vilíma (Zlý Sen Františka Koudelky (1990), Inferno (1993) a další). Generátor I. vyšel spolu s hrami Vzpoura Robotů (1994) a M. M. 6 Žije (1995) v kompilaci Adventure 2 za 129 Kč.

Úvodní obrazovka

Začátek hry v Ústí

Mrtvola, stravenky za 20 Kč a gumák

George K. a jeho "odpadky" Jméno Růže (1991) a Telefony (1992)

Jak se můžeme dočíst v přiloženém manuálu, z příkazů máme k dispozici PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, I(nventář), R(ozhlédni se), SAVE a LOAD z paměti a POMOC, nápovědu ovšem žádnou nečekejte, pokaždé se vypíše ta stejná nicneříkající hláška. 

Bohužel slova se nedají zkracovat, alespoň že inventář je neomezený. Nenajdeme tu ani žádný příkaz na vypnutí hudby, což by se hodilo, jelikož skladby nemají žádnou strukturu a zní více jako náhodně vygenerovaný shluk tónů (možná odtud název hry?). 

Průvodčí se s tím nepáře

Moskva, město lepších zítřků

Jsem rád, že to není ten kabel, který jsem měl na mysli...

Krást se nemá! A obzvláště ne povedené hry jako Inferno (1993) a Piškworks (1990)

Naše pátrání nás zavede do tří měst - Ústí nad Labem, Praha a Mladá Boleslav - přičemž potkáme hned několik tuzemských tvůrců her. Kromě již zmíněného zavražděného Tomáše Vilíma tu je také Jiří Koudelka alias George K. (Jméno Růže (1991), Heroes '92 (1992) a další), Miroslav Hlavička alias Scalex (hudba do mnoha her) a dokonce i distributor této a dalších her Jan Hanousek alias J. H. C. S. (Jan Hanousek Computer Software). 

Dostaneme se i do PC prodejny, kde prodávají některé ZX Spectrum hry, narazíme na cikány v ústeckých uličkách a můžeme vlézt i do nekonečně jedoucího vlaku do Moskvy. Najdeme tu několik nevyužitých předmětů a lze i opravit telefonní automat a zavolat na Universumův záznamník, odkud získáme číslo 9080700, nicméně tato stopa dál nevede a jedná se možná o nedodělanou část hry.

Závěrečná hádanka, kdy je nutné položit na jedné obrazovce Spectrum a na sousedící obrazovce desku a následně obě věci propojit kabelem, je dost neintuitivní a záseková. Jak se dozvíme na konci, tak vrahem je J. Flaška, což může odkazovat na Jakuba či Jana Flašku, autory her Brutal Worms (1994) a Mines (1994). 

Typický podnikatel Hanousek

Tvůrce Spectrum hudby Scalex

Mapa

POSTUP HROU
Na severu jsem prohledal mrtvolu (PROZKOUMEJ MRTVOLU) a našel stravenky (VEZMI STRAVENKY) a Spectrum (VEZMI SPECTRUM). Žebrákovi jsem ukradl peníze (VEZMI PENIZE) a u George K. jsem objevil v koši (PROZKOUMEJ KOS) míček (VEZMI MICEK). Na nádraží jsem si koupil jízdenku (POUZIJ PENIZE) a vlakem odjel do Prahy. 

V bistru jsem nakoupil hamburgr (POUZIJ STRAVENKY) a na pískovišti vyměnil s klukem míček (POUZIJ MICEK) za kabel (VEZMI KABEL). V PC prodejně jsem drze ukradl hru Inferno (VEZMI INFERNO) a to s Hanouskem vyměnil (POUZIJ INFERNO) za prázdnou disketu (VEZMI DISKETU) a lístek na autobus (VEZMI LISTEK). Tím jsem dojel do Mladé Boleslavi, u Scalexe si nechal nahrát hudbu (POUZIJ DISKETU), vrátil se do Ústí a předal ji Georgovi (POUZIJ DISKETU), za což jsem obdržel systémovou desku do Silicon Graphixu (VEZMI DESKU). 

Na policejní stanici jsem policajtovi daroval hamburgr (POUZIJ HAMBURGR) a ten mě odvezl zpět do Boleslavi, kde jsem vyrazil do haly ČSAV. U terminálu jsem položil Spectrum (POLOZ SPECTRUM), u velkého počítače desku (POLOZ DESKU). Pomocí kabelu jsem oba počítače propojil (POUZIJ KABEL) a z tiskárny vyjel výpis (VEZMI VYPIS). S tím jsem se vrátil na policejní strážnici a policajt dekódoval jméno vraha (POUZIJ VYPIS). 
KONEC POSTUPU HROU

Hlavička je debil a systémová deska do Silicon Graphics

Policajt se rozhodl, že budu dělat jeho práci

Jak přeložit výpis?

Vítězství!

Verdikt: Textovka, která je zajímavá hlavně tím, že potkáváme další autory tuzemských her. Negativem je nemožnost zkracovat příkazy a nepříliš povedená hudba.
Hodnocení: 3/10

3 komentáře:

  1. Jiří Bernášek21. května 2024 v 16:56

    Já bych si tipnul, že název parafrázuje Svěrákův film Akumulátor 1 (z téhož roku).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že bych to v pátek 31.6. potvrdil?
      http://dexovo.cz/textovka-generator-i.php

      Vymazat
    2. Koukám, že článek opravdu dnes vyšel, tak díky za zajímavé doplnění!

      Vymazat