čtvrtek 6. ledna 2022

Hra 627: Trap Door 2 (1991)


Trap Door 2
Vývojář: Jan Burian & Jan Adamec
Vydavatel: Utopia & Light
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Autoři se zde inspirovali hrou Trap Door (1986) pro ZX Spectrum, proto tedy číslice "2" v názvu. Zatímco předloha byla grafická hra, v tomto případě tu máme klasickou textovku. Děj se odehrává 15. června 999 před naším letopočtem, kdy se ocitáme v roli čarodějnického učně. Náš mistr, kouzelník Bublifukus, se vydal na návštěvu ke svému známému a my jsme dostali za úkol připravit mezitím pochutinu zvanou "kucbaba". 

Úvod

Příběh & instrukce

Začátek hry

K dispozici je tentokrát 24 příkazů, ty si můžeme kdykoliv vypsat pomocí SLOVNIK. Najdeme tu PROZKOUMEJ, VEM, DEJ, OTEVRI, REZEJ, NASAD, ULOV, ZASUN, ZACERNI, ZABIJ, KOPNI, CARUJ, HAZEJ, VAR, VYCISTI, OHEN, ZAZVON, kdy velkou část použijeme pouze jednou. Slova se dají zkracovat na první tři písmena. 

Seznam příkazů

Občas pomůže hrubá síla

Promovaný blbec Milivoj Kostižrout

Ve hře se budeme pohybovat po naší chatrči a v její blízkosti. Musíme najít recept na kucbabu, který je rozdělen na tři části a poté také všechny potřebné ingredience, jež naházíme do kotlíku. Hádanky jsou veskrze logické a ani velký počet dostupných příkazů není na překážku. 

Po vstupu do místnosti je v horní části obrazovky vidět kosočtverec, resp. kompas, který ukazuje, do jakých směrů se můžeme vydat. Najdeme tu sice pouze osm lokací, nicméně ty jsou nabité různými předměty, takže hra není krátká. Trochu zamrzí gramatické chyby a neustále se opakující hudební podklad začne brzy lézt na nervy. 

O rok později vyšla předělávka na Amigu jménem Apprentice (1992).

Mapa

POSTUP HROU
Vzal jsem kámen (VEM KAM), prozkoumal ohniště (PRO OHN), našel páčidlo (VEM PAC), u stěny (PRO STE) jsem našel klacek (VEM KLA). Rozkopl jsem bednu (KOP BED) a našel boty (VEM BOT), které jsem si hned nasadil (NAS BOT). V kuchyni jsem na zemi našel křesadlo (VEM KRE), ve výklenku (PRO VYK) nůž (VEM NUZ), v kanálku (PRO KAN) zmenšík (VEM ZME), v knize první část receptu (OTE KNI) a také (PRO KNI) šperhák (VEM SPE). 

Přesunul jsem se do rohu chatrče, kde jsem v matraci (PRO MAT) našel slámu (VEM SLA), pod dlaždicemi (PRO DLA) rukavice (VEM RUK), pod rohožkou (PRO ROH) udici (VEM UDI). Otevřel jsem skříňku (OTE SKR) a našel háček (VEM HAC). V předsíni jsem prozkoumal trámy (PRO TRA) a našel groš (VEM GRO). Hodil jsem kamenem (HAZ KAM) a rozbil okýnko, kterým jsem vylezl ven. 

Prozkoumal jsem dub (PRO DUB) a našel třetí část receptu. V křoví (PRO KRO) na mě čekal klíč (VEM KLI). Dal jsem žebrákovi groš (DEJ GRO), ale musel jsem ho ještě kopnout do zadku (KOP ZEB), abych dostal podběrák. Ten jsem nasadil na klacek (NAS POD) a v potoce ulovil slizouna (ULO SLI). V řasách (PRO RAS) jsem také našel zub (VEM ZUB). 

Proměnil jsem se v trpaslíka

Tímto zdravím Jakuba Červinku

Vrátil jsem se do kuchyně, zasunul páčidlo pod víko (ZAS PAC) a otevřel ho (OTE VIK). S pomocí zmenšíku jsem ze sebe vyčaroval trpaslíka (CAR ZME) a dostal se do sklepa. Oskarovi jsem dal zub (DEJ ZUB) a získal rez. V bahně (PRO BAH) jsem našel červa, zabil jsem ho (ZAB CER) a sebral (VEM CER). Zpět v kuchyni jsem otevřel dveře (OTE DVE) a ve spižírně na polici našel další část receptu (PRO POL). Prozkoumal jsem potravu (PRO POT) a našel netopýra (VEM NET), v pastičce (PRO PAS) zase myš (VEM MYS). Nasadil jsem si rukavice (NAS RUK) a z mísy sebral nebezpečnou třešeň (VEM TRE). Vrátil jsem se k ohništi a vyčistil komín (VYC KOM), čímž jsem získal saze

Vydal jsem se k potoku, na udici nasadil háček (NAS HAC) a poté i třešeň (NAS TRE). Začernil jsem háček sazemi (ZAC HAC), aby se tak neleskl a ulovil rybu (ULO RYB). Tu jsem rozřezal (REZ RYB) a získal játra ploutve. Ty jsem zasunul do mraveniště (ZAS PLO) a získal kosti. Ty jsem zasunul do dutiny (ZAS KOS) a Kostižrout mi věnoval žábu. Rozřezal jsem i myš (REZ MYS) a získal kůži maso, které jsem dal hladovému kocourovi (DEJ MAS), z čehož jsem vytěžil bobky (VEM BOB). 

Vrátil jsem se k ohništi, kde jsem zapálil oheň (OHEN). Do kotle jsem postupně dal vařit netopýra (VAR NET), červa (VAR CER), rez (VAR REZ), žábu (VAR ZAB), bobky (VAR BOB), slizouna (VAR SLI), myší kůži (VAR KUZ) a rybí játra (VAR JAT). Poté jsem v předsíni zazvonil na zvonek (ZAZ), čímž jsem přivolal Bublifukuse na výtečnou Kucbabu. 
KONEC POSTUPU HROU

Konečně se podařilo ulovit rybu

Kucbaba už se vaří

Vítězství !

Verdikt: Dobrá textovka s ideálně trefenou obtížností a rozlohou. 
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Úvodní obrázek je zjevně převzatý ze hry Tumble Bugs (Datasoft, 1982), dole jsou dokonce i vidět hrany původního odstřiženého nápisu.

    OdpovědětVymazat
  2. Poněkud neobvyklý font velkých písmen a číslic se pro změnu dokonale kryje s hrou Chimera (Firebird, 1985), která ovšem (asi s ohledem na použitý obrazový režim) nepoužívá malá písmena - ve fontu tedy zůstala kopie malých písmen z ROMky Atari. Proto také chybí české znaky.

    OdpovědětVymazat
  3. Ale ne, spíš už pamětník... Poznal jsem to hned, jde na Atari o poměrně známé tituly.

    OdpovědětVymazat