čtvrtek 31. března 2022

Hra 658: Heroes '92 (1992)


Heroes '92
Vývojář: Jiří Koudelka (George K.) & Miroslav Hlavička (Scalex) & Tomáš Vilím (Universum)
Vydavatel: Proxima Software
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

K výročí deseti let od vydání ZX Spectra vyšla tato textovka od Jiřího Koudelky (Jméno Růže (1991)), která byla po vzoru Města Robotů (1989) a dalších pojata jako soutěžní textovka zaštítěná tentokrát distribuční firmou Proxima Software a jejím časopisem ZX Magazín.

Právě v něm se v čísle 3/1992 objevilo vyhlášení soutěže. Ve třech číslech časopisu vyšlo celkem 30 otázek, jež se točily okolo her na Spectrum a za které se dalo získat maximálně 100 bodů. Druhou částí byla samotná hra "Heroes '92", která se dala dohrát s různým bodovým ziskem, kdy se na závěrečné obrazovce podle výkonu hráče vygeneroval kód k opsání. Maximem bylo 120 bodů, v součtu tedy 220, přičemž hráči byli zařazeni do slosování o ceny pouze při dosažení alespoň 189 bodů. 

Hudební demo a upoutávka na plnou hru

V demu si lze vybrat z několika skladeb

Pro hru vyšlo demo, jež obsahovalo povedenou hudbu od M. Hlavičky a doprovodné texty s informacemi o hře a o jejím objednání a to jak v češtině, tak v angličtině. Cena činila 99 Kčs a heslo pro její spuštění "Press ENTER to continue" bylo zveřejněno v čísle 5/1992, kdy hráči mohli začít luštit. Uzavírka pro příjem odpovědí byla 31. 1. 1993, tedy o měsíc později, než byl původní plán. Ve hře byly věcné ceny v celkové hodnotě 20 tisíc Kčs - tiskárna Epson LX-400, disketová jednotka D80, kalkulátory, diskety, balík programů a další. 

Soutěž opravdu proběhla podle plánu a vyhodnocení vyšlo v čísle 2/1993. Ke zklamání autorů přišlo pouhých 12 odpovědí, kdy jeden hráč nedohrál, dva nedosáhli na minimální počet bodů a zbylo tedy 9 odpovědí s bodovými zisky 202, 202, 202, 202, 201, 200, 200, 199 a 192. Z deseti cen bylo tedy rozdáno devět a nejméně hodnotná cena, joystick, zůstal nepřidělen. 

Autoři

Začátek hry

Samotná hra je textová adventura, tedy trochu krok zpět od zmíněné autorovy předchozí grafické adventury Jméno Růže. Chybějící grafiku ovšem vynahrazuje na poměry osmibitového Spectra vynikající hudba složená ze známých motivů hrající po celou dobu. 

Hru ovládáme kurzorem, se kterým pohybujeme pomocí joysticku či kláves "Q", "A", "O", "P" a potvrzujeme "M". V levém dolním rohu je lišta s příkazy JDI, VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, BUĎ NĚKÝM JINÝM, POUŽIJ, KONEC a OSTATNÍ, kdy pod touto volbou se skrývá INVENTURA, ROZHLÉDNI SE, POMOC (jako vždy se žádné pomoci nedočkáme), ČEKEJ a také možnost uložení / nahrání pozice do paměti či na kazetu, nastavení hudby a způsobu ovládání. 

Příkaz BUĎ NĚKÝM JINÝM nám umožní přepínat se mezi dvěma hratelnými postavami, což je minimálně v tuzemských textovkách unikátní možnost. Inspektor Jacques Clouseau (filmová série Růžový Panter) a Tim Coleman (legendární textovka Podraz 3 (1986)) musí spolupracovat, předávat si předměty a společně dojít do cíle, což je Colemanova pracovna. Většinu hry jsou od sebe ovšem oddělení a jednají na vlastní pěst. 

Už zase

Vtípek na konto Podrazu 3

Na zastávce metra se tedy dějí věci...

Jelikož se jedná o poctu hrám na ZX Spectrum, potkáme tu samozřejmě nepřeberné množství postav. Saboteur, Last Ninja, Robin Hood, pilot Dan, Terminátor, Arthur Brown, horník Willy, vetřelec, lemming, krotitelé duchů a další. Robocop tu dělá vrátného a naše sekretářka je zase vyvinutá Samantha Fox. Zmínky se tu dočká třeba i Raxoft, autor povedené Hexagonie (1991). 

