středa 16. března 2022

Hra 653: Escape From the Paradise (1992)


Escape From the Paradise
Vývojář: Jaroslav Myslivec
Vydavatel: Tlauli-ran
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: RPG
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Textové RPG od Jaroslava Myslivce (Nikósie (1991), Return to the Moon (1991)) je rozděleno na dvě části. V té první najdeme úvod do příběhu, čarodějnou knihu a instrukce ohledně ovládání. 

Jakožto "mladý student umění válečného, kouzelnického a alchymistického" se vydáváme ověřit své znalosti a splnit závěrečnou zkoušku. Od svého učitele dostáváme teleportační ikonu, která nás a našeho přítele přenese do neznámých krajin. Zde se ubytujeme v hostinci a rozdělíme ikonu na dvě části, abychom se mohli vrátit pouze spolu. Druhý den ovšem zjišťujeme, že náš kamarád záhadně zmizel, takže nám nezbývá nic jiného, než se ho vydat hledat. 

Autor

Příběh #1

Příběh #2

Hra se ovládá pomocí psaných příkazů, kdy některé jsou nám prozrazeny v instrukcích, ale na zbytek si musíme přijít sami. Jedná se o PROZKOUMEJ / UKAZ, VEZMI / SEBER, POLOZ, OTEVRI, STISKNI, TELEPATIE, KUP, VYROB, UTOK, REKNI, PENIZE, ZIVOTY, MAGENERGIE, MEDITACE, JA, SNEZ, ZAHRAJ, I, R. 

Bohužel parser není úplně vyladěný a zatímco některá slova se dají zkracovat na jedno písmeno ("I"nventář), další na tři ("MED"itace), na čtyři ("TELE"patie) a některá se nedají zkracovat vůbec.

Instrukce #1

Instrukce #2

Trocha marketingu

Poslední částí úvodu je kouzelnická kniha, z níž můžeme získat informace o některých kouzlech a magických předmětech, které si můžeme vyrobit. 

Již z toho se dá pochopit, že se nejedná o obyčejnou textovou adventuru. Hrdina má totiž určitý počet životů a magické energie. Během svého putování musí nejenom řešit hádanky, ale i bojovat s nepřáteli. Soubojový systém je jednoduchý - můžeme buď použít standardní útok, použít útočné kouzlo HAJJA či utéct, což ovšem není tak jednoduché a lze to provést až po několika tazích. Síla našeho útoku závisí na použité zbrani - na začátku nemáme nic, ale u kováře si lze vybrat z několika variant. Máme určitý obnos peněz, který můžeme kromě vybavení utratit ještě za rady u vědmy. Zaútočit se dá i na přátelské postavy typu krčmář či kovář, žádné výhody z toho ovšem neplynou. 

Velice zajímavým mechanismem je možnost přeměňovat se na zvířata, konkrétně na krysu či vlka. Tím můžeme přelstít třeba stráže či grizzlyho, kteří na nás pak neútočí. A nebo se lze dostat do předtím nepřístupných míst typu myší díra. Pomocí příkazu TELEPATIE lze číst myšlenky postav a to i nepřátel.

Čarodějná kniha #1

Čarodějná kniha #2; Kwisatz Haderach a Muad Dib jsou odkazy na knihu Duna

Čarodějná kniha #3

Velkou část hry potom tvoří shánění ingrediencí na zmíněné magické předměty, přičemž další recepty najdeme v průběhu hry. Pomocí píšťalky můžeme otvírat magické zámky či odhalovat skryté průchody. Prsten černé vodoměrky nám umožní chodit po vodní hladině. Pavoučí lektvar nám umožní šplhat po zdech. Tyto předměty si sami vyrobíme příkazem VYROB, přičemž i na to potřebujeme magickou energii, kterou si můžeme doplnit pomocí příkazu MEDITACE. 

Obrovským problémem jsou ovšem životy postavy. Maximum je 10 a můžeme si je doplnit pouze lektvarem rudého kříže. Ten je ale jen na jedno použití. Někteří nepřátelé přitom jedním útokem mohou ubrat až 6 životů (v myší formě nás mohou zabít i na jednu ránu). I přes veškerou snahu se mi v základním nastavení nepodařilo hru dohrát. Pomohla až editace zdrojového kódu a zvednutí životů na 100 - v tom případě jsem hru dokončil asi s 50-60 životy. Zdá se, že autorovi se nepovedlo hru vybalancovat, případně mi něco zásadního uniká. Pomohla by možnost odpočívat a doplnit si životy v hostinci či možnost opakovaně použít lektvar, nic z toho ovšem nelze. 

V úvodních textech se píše i o chystaných pokračováních "Back to the Paradise" a "The Devil in the Paradise", ta ovšem nebyla nikdy dokončena. 

Začátek hry

U vědmy lze získat rady

Mapa

POSTUP HROU
Před hostincem jsem sebral červí zub (SEBER ZUB), v kovárně přečetl nabídku (UKAZ CEDULI) a koupil si meč (KUP MEC BASTARD). Na hřbitově jsem zabil kostlivce (UTOK), sebral netopýří křídlo (SEBER KRIDLO), dole v hrobce otevřel rakev (OTEVRI RAKEV) a sebral lidské oko (SEBER OKO). 

Vydal jsem se do chalupy k mágovi a telepaticky si přečetl jeho myšlenky (TELE). Získal jsem tak recept na prsten černé vodoměrky sloužící pro chození po vodě. Sebral jsem zelený kámen (SEBER KAMEN) a pavoučí nohu (SEBER NOHU). V lese severněji jsem našel dikobrazí osten (SEBER OSTEN). V kanibalské vesnici jsem zabil nejprve kanibala a v chýši pak také šamana. Sebral jsem Benzenovo jádro (SEBER JADRO) a lebku (SEBER LEBKU). 

Kupování zbraně u kováře

Další recept do sbírky

Souboj s tuhým šamanem

Vrátil jsem se do lesa a grizzlyho raději obešel tím, že jsem se přeměnil na vlka (REKNI KWISATZ HADERACH). Sebral jsem Melenův květ (SEBER KVET) a pokračoval na západ. Počkal jsem až dokud kouzlo nevyprchá (stačí entrovat) a jakožto člověk zabil ducha. Ve skalách jsem našel bílou rudu (SEBER RUDU) a zabil dalšího ducha. Dírou v zemi jsem se pak vydal dolů, otevřel truhlu, zabil zombii a sebral rudý kámen (SEBER KAMEN). Vyrobil jsem léčící lektvar rudého kříže (VYROB LEKTVAR RUDEHO KRIZE), 4x meditoval pro doplnění energie (MED) a vytvořil také prsten černé vodoměrky (VYROB PRSTEN CERNE VODOMERKY). 

Vylezl jsem ven a vydal se východním směrem k jezeru. Po cestě jsem zabil strážného u brány. Jezero jsem díky prstenu překonal a na pláži našel kořen mandragory (SEBER KOREN) a hadí kořen (SEBER KOREN). Vrátil jsem se k hradní bráně, kde jsem zabil strážného a vešel na hradní nádvoří. Opět jsem doplnil energii (MED) a přeměnil se na myšku (REKNI KWISATZ MUAD DIB), díky čemuž jsem mohl proběhnout bez povšimnutí přes zbrojmistra, schodištěm dolů, přes mučírnu a kata, do krysí díry, kde jsem zabil další krysu, až do tajné místnosti. 

Potyčce s grizzlym je lepší se vyhnout, třeba přeměnou ve vlka

Doplnění magické energie a výroba prstenu

Přeměněn v krysu bojuji s krysou v krysí díře

Počkal jsem dokud kouzlo nevyprchalo, doplnil energii (MED), sebral ebenové dřevo (SEBER DREVO), D-ragulovu směs (SEBER SMES) a díky kouzlu přečetl knihu (REKNI KULL WAAHLUM). Získal jsem tak recept na pavoučí lektvar sloužící k lezení po zdech. Nejdřív jsem ovšem doplnil energii (MED) a vyrobil si píšťalku na otvírání tajných dveří (VYROB PISTALKU). Zahrál jsem na ní (ZAHRAJ) a prošel tajnou stěnou na západě. Na jižní straně sklepa jsem odhalil další tajnou stěnu (ZAHRAJ), v zatuchlé chodbě porazil ghúla a sebral diamant (SEBER DIAMANT). Ještě naposledy jsem zahrál na píšťalku (ZAHRAJ) a otevřel tajnou stěnu na jihu, přes kterou jsem se dostal do starých známých skal. 

Na sever od hradní zdi jsem našel okno. Doplnil jsem energii (MED), vyrobil pavoučí lektvar (VYROB PAVOUCI LEKTVAR), vypil ho (SNEZ PAVOUCI LEKTVAR) a vyšplhal nahoru po zdi. Vlezl jsem do ložnice hradního pána, zabil ho a sebral klíč (SEBER KLIC). Oknem jsem se vrátil ven, došel na hradní nádvoří a přes zbrojmistra se dostal ke schodům, kde jsem šel tentokrát nahoru. Na hradbách jsem se zbavil vojáka, klíčem otevřel dveře (OTEVRI DVERE) a vešel do věže. Na jejím vrcholku jsem v hladomorně našel svého přítele s druhou polovinou teleportační ikony. 

V knize je tajným písmem sepsán další recept

Nemohou chybět tajné stěny

lektvar rudého kříže - lidské oko (hrobka), rudý kámen (zombie), Melenův květ (za hradbami), lebka (šaman) - léčba zranění
píšťalka - dikobrazí osten (les), ebenové dřevo (krysí díra), Benzenovo jádro (šaman), kořen mandragory (pláž) - otvírání magických zámků
pavoučí lektvar - diamant (sklep), hadí kořen (pláž), pavoučí noha (mág), dragulova směs (krysí díra) - chození po zdi
prsten černé vodoměrky - bílá ruda (skály), zelený kámen (mág), červí zub (ulice), netopýří křídlo (hřbitov) - chození po vodě 
KONEC POSTUPU HROU

Spider-man

Hradní pán celou dobu hlídal klíč od hladomorny

Vítězství! 

Verdikt: Zajímavé textové RPG, kterému by ovšem prospělo trochu lepší technické zpracování v čele s chytřejším parserem. Hra se navíc s původními 10 životy nedá dohrát, takže hodnocení platí pouze pro upravenou verzi. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Není to ta pověstná akční Adventura? Něco jako Tomb raider nebo Zelda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To škatulkování je občas dost těžké. Akční adventura by to teoreticky mohla být také. Textová akční adventura? Zní to trochu divně :)

      Vymazat
    2. Nebudu ti do toho dále kecat. Pouze chci upozornit, že tag článku se neshoduje s MGL.

      Vymazat
    3. To máš pravdu, bylo to blbě. A jinak co se týče žánru, tak o tom stále přemýšlím. Dost jsi mě nahlodal s tou akční adventurou :) Ono ve finále záleží na definici žánru RPG, tzn. jestli tyhle hry nutně musí mít vývoj postavy.

      Vymazat