sobota 24. dubna 2021

Hra 539: Emgeton Story aneb Bláznivý Nápad (1991)


Emgeton Story aneb Bláznivý Nápad
Vývojář: Dušan Hokův & Petr Hossner
Vydavatel: H&H Soft
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Emgeton Story je další textovka, která nepochybně čerpá inspiraci z Pomsty Šíleného Ataristy (1989) a to jak svým zpracováním, humorem, tak i lokálním zasazením, kdy tentokráte se odehrává v místě bydliště autorů, v Jirkově u Chomutova. 

Jednou takhle sedíme v Atari klubu a sníme o nějaké dobré české textovce. Po menší aférce právě se zmíněnou Pomstou najdeme v Annonci nabídku hry Bláznivý Nápad od autorů z Jirkova. Objednáme si ji poštou, ale to stejné udělají i naši kolegové z Atari klubu, což nás příliš nepotěší. Rozhodneme se tedy, že se do Jirkova vydáme osobně, najdeme autory, získáme hru jako první a vytřeme všem zrak. 

Úvodní obrazovka

Instrukce

Příběh #1

Hra je rozdělena na dvě části, kdy v té první najdeme instrukce a úvod do příběhu na několik stránek spolu s několika nápovědami typu "Což takhle dát si vodu?", což může v průběhu hry hodně pomoci. Také se zde dozvíme informaci, že pokud pošleme heslo CV91254 z konce hry, tak můžeme být zvěčněni jako postava v druhém dílu, který opravdu vyšel a to dokonce ve stejném roce. 

Druhá část je samotná hra a zde je nutno na začátek říci, že původní verze obsahovala velké množství bugů, kdy řada věcí nefungovala, jak autoři zamýšleli a i když jsem byl schopný i tuto verzi dohrát, tak pouze díky tomu, že jsem několik rozbitých části byl schopen přeskočit (např. nalezení imbusu a otevření rozvaděče). Naštěstí Holyna vydal v roce 2020 verzi, která kritické bugy opravuje, takže je možné užít si všechny části hry, a navíc přidává kompas (do jakých směrů lze jít) a inventář rozšiřuje z pěti na 15 předmětů. I když preferuji hraní původních verzí, tak jsem se v tomto případě rozhodl udělat výjimku.

Příběh #2 a odkaz na legendární textovku Colossal Cave Adventure

Příběh #3

Příběh #4

Nenajdeme tu slovník příkazů, takže si na ně budeme muset přijít sami a není to nic lehkého. Máme tu tedy SEBER, POLOŽ, PROZKOUMEJ, OTEVŘI, ZAVŘI, ODEMKNI, JEZ, PIJ, UŘÍZNI, KOPEJ, HRABEJ, ŠTÍPEJ, SEKEJ, NAMAŽ, NABER, ODSUŇ, ŠROUBUJ, VLOŽ, VYSYP, NASTUP, HUDBA (přehrávání vlastní hudby z kazety), POMOC (neužitečná nápověda), I (inventář) a SITUACE (znovu vypíše popis aktuální lokace). Vše se navíc musí psát s diakritikou a slova se dají zkracovat, i když v některých situacích to nefunguje. 

Nabídka příkazů je tedy rozsáhlá a bohužel nejsou podporována synonyma, takže uhádnout občas správný tvar příkazu je velmi obtížné, což spolu s některými těžkými hádankami (pašování masa v brašně, získání mazlavé hmoty ze sudu, atd.), může vést k frustraci. Té přidává i poměrně pomalé vypisování textů. 

Příběh #5

Hrajeme opravenou verzi z roku 2020

Začátek hry

Ve hře se pak podíváme do Jirkova a jeho okolí a potkáme dokonce i samotné autory hry a samozřejmě jejich kamarády a známé. Úkolem je nejenom nahrát na svoji kazetu kýženou hru, ale i získat peníze na jízdenku zpátky domů, což je ve finále daleko větší problém. V horní liště vidíme běžet čas, ten má ovšem pouze informační hodnotu. 

Konec je velmi otevřený. Po úspěšné misi se ocitáme ve vlaku na cestě domů, když v tom zaslechneme křik nějakého starého pána. Co se bude dít dál se dozvíme ve zmíněném druhém díle s podtitulem "Přepadení". 

Příkaz POMOC je jako ve většině textovek k ničemu

Zničil jsem zkrachovalého Commodoristu Martina

Nákup piškotů v kiosku

Mapa

POSTUP HROU
Prohledal jsem dvakrát odpadkový koš (PRO KOŠ) a sebral banánovou slupku (SEB SLU) a vajgl (SEB VAJ). Pokračoval jsem do města a po cestě sebral brašnu (SEB BRA). U chlapce se skateboardem jsem zahodil slupku (POL SLU), prohledal ho (PRO CHL) a sebral rambokudlu (SEB RAM). S tou jsem se vrátil ke hrušni, prozkoumal ji (PRO HRU) a uřízl klacek (UŘÍ KLA; SEB KLA). Ten jsem hodil klukům na hřišti (POL KLA) a získal šperhák (SEB ŠPE). Opodál jsem ještě našel brožuru (SEB BRO) a v kotelně vykopal (KOP) kleště (SEB KLE). Brožuru jsem dal individuu na zastávce (POL BRO) a získal rodný list (SEB LIS) a ve sběrných surovinách jsem získal rezavý hrnec (SEB HRN)

Pokračoval jsem na západ a u oploceného objektu přeštípal plot (ŠTÍ PLO). Položil jsem kleště (POL KLE) a sebral lopatu (SEB LOP). Na skládce jsem získal polní lopatku (SEB LOPATK), pod duby francouzák (SEB FRA) a na tomto místě jsem i vykopal (KOP) imbus klíč (SEB IMB). Prozkoumal jsem dřevěnou lávku (PRO LÁV), trámy (PRO TRÁ) a našel klíč (SEB KLÍ). Vrátil jsem se k můstku přes řeku a odemkl vrata (ODE). Uvnitř jsem prohlédl udírnu (PRO UDÍ) a našel uzené maso (SEB MAS), které jsem schoval (VLO MAS) do brašny. 

Tak právě kvůli tomuhle jsem byl ty piškoty koupit

Zajímavé tabletky

Chlápek se snaží naladit kanál OK3

Pokračoval jsem opět na západ do vsi, kde jsem prohledal budovu (PRO BUD) a našel krabičku s krémem (SEB KRA), se kterou jsem namazal vodní pumpu (NAM PUM) a zase ji odložil (POL KRA). Odemkl jsem červená vrata (ODE) a našel sekeru (SEB SEK). Odložil jsem nepotřebný klíč (POL KLÍ) a šperhák (POL ŠPE). Na okraji vsi jsem vysypal maso z brašny (VYS BRA), čímž jsem se zbavil ratlíka. Odložil jsem brašnu (POL BRA) a na smetišti sebral časopis (SEB ČAS). 

Šel jsem se ke schodišti a instalatérovi dal francouzák (POL FRA), za což jsem získal rukavice (SEB RUKA). Ženě opodál jsem předal časopis (POL ČAS), rozsekal obytný sud (SEK) a nabral do hrnce jakousi mazlavou hmotu (NAB HMO). Tou jsem namazal poklop v zemi (NAM POK), otevřel ho (OTE POK) a v podzemní místnosti našel prkno (SEB PRK). Odložil jsem sekeru (POL SEK) a hrnec (POL HRN). Vrátil jsem se k horkovodu a imbusem otevřel rozvaděč (OTE ROZV). Sebral jsem pětku (SEB PĚT) a u kiosku (PRO KIO) za ní koupil piškoty (PIŠKOTY). U zbourané výtopny jsem ještě vykopal (KOP) šroubovák (SEB ŠRO). 

Vrátil jsem se do březového háje, fence dal piškoty (POL PIŠ) a sebral žebřík (SEB ŽEB), díky kterému jsem mohl vylézt na střechu kotelny, kterou jsem prohledal (PRO STŘ) a získal tubu s tabletkami (SEB TUB). Došel jsem na místo, kde byl ratlík a u maringotky odšrouboval (ŠRO) TV anténu (SEB ANT), kterou jsem ve vsi vyměnil s chlápkem (POL ANT) za pajzr (SEB PAJ). U pumpy jsem se napil vody (PIJ VODU), čímž jsem získal sílu. 

Nalézt kabel byla velká fuška

Petr Hossner, autor hry

Dušan Hokův, druhý autor hry

Vydal jsem se k dřevěné lávce a položil prkno (POL PRK). Ještě jsem si na chvíli odložil rambokudlu (POL RAM) a přešel přes policistu až k obrovskému šutru, který jsem odsunul (ODS ŠUT) a našel koaxiální kabel (SEB KAB). Vrátil jsem se pro rambokudlu (SEB RAM) a kabel dal opět chlápkovi ve vsi (POL KAB), za což jsem získal stovku (SEB STO). 

Přes maringotku jsem se dostal na vrchol kopce, kde jsem našel pobudu Petra Hossnera. Dal jsem mu vajgl (POL VAJ), za což jsem dostal láhev piva (SEB PIV). Šel jsem do lesa a na správném místě ho prohledal (PRO LES), pak jsem prohledal bunkr (PRO BUN) a mladíka (PRO MLA) Dušana Hokůva. Otevřel jsem pivo (OTE PIV) a dal mu ho (POL PIV). Poté jsem vyndal ze somračky kazetu (SEB KAZ) a dal mu jí (POL KAZ), načež mi nahrál hru. 

Vydal jsem se zpět na nádraží a u okénka pokladen (PRO OKÉ) si koupil lístek do svého bydliště. Zaplatil jsem za něj (POL STO) a nastoupil do vlaku (NAS). 
KONEC POSTUPU HROU

A hra Bláznivý Nápad je moje !

Pokladní se s tím nepáře

Vítězství !

Verdikt: Dané hodnocení hra získává s velmi, ale opravdu velmi odřenýma ušima. Největším problémem tu jsou bugy, kvůli kterým řada věcí nefunguje, takže je doporučeno hrát pouze opravenou verzi. 
Hodnocení: 4/10

2 komentáře:

  1. No tak druhej díl hezky zrecenzuj a vem k tomu i ten třetí, ten je z nich nejlepší.

    OdpovědětVymazat