středa 14. října 2020

Hra 479: Rychlé Šípy (1990)


Rychlé Šípy
Vývojář: Václav Čejka & Tomáš Hlaváček
Vydavatel: S. I. S. (System Inteligence Service)
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Navzdory mým očekáváním se v tomto případě nejedná o port Spectrum textovky Rychlé Šípy: Záhada hlavolamu (1988), ale o samostatnou hru. Na začátku nenajdeme žádné instrukce či úvod do příběhu a rovnou se ocitáme v klubovně. Naším cílem nicméně bude projít přes všechny nástrahy do kostela a tam najít tajemnou knihu. 

Autoři přitom obrátili legendu o Rychlých šípech naruby - nejsme žádní ušlechtilí čestní hoši, ale budeme tu vraždit, ničit, zapalovat pneumatiky a distribuovat drogy. Město je plné rozřezaných těl, zlodějů a narkomanů a pohybovat se budeme ve smradlavé městské kanalizaci či hřbitově. 

Začátek hry

Slovník příkazů

Jeden kříž pro každého

Hra se ovládá přes psaní příkazů, kdy slova se dají zkracovat na první tři písmena, přičemž pomocí "SLOVNIK" si lze vypsat i seznam všech použitelných příkazů. Ten je tentokráte dost dlouhý a zbytečně komplikovaný, kdy několik příkazů použijeme za celou hru jednou jedinkrát. 

Na obrazovce vidíme celou dobu jednak kompas, jenž ukazuje, do kterých směrů se můžeme vydat, a také inventář - pro každý předmět ve hře tu je jeden čtvereček, který se zaplní ikonkou předmětu jakmile ho sebereme. Název sebraného předmětu už poté nelze zjistit, což může být pro zapomnětlivé hráče problém. 

Jak už to bohužel bývá u her od S. I. S. zvykem, najdeme tu i řadu nedodělaných nápadů (pokladna a zloději) a bugů - např. k vypáčení mříže bychom měli potřebovat páčidlo, ale jde to i bez něj. Nejhorší bug je ale úplně na konci, kdy při prozkoumání tajemné knihy zpátky v klubovně má hra zobrazit finální obrazovku, ale místo toho spadne. Opravená verze by měla vyjít brzy. 

Na konci se mimochodem dozvíme instrukce a heslo "AT ZIJE S.I.S." do dalšího pokračování, které ale pravděpodobně nikdy nevyšlo. 

Příkazy se dají zkracovat

Heslo se náhodně vybírá z více variant

Mapa

POSTUP HROU
Odešel jsem z klubovny a v blízkém domě prohledal uhlák (PRO UHL) a našel pohrabáč (VEZ POH). S tím jsem na ulici zabil chodce (ZAB CHO), prohledal tělo (PRO CHO), sebral papírek (VEZ PAP) a zjistil HESLO. O kousek dál jsem zabil hlídače (ZAB HLI), prohledal ho (PRO HLI) a sebral klíč (VEZ KLI), se kterým jsem otevřel bránu (OTE BRA) a vešel do místnosti. Tu jsem prohledal (PRO MIS) a našel zápalnou šňůru (VEZ SNU). 

Pokračoval jsem až na křižovatku a v okolí sebral žebřík (VEZ ZEB) a v koši (PRO KOS) baterku (VEZ BAT). Pomocí žebříku (VYL) jsem sebral na střeše domu krabičku s drogou (VEZ KRA) a tu předal na náměstí narkomanovi (POD KRA). Otevřel jsem poklop (OTE POK) a dostal se do městské kanalizace. 

Mrtvoly na každém kroku

Strom Gingo chovají Vontové v úctě

Přelstil jsem stráže a dostal se do kostela

V chodbě jsem rozsvítil baterku (ROZ BAT) a pokračoval dále, kde jsem našel sirky (VEZ SIR). Na rozcestí jsem pokračoval na jih a našel míček (VEZ MIC). Mříž jsem vypáčil (VYP MRI) a přes hráz došel až před zeď. Od té jsem se vydal na jih, na hřiště, a Vontům předal míček (POD MIC). Cesta do továrny byla volná. Pracovníka jsem zabil a v laboratoři sebral dynamit (VEZ DYN). 

Vrátil jsem se ke zdi a pokračoval na hřbitov. Na druhé straně jsem našel strom, u kterého jsem získal symbol Vontů, žlutý kvítek (VEZ KVI). Vnikl jsem do kostela a hlídce řekl heslo z papírku (REK HESLO). Sebral jsem jeden kříž (VEZ KRI) a našel chodbu s velkou skříní. Tu jsem zničil (ZNI SKR) a třísky odklidil (ODK TRI), čímž jsem našel tajný vchod. Uvnitř se nacházela truhla, kterou jsem také zničil (ZNI TRU) a trosky prohledal (PRO TRO). Našel jsem tajemnou knihu (VEZ KNI), ovšem po prozkoumání (PRO KNI) jsem zjistil, že se musím vrátit zpět do klubovny, protože je kniha psaná tajným inkoustem, jenž se musí zahřát. 

Stejnou cestou tedy zpět do klubovny (v kanalizaci VYL na náměstí). Brána byla ovšem zavřená, a tak jsem dal dohromady dynamit (PRI SNU), zapálil (ZAP SNU) a hodil (HOD DYN). V klubovně jsem knihu opět prozkoumal (PRO KNI). 
KONEC POSTUPU HROU

Cíl mé cesty - tajemná kniha

Dostat se zpět do klubovny je problém

Vítězství !

Verdikt: Námět Rychlých šípů naruby je zajímavý, atmosféra je hezky temná, nicméně kvůli zbytečně složitému schématu ovládání a bugům hra vyšší hodnocení nedostane. 
Hodnocení: 3/10

1 komentář:

  1. Ten bug na konci je pravdepodobne zpusoben prevodem z kazety. Jak se mi zminil kolega - byl spatny jeden bajt a nicil dva radky v Basicu. Brzo budou opraveny oba ceske zdroje.

    OdpovědětVymazat