pátek 5. dubna 2019

Hra 313: Grey Island (1989)


Grey Island
Vývojář: Václav Cinert
Vydavatel: CV Software
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

První textovka od Václava Cinerta, jenž se zatím předvedl s arkádou Dangerous Garden (1988) či strategickou hrou Faraon (1989). Na úvodním obrázku je jakýsi létající talíř, tudíž by se dalo předpokládat, že půjde o sci-fi textovku a je to z části pravda, i když žádní mimozemšťané tu nejsou.

Příběh je nicméně zajímavý - zahrnuje známého padoucha Fantomase, který našemu příteli vyoperoval mozek, aby mohl uskutečnit svůj vynález umělého člověka. To se nám samozřejmě nelíbí, a tak se vydáváme mozek získat zpátky, zatímco je náš přítel "udržován elektronikou při životě".

Menu
Instrukce
Začátek hry

Ovládání je tentokrát znatelně ořezáno a zjednodušeno - stačí nám čtyři příkazy pro pohyb do světových stran a dále už jen "PROZKOUMEJ" a "POUZIJ", přičemž tyto aktivujeme stiskem příslušné klávesy. To dává tušit, že hra nebude kdovíjak komplikovaná a to také není. V podstatě stačí, když si hráč uvědomí, že musí každou obrazovku prozkoumat, a to často více jak jednou, a není se v podstatě kde zaseknout.


Zdánlivě nedůležitá informace je ve skutečnosti klíčová
Z nějakého důvodu nelze sebrat oba
Používání předmětů

Důležité je hlavně zapisovat si kódy ke dveřím, které jsou z nějakého důvodu poschovávané po ostrově a že vám nějaký chybí můžete zjistit až na konci, kdy už není cesta zpět. Hra pro zmatení poskytuje i některé zbytečné předměty - např. dynamit, který není potřeba a jehož použití vyústí vždy ve smrt. A nebo krumpáč, což je stejný případ, jelikož pokusy o prokopání zavalené štoly končí neslavně. 

Na několika místech hra také nabídne volbu, kdy je třeba odpovědět ano/ne. Špatná volba mívá často za následek smrt. Stejný je většinou i výsledek setkání s jedním z obyvatelů ostrova. 


Jedna z voleb...
... která v tomto případě končí špatně
Smrt číhá na každém kroku
Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem v chodbě sud a získal kód "SUB 512". Prozkoumal jsem začátek důlní štoly a dostal se do malé skalní dutiny, kde jsem v bedně našel a sebral autogen. Ten jsem použil na ocelovou desku na jihu. Pak jsem se do dutiny vrátil a vyměnil autogen za plamenomet, se kterým jsem zneškodnil agresivní opice.

Smažené opičí řízky
Předletová kontrola selhala
Moment, já myslel, že už na Fantomasově ostrově jsem

Prohledal jsem prostor před velkou skálou a našel provaz, před močálem jsem našel kostru svírající repelent. Ve skalním tunelu jsem na krokodýla použil plamenomet a u studny použil repelent. Přivázal jsem provaz a spustil se dolů, na poušť, kde jsem pod kaktusy na kameni našel další kód "32768". Na mysu jsem prozkoumal letadlo, našel třetí kód "CRIME IS FUTURE" a odletěl na Fantomasův ostrov.

Nasadit na hlídání vnitřních prostor vojáky s granátomety je hodně špatný nápad
Zadávání kódu ke dveřím je zabugované a znaky není občas vidět

Zde jsem hlídače zlikvidoval plamenometem a vzal si jejich granátomet. U prvních vrat jsem použil kód "32768", u druhých "SUB 512" a u třetích "CRIME IS FUTURE". Fantomase jsem rozstřílel na cucky, sebral mozek a odplul ponorkou do USA. 
KONEC POSTUPU HROU

Fantomas si ani neškrtl
Odplul jsem bez mozku
Vítězství !


Verdikt: Textovka se zajímavou zápletkou, kde ovládání je osekáno na maximum, což přináší i značné zjednodušení hry.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat