Robinson
Vývojář: R. Wolf & S. Pekarčík & J. Krafčík & M. Pekarčík
Vydavatel: FrediSoft
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno
Robinson je logická hra, která je prý "dost náročná i pro profíky hlavolamů". Pravidla jsou jednoduchá - na poli 8x8 máme na jednom políčku umístěný cíl označený jako "B" a na dalším Robinsona, se kterým se můžeme pohybovat do čtyř stran. Musíme dojít do cíle, přičemž na každé políčko můžeme vstoupit pouze jednou a zároveň musíme na každé stoupnout.
Začátek hry |
Průběh hry |
Na první pohled se zdá být řešení jednoduché, ale po pár pokusech hráč zjistí, že to úplně triviální zase nebude. Ať jsem dělal, co jsem dělal, vždy jsem došel do cíle s jedním neprošlým políčkem. Nepomohly ani nákresy v Excelu či narychlo vytvořený skript v programovacím jazyce Python, který se snažil najít řešení pomocí náhodných tahů - najít dokázal maximálně to, co já, tedy vždy zbývalo jedno políčko.
Otázka tedy je, zda-li se hra opravdu dá vyřešit. Ve zdrojovém kódu je gratulační text, což ale může sloužit jen pro zmatení a nevylučuje to, že by mohlo jít o vtípek autorů, kteří nám přinesli nevyřešitelný hlavolam. Pokud někdo najde řešení, velice rád bych se na něj podíval.
DOPLNĚNÍ - jeden čtenář v komentářích potvrdil, že tato úloha je nevyřešitelná.
Zase to nevyjde |
Tak znova |
Verdikt: Autoři si s hráči zašprýmovali a předhodili nám nevyřešitelnou hádanku.
Hodnocení: 2/10
Pozdravujem, hra Robinson nemá riešenie. Dôvod je jednoduchý: hrací plán je ekvivalentný karteziánskému súčinu dvoch ciest na 8 vrcholoch, čo je vyvážený bipartitný graf. Urobiť pochôdzku Robinsonom zo štartu do cieľa potom zodpovedá nájdeniu hamiltonovskej cesty s fixne danými koncovými vrcholmi - tieto sú však z rovnakej partie daného bipartitného grafu, t.j. takáto hamiltonovská cesta neexistuje :-) Tommy Madaras, PF UPJŠ Košice
OdpovědětVymazatZdravím do Košic a děkuji za potvrzení. To si z nás autoři hry pěkně vystřelili :)
VymazatAno, autor uvádí, že je hra náročná; je tak náročná, až je neřešitelná - to už ovšem tvůrce uvést zapomněl. :-)
OdpovědětVymazatSám nejsem natolik matematicky erudovaný, ale občas je dobré si na minimalistickém případu ukázat, že některé konfigurace jsou řešitelné, a jiné zase ne: tedy pro plochu 2x2 existují pouze dvě konfigurace (když uvážíme různé rotace a zrcadlení), přičemž řešitelná je jen jedna z nich - když start a cíl jsou vedle sebe. Diagonální konfigurace v tomto případě řešení nemá (podobně jako ta ve hře).