Pro dosažení maximálních 120 bodů je nutné nalézt všechny věci, navštívit všechny obrazovky a provést určité speciální akce, např. dokončit ne úplně pasující minihru, kde ovládáme postavičku a musíme zvedat náhodně zvonící telefony. Jedná se o osekanou verzi hry Telefony (1992) od stejného autora. Přijít na všechny bodově ohodnocené akce je velmi složité, resp. vyžaduje extensivní míru zkoušení a situaci komplikuje také fakt, že nelze zobrazit průběžný stav bodů. 

Taková normální přestřelka

Na sedmý pokus se konečně něco stalo

Podivná minihra

Některé nepříliš logické hádanky jsou asi tím nejmenším problémem. Bohužel se tu nachází množství situací, kdy se lze dostat do slepé uličky, kdy se hra nedá posléze dohrát, o čemž ale hráč není informován. Např. z papírové krabice po prozkoumání vyskočí krtek, který nám umožní udělat do zdi díru. Pokud ovšem předmět prozkoumáme na špatné obrazovce, tak musíme hru rozehrát od začátku. 

Na některých místech musíme prostě jen dostatečně dlouho čekat, než se něco stane. Jednu z obrazovek můžeme navštívit jen 2x a při dalším pokusu nás zabije "Král zvířat". Největším podrazem je ale nutnost několikrát opakovat akce. Konkrétně teleportační zařízení je nutné použít 7x (!), než se dočkáme kýženého výsledku. Pokud si chceme předat věci mezi postavami, tak např. nelze na zem položit pouze hřebíky, ale musíme položit jejich krabičku, kterou druhá postava pak prozkoumá a najde je. Pokud je vyndáme dříve, máme smůlu. 

Posledním háčkem je odpověď na otázku "Jde kůň (klap, klap) a had (šš, šš). Na co jdou?", která se line nejenom celou hrou, ale i všemi souvisejícími texty a články. Logiku žádnou nehledejte, jedná se pravděpodobně o protipirátskou ochranu, kdy v manuálu je vypsáno 20 možných odpovědí a hráč prostě musí trefit tu správnou, tzn. "na nervy", což vyústí v to, že nás Robocop II pustí na střechu, aniž by vypnul "Batmanovský" reflektor, takže při pádu komínem bídně nezahyneme. 

Jak si někdo může splést inspektora s Indym? 

Mapa

POSTUP HROU
Poznámka - pro získání maximálního počtu 120 bodů je nutné splnit několik kritérií, viz závěr návodu. 

Prozkoumal jsem stolek, šuplík a papírek, který jsem i sebral. V kanceláři jsem prozkoumal zrcadlo a sebral nalezený deštník. V koši zase telefonní kartu, kterou jsem hned použil a zatelefonoval Arthurovi. V posteli jsem našel krabičku cigaret. Na chodbě jsem položil deštník na zem a stiskl tlačítko výtahu, čímž jsem vyslal do oběhu lemminga. 

Na parkovišti jsem počkal na odchod Batmana, prozkoumal jeho převlek a poté ho sebral i s opaskem. Z hlavní haly jsem se vydal na jih, po dopadu odložil převlek a pokračoval na východ, kde jsem na stanici metra počkal na vraždu Sarah Connor, prozkoumal její tělo a našel pistoli. Jakmile přijelo metro, tak jsem nastoupil, přežil přestřelku, prokoumal cestující a našel krotiče duchů. Vystoupil jsem ven na další zastávce a přepnul postavu na Tima Colemana. 

Sebral jsem papírovou krabici i malou krabičku (pozor, zatím neprohlížet!). Popošel jsem na jih, prozkoumal krabici a nechal krtka vytvořit díru do stěny. K ní jsem položil malou krabičku. 7x jsem použil teleport "D" a dokončil minihru, kde jsem zvedal zvonící telefony. 4x jsem použil teleport "X", ze kterého ale vylétlo jen hejno much. 

Sekretářka a dvojsmysly

Tahle otázka mi jde opravdu na nervy

Ghostbusters!

Přepnul jsem na inspektora, prozkoumal krabičku a sebral hřebíky. Odešel jsem po kolejích vlevo a vrátil se k Willymu, kde jsem zavolal přes zmutovaný telefon použitím telefonní karty, kterou jsem po hovoru odložil. Sebral jsem past na duchy a použitím opasku se dostal zpět do hlavní haly. Položil jsem opasek a pistoli a vydal se na parkoviště. Hřebíky jsem propíchal gumy taxíku, nasedl do něj a po chvíli obdržel klobouk a bič. Vrátil jsem se do haly a na schodišti použil bič na hada. Prozkoumal jsem slavné osobnosti, Miroslava Hlavičku a našel krabičku sirek. Zpět v hale jsem sebral pistoli a zapálil si cigaretu. V kanceláři jsem sekretářce cigarety vrátil. 

