Boulder Dash
Vývojář: Roman Bórik
Vydavatel: Romborsoft
Vydáno 1993 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Boulder Dash je předělávka původní hry z počítačů PMD 85 (1987). V manuálu se můžeme dočíst, že přítomné hudební skladby pocházejí od skupiny Elán a dočkáme se i povzdechu, že většina vlastníků ZX Spectra přechází na počítače Amiga či že distribuční společnost Ultrasoft je výrazně horší jak Proxima.
V hlavním menu vybíráme položky pomocí prvního písmena slov, přes "O" se tedy dostaneme do výběru ovládání, kdy lze použít joystick či si zvolit vlastní ovládací klávesy.
Menu |
Začátek v bludišti |
Úroveň bez nepřátel |
Hra je tedy rozdělena na dvě části - v bludišti nám cestu dál blokují blikající čtverečky, které nás při kontaktu vezmou do jedné z 68 úrovní, které musíme v časovém limitu 400 časových jednotek vyřešit. To znamená sesbírat potřebný minimální počet diamantů a nakonec dojít do východu z úrovně. Jakmile se nám to podaří, tak se ocitáme zpátky v bludišti a čtvereček zmizí.
Cílem je najít v bludišti lokaci s velkou hlavou a projít ústy ven. Nejkratší cesta přitom vede přes 14 "čtverečků" (úrovní), ale bez mapy jich hráč pravděpodobně projde daleko více.
Teď už jen sesbírat diamanty a odejít východem |
Cestu na východ blokují dva čtverečky (úrovně) |
"Utíkací" level |
Největší změnou oproti předloze jsou samozřejmě barvy, kdy PMD 85 bylo pouze černobílé. Jinak ovšem mechanismy zůstávají beze změny, najdeme tu tedy stejné prvky jako jsou nepřátelé - pavouci, rozrůstající se voda, padající kameny, atd. Více detailů viz původní článek.
Pokud sebereme v úrovni více diamantů, než je potřeba, tak se nám zbytek započítá do životů, kdy začínáme s devíti. Po dokončení hry se potom právě zbývající životy berou jako dosažené skóre a můžeme se zapsat do tabulky nejlepších výsledků, kterou obsadily pouze dámy.
Voda může být překážka i pomocník |
Vítězství! |
Překonal jsem všechny dámy |
Verdikt: Věrná předělávka Boulder Dashe z počítačů PMD 85, kdy jedinou podstatnou změnou je barevný obraz.
Hodnocení: 3/10
Snad nám sem autor této hry napíše, proč považoval v roce '93 firmu Proxima za 1000x lepší společnost než slovenský Ultrasoft. :)
OdpovědětVymazatNuž, to si teda veľmi nepamätám, prečo som to deklaroval až tak "radikálne". ;-) V každom prípade som mal Proximu a jej produkty rád a aj som ju raz navštívil v Ústí nad Labem, keď som sa vracal z chmeľovej brigády. ;-)
VymazatObe boli fajn, ale faktom je, že Ultrasoft mal viac (kvalitnejších) titulov, ktoré ešte podporoval pomerne kvalitným (aj keď občas zaujatým v prospech vlasdtných hier) magazínom Bit. Napriek tomu, že samotná platforma (Z80, ZX/Didaktik) už bola na ústupe.
VymazatPravda ale je, že Proxima měla kvalitní původní tvorbu už od začátku, zatímco Ultrasoft zpočátku vydával starší hry, které už lidi měli (F.I.R.E., Stínadla se bouří, ..) a ty kvalitnější nové tituly přicházely až v pozdější době.
VymazatTo ale skôr súviselo s technologickým oneskorením Slovenska voči Čechám a menším trhom.
