středa 2. února 2022

Hra 637: Atari vs Commodore (1992)


Atari vs Commodore aneb Pomsta Býva Sladká
Vývojář: František Slováček & Mário Durec
Vydavatel: František Slováček
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jedna z mnoha textovek, jež je inspirovaná legendární Pomstou Šíleného Ataristy (1989). Zápletka je tentokráte rozepsaná na 9 obrazovek, ale v podstatě jde o jednoduchý příběh pomsty, kdy nám Commodoristé zničí naše milované počítače Atari, takže se vydáváme vyřídit si s nimi účty. 

Pro vstup do hry bylo nutné napsat heslo "DEBILICIZIOLA" a zároveň se zadáním druhého hesla "SAVEALOAD" daly odemknout dva důležité příkazy "RAM SAVE" a "RAM LOAD" pro rychlé ukládání / nahrávání do paměti. Mimochodem po internetu se pohybovala rozbitá verze, kdy hra po určité době začala padat a nedala se dohrát. Naštěstí dva chytří Ataristé našli problém a vydali opravenou verzi, za což děkuji. V této verzi byla i odstraněna nutnost zadávat hesla. 

Úvodní obrazovka

Instrukce

Začátek příběhu

Hra se ovládá klasicky pomocí příkazů, které můžeme zkracovat i na méně než tři počáteční písmena. Příkazy je nutné psát malými znaky a zároveň s diakritikou. Jelikož jsou texty ve slovenštině, musíme na klávesnici hledat i netypická písmena jako je třeba "Ľ". 

Pokud se pokusíme zobrazit slovník příkazů pomocí SLOVNIK, tak zjistíme, že tento seznam je přístupný pouze pro šišlavé Ataristy. Ti chytřejší pochopí, že je nutné napsat ŠĽOVNIK a opravdu dostaneme všechny dostupné příkazy, včetně některých synonym. 

Z příkazů tu najdeme PRESKÚMAJ-SKÚMAJ-TESTUJ, VEZMI-UCHMATNI-ZOBER, POLOŽ-ODHOĎ-ZAHOĎ, ČÍTAJ, VLOŽ, ZAPNI, NAHRAJ, ROZBI, OTVOR, OMRÁČ, INVENTÁR, SITUÁCIA, POMOC, SKÓRE, KOMPAS (vypíše dostupné východy), FARBY (lze změnit barvu pozadí a textu), STOP-ŠTART-PAUZA (zapauzuje hru) a pomocí JEMNE či NEJEMNE lze ovlivnit rychlost vypisování textu, kdy doporučené je to druhé. 

Kromě toho tu najdeme i zmíněný RAM SAVE a RAM LOAD a hlavně možnost pohybu pomocí šipek. V emulátoru např. Ctrl + šipka dolů znamená "jdi na jih", což je vítané zjednodušení. 

Unie vášnivých Ataristů

Vstupní hesla

Začátek hry

Hra se nese v humorném duchu, najdeme tu řadu autorových známých a kamarádů. Mapa není příliš velká a dominantou je přechod se semaforem, u kterého musíme vždy čekat na zelenou, což zdržuje. V horní části obrazovky se nachází posuvný text, který obsahuje i časomíru a počítadlo skóre, tyto dvě věci ale nemají žádný větší význam. 

Obtížnost je přiměřená a při troše snahy se na většinu hádanek dá přijít. Největším problémem může být nahrávání psího štěkotu a jeho následné pouštění Antilopákovi. Problémem je i omezený inventář, ve kterém můžeme mít pouze 3 věci, takže často nastává dilema, co si s sebou zrovna vzít a kam co přemístit. Na závěrečné obrazovce nalezneme heslo "24264207" pravděpodobně do druhého dílu, který prý opravdu vyšel, nicméně zatím není k sehnání. 

Šlovník příkazů

Mapa

POSTUP HROU
Šel jsem do parku k lavičce, prozkoumal stromy (PRE STR), dutinu (PRE DUT) a sebral časopis (ZOB ČAS) a skrutkovač (ZOB SKR). U cesty jsem počkal (SIT), až na semaforu zasvítí zelená a poté přešel na druhou stranu (na druhém semaforu už může svítit červená). Toto jsem udělal vždy, když jsem tudy šel. Na chodníku jsem Romanovi dal časopis (POL ČAS) a sebral vypadlý lístek (ZOB LÍS). Odložil jsem si skrutkovač (POL SKR) a peníze (POL PEN) a přešel opět na semafor - málem mě přejelo vekslákovo auto. 

Došel jsem k odpadkovému koši, Tomášovi dal lístek (POL LÍS) a pak se ho vydal pronásledovat (A). Strhnuté hodinky jsem sebral (ZOB HOD), vrátil se ke koši, prohledal ho (PRE KOŠ) a sebral rukavici (ZOB RUK) a lepidlo vulkan (ZOB VUL). Zpět přes semafor, Růžičkovi jsem donesl vulkan a následně ho prohledal (PRE RUŽ). Odložil jsem rukavici (POL RUK), u fontány dal Peterovi hodinky (POL HOD) a získal magnetofon (ZOB MAG). Sebral jsem dříve odložené peníze (ZOB PEN) a u vysoké zdi za ně koupil (POL PEN) od veksláka kazetu (ZOB KAZ). 

Čekání na semaforech je jedna z otravných částí hry

Vystrašil jsem Antilopáka

Verbování Ramba

U psů jsem nahrál jejich štěkání (NAH KAZ), kterým jsem pak vystrašil dlouhána v parku (ZAP MAG). Zahodil jsem kazetu (POL KAZ) i magnetofon (POL MAG) a sebral peníze (ZOB PEN), pozvánku (ZOB POZ) a fotografii (ZOB FOT). Pozvánku jsem dal gorilám před budovou kasina (POL POZ) a uvnitř Rambovi předal fotku cíle (POL FOT) a peníze (POL PEN). Vrátil jsem se ještě k lavičce pro identikartu (ZOB IDE) a poté došel před chajdu Commodore klubu, kde Rambo vyřídil hlídku. 

Vrátil jsem se na chodník pro skrutkovač (ZOB SKR), k Ružičkovi pro rukavici (ZOB RUK), otevřel plechovou bednu (OTV BED), položil skrutkovač (POL SKR), vyndal pojistky (ZOB POI), položil je (POL POI) a odložil i rukavici (POL RUK). Sebral jsem ještě tyč (ZOB TYČ), před chajdou klíč (ZOB KĽ) a vydal se dovnitř. 

Otevřel jsem dveře (OTV DVE) a položil klíč (POL KĽ). V zatuchlé místnosti jsem prohledal tmu (PRE TMU), objekt (PRE OBJ) a sebral nádobu s toulenem (ZOB NÁD). V hlavním sále jsem rozmlátil počítače (ROZ POČ), vložil identikartu do otvoru (VLO IDE), v tmavé místnosti prozkoumal rohožku (PRE ROH) a našel tajný materiál (ZOB MAT). Rychle jsem utekl zpět před chajdu a omráčil bandu případných pronásledovatelů (OMR BAN). Ružička blokoval cestu zpět, a tak jsem se ho zbavil nádobou s toulenem (POL NÁD), došel zpět na zastávku a nastoupil do autobusu.
KONEC POSTUPU HROU

Commodoristi dostali na budku

A jejich hnusné počítače také

Vítězství!

Verdikt: Dobře zpracovaná textovka se slušným parserem, nicméně námět by mohl být trochu originálnější. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat