pátek 9. října 2020

Hra 478: Robinson (1990)


Robinson
Vývojář: R. Wolf & S. Pekarčík & J. Krafčík & M. Pekarčík
Vydavatel: FrediSoft
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno

Robinson je logická hra, která je prý "dost náročná i pro profíky hlavolamů". Pravidla jsou jednoduchá - na poli 8x8 máme na jednom políčku umístěný cíl označený jako "B" a na dalším Robinsona, se kterým se můžeme pohybovat do čtyř stran. Musíme dojít do cíle, přičemž na každé políčko můžeme vstoupit pouze jednou a zároveň musíme na každé stoupnout. 

Instrukce

Začátek hry

Průběh hry

Na první pohled se zdá být řešení jednoduché, ale po pár pokusech hráč zjistí, že to úplně triviální zase nebude. Ať jsem dělal, co jsem dělal, vždy jsem došel do cíle s jedním neprošlým políčkem. Nepomohly ani nákresy v Excelu či narychlo vytvořený skript v programovacím jazyce Python, který se snažil najít řešení pomocí náhodných tahů - najít dokázal maximálně to, co já, tedy vždy zbývalo jedno políčko. 

Otázka tedy je, zda-li se hra opravdu dá vyřešit. Ve zdrojovém kódu je gratulační text, což ale může sloužit jen pro zmatení a nevylučuje to, že by mohlo jít o vtípek autorů, kteří nám přinesli nevyřešitelný hlavolam. Pokud někdo najde řešení, velice rád bych se na něj podíval. 
DOPLNĚNÍ - jeden čtenář v komentářích potvrdil, že tato úloha je nevyřešitelná. 

Zase to nevyjde

Tak znova

Verdikt: Autoři si s hráči zašprýmovali a předhodili nám nevyřešitelnou hádanku. 
Hodnocení: 2/10

3 komentáře:

  1. Pozdravujem, hra Robinson nemá riešenie. Dôvod je jednoduchý: hrací plán je ekvivalentný karteziánskému súčinu dvoch ciest na 8 vrcholoch, čo je vyvážený bipartitný graf. Urobiť pochôdzku Robinsonom zo štartu do cieľa potom zodpovedá nájdeniu hamiltonovskej cesty s fixne danými koncovými vrcholmi - tieto sú však z rovnakej partie daného bipartitného grafu, t.j. takáto hamiltonovská cesta neexistuje :-) Tommy Madaras, PF UPJŠ Košice

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím do Košic a děkuji za potvrzení. To si z nás autoři hry pěkně vystřelili :)

      Vymazat
  2. Ano, autor uvádí, že je hra náročná; je tak náročná, až je neřešitelná - to už ovšem tvůrce uvést zapomněl. :-)
    Sám nejsem natolik matematicky erudovaný, ale občas je dobré si na minimalistickém případu ukázat, že některé konfigurace jsou řešitelné, a jiné zase ne: tedy pro plochu 2x2 existují pouze dvě konfigurace (když uvážíme různé rotace a zrcadlení), přičemž řešitelná je jen jedna z nich - když start a cíl jsou vedle sebe. Diagonální konfigurace v tomto případě řešení nemá (podobně jako ta ve hře).

    OdpovědětVymazat