pátek 9. dubna 2021

Hra 534: Debil's Action aneb Záhada Kryplolamu (1991)


Debil's Action aneb Záhada Kryplolamu
Vývojář: Jaroslav Bubeník & Vladimír Nejedlý
Vydavatel: Star Software
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Dodnes aktivní Atarista Jaroslav Bubeník, známý také pod přezdívkou Pan Prase či Holyna, vytvořil v roce 1991 ve svých 14 letech ve spolupráci s V. Nejedlým textovku inspirovanou Pomstou Šíleného Ataristy (1989), což lze poznat i podle velmi dlouhého úvodního textu na šest obrazovek s podobným stylem humoru, na kterém hraje výrazná hudba, jež dále ve hře už naštěstí není. 

Autor se podle vlastních slov snažil hru i zpeněžit a opravdu se mu povedlo prodat asi 5 kopií za 70 korun. 

Instrukce

Úvod

Příběh #1

Jednoho dne k nám přijde policejní inspektor a informuje nás o krádeži tzv. "Kryplolamu", který patřil našemu příteli, profesoru Koudelkovi. Ten nám prozradí, že tento stroj dokáže přemisťovat v čase, což chce banda zlodějů v čele se Standou Kynštem využít ke krádežím pokladů v minulosti. Profesor za nalezení Kryplolamu vypíše odměnu 100.000 Kčs, a tak se rozhodneme se na riskantní pouť vydat.

Příběh #2

Příběh #3

Příběh #4

Začátek hry

Jak je nám popsáno na úvodních obrazovkách, hru ovládáme psaním příkazů, které se musí zkracovat na první tři písmena a zároveň psát s diakritikou. Pomocí příkazu SLOVNIK si můžeme nechat vypsat hezky přehledný slovník příkazů. Najdeme tu tedy příkazy VEZMI, POLOŽ, PROZKOUMEJ, ČTI, POUŽIJ, NASTUP, INVENTÁŘ, SITUACE a POMOC. Posledně jmenovaný nám na několika málo místech napoví, ale většinou na řešení hádanek musíme přijít sami. 

Ulehčením je také mapa, kterou máme od začátku u sebe. Ta sice neukazuje aktuální polohu, ale alespoň prozradí, do jakých směrů se můžeme z té a té obrazovky vydat. Nutno říci, že ukazuje pouze obrazovky první poloviny hry. Vypisování textů je pak příjemně svižné a nezdržuje. 

Slovník příkazů

Mapa je celkem užitečná

Přispěli jsme žebrákovi Vosykovi na Spectrum

Hra se odehrává na Kladně, tzn. v místě tehdejšího bydliště autora. Začínáme na nástupišti vlakového nádraží a postupně projdeme celé město, včetně sídliště a Atari klubu, přičemž budeme potkávat kamarády a známé autora, jimž byla přidělena nelichotivá přízviska typu "individuum", "cvok", "monstrum", apod. Obtížnost je pak přiměřená a prozkoumáním osob či věcí často získáme explicitní nápovědu, co je třeba dál dělat. 

Záhada Kryplolamu měl být původně první díl ze série, pokračování mělo nést název Debil's Action 2 aneb Hovada se Bouří, nicméně k jeho realizaci nikdy nedošlo. 

To je ale náhoda, jeden joystick bych měl

Veksláci jsou všude


Mapa

POSTUP HROU
Žebrákovi jsem dal minci (POL MIN), u potoka sebral rádio (VEZ RÁD), prohledal skládku (PRO SKL), sebral joystick (VEZ JOY) a na okraji sídliště noviny (VEZ NOV). Cvokovi jsem na schodech dal joystick (POL JOY) a získal fixu (VEZ FIX) s papíry (VEZ PAP). 

Vrátil jsem se do nádražní haly a Evženovi dal noviny (POL NOV). V úschovně zavazadel jsem prozkoumal kufřík (PRO KUF) a získal disketu (VEZ DIS), kterou jsem odevzdal před kioskem (POL DIS). Vydal jsem se po dlouhé silnici a na správném místě ji prozkoumal (PRO SIL) a našel klíč (VEZ KLÍ). Prozkoumal jsem také výmoly (PRO VÝM) a našel kabel (VEZ KAB). 

Ups, špatné dveře

Odvěká válka mezi Ataristy a Sinclairisty neutichá ani zde

Autor hry, Jarda Bubeník, a jeho výbavička

Došel jsem na náměstí, vekslákovi dal rádio (POL RÁD) a získal peníze (VEZ PEN), které jsem daroval Balonovi (POL PEN). Kůlnu jsem odemkl klíčem (POU KLÍ) a získal kleště (VEZ KLE). Vypravil jsem se do sálu počítačových šílenců a Ataristovi Bubeníkovi dal fixu (POL FIX) a papíry (POL PAP), za což jsem si mohl odnést kazetu (VEZ KAZ). Procházel jsem se po sálu, dokud jsem neuslyšel výstřel a pak se vydal zpět na skládku, kde jsem našel pistoli (VEZ PIS). 

V lese potkáme řadu monster

Kde se tady vzal vlkodlak ?

Na rozcestí jsem se tentokrát vydal na jih. Vandrákovi jsem dal kabel (POL KAB), monstru kazetu (POL KAZ), vlkodlaka jsem zastřelil pistolí (POU PIS), ostnatý drát přestřihl kleštěmi (POU KLE) a zloděje Standu Kynšta zastřelil (POU PIS). Prohledal jsem mrtvolu (PRO MRT) a našel lístek na vlak (VEZ LÍS). V domě jsem našel kýžený kryptolam (VEZ KRY), takže stačilo na nedaleké zastávce nastoupit na vlak (NAS) a vrátit se k profesorovi.
KONEC POSTUPU HROU

Takhle se musí na zloděje !

Kryplolam je můj !

Vítězství !

Verdikt: Technicky slušně zpracovaná humorná textovka s ideálně trefenou obtížností odehrávající se v okolí Kladna.
Hodnocení: 4/10

4 komentáře:

  1. Letos je to třicet let od vydání hry, v době vydání hry, tj. listopadu jsem ji už dokončoval sám, neboť kamarád Vláďa už měl Amigu. Já se jí dočkal snad o rok později, nebo o dva.

    To je také důvod proč nikdy nevznikl druhý díl Atari jsem opustil.

    Hra je fakt inspirovaná Pomstou šíleného Ataristy, on konec konců ten font je hodně podobnej.

    Jasně, trpí řadou neduhů poplatných té době, dementní parser, zadávání příkazů s dikaritikou - což zpětně hodnotím jako kravinu, respektive od zadávání příkazů s diakritikou jsem upustil vlastně nedávno.

    Hra je hyperlokální jak jsi zmínil v recenzi, byla o mých kamarádech, bohužel největší padouch, kterého na konci hry zlikviduješ, před třemi lety zemřel a vlastně to vůbec padouch nebyl, tak aspoň na něj zbyla nějaká vzpomínka ve hře.

    Mimochodem, kdyby byl zájem o ten druhý díl, tak ho napíšu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ale to bys o ní musel napsat hned jak ji vydám.

      Vymazat
    2. Chronologie musí být dodržena, takže za 30 let. :)

      Vymazat