Grey Island
Vývojář: Václav Cinert
Vydavatel: CV Software
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
První textovka od
Václava Cinerta, jenž se zatím předvedl s arkádou
Dangerous Garden (1988) či strategickou hrou
Faraon (1989). Na úvodním obrázku je jakýsi létající talíř, tudíž by se dalo předpokládat, že půjde o sci-fi textovku a je to z části pravda, i když žádní mimozemšťané tu nejsou.
Příběh je nicméně zajímavý - zahrnuje známého padoucha
Fantomase, který našemu příteli vyoperoval
mozek, aby mohl uskutečnit svůj vynález umělého člověka. To se nám samozřejmě nelíbí, a tak se vydáváme mozek získat zpátky, zatímco je náš přítel "udržován elektronikou při životě".
![](https://1.bp.blogspot.com/-ALARs9v_gwg/XKM8LP3K6RI/AAAAAAAAH44/UB7Jhk_wkh4h8xGDKEEuPPZBuJP-VgzqwCLcBGAs/s400/2.png) |
Menu |
![](https://4.bp.blogspot.com/-QiLYuwM0M2o/XKM8OJTR-zI/AAAAAAAAH48/BWGPf2QgujkgbVksukS5tmNnI-P6s1vKACLcBGAs/s400/3.png) |
Instrukce |
![](https://4.bp.blogspot.com/-QaNTsvSj5U0/XKM8SBKTrvI/AAAAAAAAH5A/Zmn1axGseeU94xhARJgvDhkTb6mriViGgCLcBGAs/s400/4.png) |
Začátek hry |
Ovládání je tentokrát znatelně ořezáno a zjednodušeno - stačí nám čtyři příkazy pro pohyb do světových stran a dále už jen "
PROZKOUMEJ" a "
POUZIJ", přičemž tyto aktivujeme stiskem příslušné klávesy. To dává tušit, že hra nebude kdovíjak komplikovaná a to také není. V podstatě stačí, když si hráč uvědomí, že musí každou obrazovku
prozkoumat, a to často více jak jednou, a není se v podstatě kde zaseknout.
![](https://3.bp.blogspot.com/-nDOlln4IRCA/XKNHhro7rQI/AAAAAAAAH5U/Vu3kcuFleqkEJm12fHIaFeUxC8x7_G7vwCLcBGAs/s400/7.png) |
Zdánlivě nedůležitá informace je ve skutečnosti klíčová |
![](https://3.bp.blogspot.com/-fFl1N3kVIGE/XKNNcleiQbI/AAAAAAAAH5g/xLSBRqSs-ysQtCAXngT5lhZJRpuu5m-9wCLcBGAs/s400/8.png) |
Z nějakého důvodu nelze sebrat oba |
![](https://4.bp.blogspot.com/-z_7pP3dVVhw/XKNOIcQuN-I/AAAAAAAAH5o/YX5zfNA5Q4oY5g5AkC4ldB7kWxkEc5F2wCLcBGAs/s400/9.png) |
Používání předmětů |
Důležité je hlavně zapisovat si kódy ke dveřím, které jsou z nějakého důvodu poschovávané po ostrově a že vám nějaký chybí můžete zjistit až na konci, kdy už není cesta zpět. Hra pro zmatení poskytuje i některé zbytečné předměty - např. dynamit, který není potřeba a jehož použití vyústí vždy ve smrt. A nebo krumpáč, což je stejný případ, jelikož pokusy o prokopání zavalené štoly končí neslavně.
Na několika místech hra také nabídne volbu, kdy je třeba odpovědět ano/ne. Špatná volba mívá často za následek smrt. Stejný je většinou i výsledek setkání s jedním z obyvatelů ostrova.