Konečně jsem vyšel po schodech nahoru a RoboCopovi II dal papírek. Odpověděl jsem "na nervy" a skočil do komína. Na jeho dně jsem položil past na duchy a přepnul se na druhou postavu, se kterou jsem ji zase sebral a past prozkoumal na jihu, čímž jsem vypustil ducha a aktivoval krotitele. Po chvíli přišel lemming a vytvořil na severu další díru do zdi. Za postavu inspektora jsem prolezl dírou a sirkami zapálil bombu na západě.

Jak získat všech 120 bodů:
1 bod je za každou navštívenou místnost (23 bodů, nepočítají se místnosti, kde hráč zemře)
2 body za každou objevenou věc, tzn. je nutné vše prozkoumávat a najít všechny věci (62 bodů)
zbytek je za "speciality" (35 bodů)
- když se projde tam a zpátky chodba se spoustou dveří před RoboCopem II (1 bod)
- vetřelec musí přežít - nepokládat pistoli na jeho obrazovce (body?)
- při dokončení hry musí stát obě postavy u sebe (body?)
- použití zmíněných teleportů (5 + 5 + 5 bodů)
- zmíněné telefonování, vykouření cigarety a vrácení krabičky cigaret sekretářce (5 + 5 + 5 + 4 bodů)
KONEC POSTUPU HROU

Moment setkání obou postav

Jenom to ne! Už žádný další Podraz!

Vítězství s maximálním počtem bodů! Tuhle změť znaků museli opravdu hráči opsat?

Verdikt: Technicky dobře zpracovaná soutěžní textovka s vynikající hudbou a možností hrát za dvě postavy. Bohužel design na některých místech skřípe a hráčovi jsou v zájmu zvýšení obtížnosti házeny klacky pod nohy. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Tu hru napsal Jirka, Unirozum si v té době nějak hrál s fontama, a tak Jirka nějak jeho font použil... Podobně se Scalexem - ten prostě dodal vždycky nějakou hudbu a nějak a někam se pak použila... Jinak je to prostě Jirky humor. A nenazýval bych složitost té hry podrazem.. Prostě tam byl dost velkej rozsah bodů, co postačoval. A ani se nějak nepočítalo, že někdo dosáhne všech bodů. Jo a dost podstatná byla ochrana té hry "Návrat žijící smrti" Celá hra v podstatě běhala po nezajímavých adresách a přerušení to občas odchytávalo a dělalo "tu hru" Takže pokud by to někdo chtěl trasovat, asi z toho byl na prášky... Po průseru hry město robotů, kde heslo do hry bylo čitelně v kódu, se toho Jirka chtěl vyvarovat... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě tohle sbírání bodů v adventurách vždy přišlo nadbytečné, štve mě, když nedosáhnu na plný počet a celou hru jsem nervozní, že něco přehlédnu a budu to muset dát znova :) A ty jsi jeden z autorů, nebo kamarád Jirky?

      Vymazat
    2. Tak ale tohle byla soutěžní hra o ceny, tak bylo potřeba nějak rozhodovat jestli byla dohrána, respektive jak úspěšně byla dohrána... Sbírání bodů v adventurách ne, ale pokud jde o soutěž.... Autor toho nejsem, jak jsem psal. Je to v podstatě komplet Jirky práce... A ano, známe se... :-) Pro fanoušky doporučuju pročíst jeho blog (bohužel už zrušen na pooh.cz) zachovaný už jen na wayback machine. Obzvláště život singla je záživnej... :-) https://web.archive.org/web/20120227021236/http://www.pooh.cz/georgek/

      Vymazat
    3. K té hudbě pro Proximu - ano, v naprosté většině případů to tak bylo, že jsem prostě jednou za čas poslal balík hudby a šouplo se to tam, kde bylo zrovna potřeba, ale je jedna výjimka a to jsou právě Heroes 92, tam byl požadavek, aby se v hudbě ozývaly motivy z různých počítačových her. Takže to je jedna z mála hudeb, kde jsem tvořil přímo pro hru. Akorát když se na to dívám zpětně, tak to mělo být mnohem mnohem delší, aby se to tak rychle neoposlouchalo. Přeci jen, když to jede furt dokola, už je to otravné. :-)

      Vymazat