VymazatTak ja bráchu doplním, lebo ako on zvykne hovoriť "prd si pamätá" a naopak, pre mňa to bol formatívny vek, čiže mám toho plnú hlavu. 🤓
VymazatProblém je, že sa na ten clash Proxima vs. Ultrasoft pozeráte výlučne prizmou hier (na čo sme si tu už zvykli :), ale podstata Proximy bola hlavne v tom, že vydávali a distribuovali pôvodné úžitkové programy, ktoré pre danú generáciu zadefinovali to, ako fungovať na ZX-Spectre bez nutnosti prechodu na 16-bity. Pôvodný a veľmi kvalitný assembler s debuggerom, WYSIWYG full-text editor s možnosťou 4 fontov a tlače, až po tabuľkový procesor (niečo dovtedy nepredstaviteľné) - to je sú len 3 highlighty, ale tých systémových programov boli mraky. Druhá strana mince bola, že kým Ultrasoft bol výlučne ziskuchtivý distribútor pekných hier, Proxima sa zameriavala na komunitu - vydávali ZX-Magazín, ktorý bol fantastickým zdrojom nie len herných recenzií, ale aj informácií o programovaní a používaní systémových programov, rád a návodov. Taktiež vydávali kvalitnú literatúru, aj takú, ktorá naučila jednu generáciu programovať na Z80 (hlásim sa!). Proxima taktiež "združovala inteligenciu" - Universum, George K., Scalex, Flaškovci - bol to "ich team", podporovali ich v tvorbe, a pomáhali ich networkovať s inými tvorcami, ktorí napr. potrebovali pomôcť so svojimi hrami alebo programami (ergo dokončiť). Proxima taktiež rozbehla projekt "Public domain", kedy vydávala a distribuovala tvorbu amatérskych autorov, a teraz pozor, zadarmo (za cenu diskety) - takto mohol vlastne každý dostať svoje programy či hry medzi ľudí aj keď nemali produkčné kvality samostatne vydávaného titulu.
A poslednou vecou, kde u nás Proxima vyhrávala bola distribučná sieť. Ja chápem, že z pohľadu Pražáka, alebo Bratislavčana to nebudete schopní doceniť, ale my, žijúc v 90s na okrajovom sídlisku Košíc, 600 km vzdušnou čiarou z Ústí, sa kazety a diskety s programami Proximy predávali v 5 minút vzdialenej elektro-predajni sídliskového obchodného centra a ZX-Magazín bol každý mesiac dostupný v stánku PNS pred blokom.
Toto je iba stručné zhrnutie, prečo sme považovali Proximu za 1000x lepšiu spoločnosť ako Ultrasoft - a platí to dodnes. 😉
"Problém je, že sa na ten clash Proxima vs. Ultrasoft pozeráte výlučne prizmou hier"
VymazatAle presne toto teraz robis aj ty :)
Ultrasoft okrem hier vydaval aj povodne uzitkove programy. Len tak namatkou co si pametam: databazovy program Datalog2, program na vyuku jazykov Mantrik (vratane specialnej verzie pre deti a editora kde sa dali dodefinovat dalsie znalosti), originalne editory Screen Machine a Text machine od MS-CID, dva hudobne editory (Soundtracker (nie ten znamy, ale iny, slovensky) a ZX-7 od Bytepack-u), Tuition (vyukovy program pre ZX basic) ... no a tiez podobne ako ceska Proxima distribuovala cesky Prometeus, tak slovensky Ultrasoft zase distribuoval slovenske MRS :)
Ale v ziadnom pripade nechcem hodnotit, kto z nich bol lepsi. S Ultrasoftom som priamo spolupracoval, dodaval im programy a ochrany, kdezto Proxima isla vzdy tak nejak uplne mimo mna, takze moje hodnotenie by aj tak bolo znacne subjektivne...
Jenže to je právě to - Datalog byl starší program, který už byl mezi lidmi, Screen/Text Machine už taky koloval mezi lidmi, MRS už dříve distribuovala Mladá Fronta, ... (byť verze od Ultrasoftu byly aktualizované - 2 Turbo proti původnímu Datalogu, novější verze MRS, Screen/Text Machine v D40 verzi ...).
VymazatV čem bodovali, byly hry od Maruši a Balary.
Ja si myslim, ze bodovali najma tym casopisom Bit. Ten nas mnozstvo uviedol do Didaktik/Speccy hier a poskytol rozhlad o diani, aj novych tituloch (+navody).
VymazatZaroven sluzil ako marketingovy nastroj pre hry z Ultrasoftu.
A ano, ku koncu tu bolo mnozstvo technicky, aj pribehovo vyspelych hier, avsak to uz bolo s 8bitmi naozaj 5 minut po 12 (zial).