![](https://4.bp.blogspot.com/-NYNV5RAe8uU/XKNPf9FxwZI/AAAAAAAAH50/RE7tPEs4Bjw9IBN-OVvxyYvYlPrrmS8AACLcBGAs/s400/5.png) |
Jedna z voleb... |
![](https://1.bp.blogspot.com/-ku9Q5FzpN1c/XKNPp10xsOI/AAAAAAAAH54/HIszUpyXt18j-BciIRJ6XlJGO-BZPeEogCLcBGAs/s400/6.png) |
... která v tomto případě končí špatně |
![](https://1.bp.blogspot.com/-6InoT-KH6ho/XKNQE6HMXkI/AAAAAAAAH6E/mzp4lrV7oJwjAvQUrunVtmFs_lwVFwKwwCLcBGAs/s400/10.png) |
Smrt číhá na každém kroku |
![](https://4.bp.blogspot.com/-vmBIev43_Q4/XKNQILXR--I/AAAAAAAAH6I/5ketpPvlsSwLAgHkY3hHB5Gyxo8a9qVEwCLcBGAs/s400/grey_island.png) |
Mapa |
POSTUP HROU
Prozkoumal jsem v chodbě sud a získal kód "
SUB 512". Prozkoumal jsem začátek důlní štoly a dostal se do malé skalní dutiny, kde jsem v bedně našel a sebral
autogen. Ten jsem použil na ocelovou desku na jihu. Pak jsem se do dutiny vrátil a vyměnil autogen za
plamenomet, se kterým jsem zneškodnil agresivní opice.
![](https://2.bp.blogspot.com/-9y3CFoOCfjc/XKNQkAO2PiI/AAAAAAAAH6U/GCpTxgUCTxIMvIDR0uvmNJABbj_4FE1bwCLcBGAs/s400/12.png) |
Smažené opičí řízky |
![](https://4.bp.blogspot.com/-LxTA2UY0K0A/XKNQw2HxYLI/AAAAAAAAH6Y/ZwS6a9AuHEsu685ijC5CLTX4VwgMD7ZWQCLcBGAs/s400/16.png) |
Předletová kontrola selhala |
![](https://2.bp.blogspot.com/-YaYEMKIqXHk/XKNRBE7-DFI/AAAAAAAAH6k/FypdN_fKRzAMO7c9_NkJlmEh9mBBAautgCLcBGAs/s400/17.png) |
Moment, já myslel, že už na Fantomasově ostrově jsem |
Prohledal jsem prostor před velkou skálou a našel
provaz, před močálem jsem našel kostru svírající
repelent. Ve skalním tunelu jsem na krokodýla použil plamenomet a u studny použil repelent. Přivázal jsem provaz a spustil se dolů, na poušť, kde jsem pod kaktusy na kameni našel další kód "
32768". Na mysu jsem prozkoumal letadlo, našel třetí kód "
CRIME IS FUTURE" a odletěl na Fantomasův ostrov.
![](https://3.bp.blogspot.com/-x7a84ufZr90/XKNRmzPTxfI/AAAAAAAAH6w/VIInnFg2iOAMgsUE2hc3Xceic4RPdff0gCLcBGAs/s400/18.png) |
Nasadit na hlídání vnitřních prostor vojáky s granátomety je hodně špatný nápad |
![](https://1.bp.blogspot.com/-tnzNH59P56I/XKNR_vLMlsI/AAAAAAAAH64/GtZ9gmSz4CoohrOJ0QxMer0jrjVREDNZwCLcBGAs/s400/19.png) |
Zadávání kódu ke dveřím je zabugované a znaky není občas vidět |
Zde jsem hlídače zlikvidoval plamenometem a vzal si jejich granátomet. U prvních vrat jsem použil kód "32768", u druhých "SUB 512" a u třetích "CRIME IS FUTURE". Fantomase jsem rozstřílel na cucky, sebral mozek a odplul ponorkou do USA.
KONEC POSTUPU HROU
![](https://2.bp.blogspot.com/-g4QXMZzmbGw/XKNSMNKdoEI/AAAAAAAAH68/WgQUK-sNzgUmgkj4QxH2X3WemKHl6W-nQCLcBGAs/s400/20.png) |
Fantomas si ani neškrtl |
![](https://1.bp.blogspot.com/-QflTgEdMLW8/XKNSgjS-L0I/AAAAAAAAH7M/ngqmY1nT-xEZJqJ2fDOHembRRSIPgg63wCLcBGAs/s400/23.png) |
Odplul jsem bez mozku |
![](https://4.bp.blogspot.com/-vQoGE8z636k/XKNSnVfBHVI/AAAAAAAAH7U/5wnapIbgkNoCNit9kef9JHKfnniCauwUACLcBGAs/s400/22.png) |
Vítězství ! |
Verdikt: Textovka se zajímavou zápletkou, kde ovládání je osekáno na maximum, což přináší i značné zjednodušení hry.
Hodnocení: 3/10
Žádné komentáře:
Okomentovat