pondělí 29. dubna 2019

Hra 317: James Bond: Version 2 (1989)


James Bond: Version 2
Vývojář: Petr Sládek & Radek Kalousek
Vydavatel: Uno Software
Vydáno 1989 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Doufal jsem, že si po extrémně těžkém vytváření mapy pro Hlípu (1989) odpočinu u mapování jednodušší textovky. Nevyšlo to. Máme tu tedy nepřímé pokračování hry James Bond (1988), které se vyznačuje tím, že popisky obrazovek nejsou unikátní, ale máme tu jen několik šablon, které se opakují. Navíc obrazovky nejsou "vedle sebe" jako u většiny textovek, tzn. "chodby" můžou být přes šířku několika obrazovek, což mapování komplikuje, stejně jako fakt, že tu jsou na pár místech bugy, kdy třeba dojdete někam jinam nebo najednou zmizí možnost jít do určitého směru. Tohle vše dohromady vytvořilo z mapování hodně frustrující zážitek.

Tenhle interpret byl ve své době asi hodně oblíbený (hudba od něho byla i v Hlípě)
Příběh
Začátek hry

Co se týče příběhu, tak v roli Jamese Bonda, agenta 007, budeme plnit úkol v Japonsku. V továrně na super rychlé paměti 32 MB se budeme snažit ukrást návod na jejich výrobu. Ten je uložen na disketě, kterou musíme lokalizovat a donést svému zaměstnavateli.

Továrna je rozdělena na několik pater, mezi kterými se můžeme pohybovat pomocí výtahu. Ten je ovšem na kód, takže musíme nejdříve najít kartu a na obrazovce kanceláře ji použít na čtečku, čímž kód, který je náhodně generovaný a pro každé patro jiný, získáme.

Uchopení karty
Získal jsem kód pro výtah v 1. patře
Jízda výtahem

Ovládání je řešeno jednoduše - z příkazů tu máme klasické S, J, V, Z, N, D pro pohyb a dále UCHOPIT, ODLOZIT a POUZIT, kdy pro aktivaci stačí zmáčknout první písmeno na klávesnici. Celá hra je v podstatě bludišťovka, kdy se snažíme najít předměty (potřebujeme všechny, nejsou tu žádné zbytečné) a ty se potom používají většinou automaticky. Např. na jedné obrazovce je nutné mít v inventáři masku, filtr, oblek i rukavice, jinak postava usne. Inventář je bohužel omezen na 7 předmětů, což je otravné, obzvláště proto, že z nějakého důvodu je nutné mít u sebe neustále klíč, jinak se nelze hýbat (asi další bug). 

Díky jednomu bugu lze také přeskočit podstatnou část hry a ze 4. obrazovky se dostat rovnou na konec, k disketě. Mám takový dojem, že si tam tuhle zkratku autoři vytvořili během testování hry a zapomněli ji odstranit. Pro úplnost jsem napsal dvě verze návodu - klasický, bez využití bugů. A pak kratší, s využitím zkratky.

Neměl jsem potřebné předměty, a tak mě dostali
Další bug, kdy se rozbilo číslování pater. Patro -1 ve hře ve skutečnosti není.
Mapa (ke stažení zde)

POSTUP HROU
Vzal jsem klíč ("U") a poté našel kartu, se kterou jsem došel do kanceláře a použil ji ("P"), čímž jsem získal KOD1 k výtahu. Došel jsem tedy k výtahu a vyjel nahoru, do 2. patra, kde jsem opět v kanceláři získal KOD2 a vyjel do 3. patra, kde jsem získal KOD3. Také jsem sebral baterii a svítilnu, vyjel do 4. patra, získal KOD4 a sjel výtahem do sklepa. 

Zde jsem získal poslední KOD0, odložil jsem kartu a sebral drát, filtr a rozbušku. Vyjel jsem výtahem do 1. patra a odložil ("O") baterii i svítilnu. V 1. patře jsem sebral masku a rukavice a ve 3. patře oblek, čímž jsem zkompletoval svoji ochrannou výbavu. Vyjel jsem výtahem do 4. patra a našel druhý výtah v zaplynované místnosti. Tím jsem vyjel nahoru, do 5. patra.

Identických "dlouhých chodeb bez oken" je ve hře asi 50
Bond končí ve vězení
Disketa je na dosah !

Tady jsem si odložil drát a rozbušku a vrátil se pro zrcadlo (4. patro) a bombu (3. patro). Opět v 5. patře jsem konečně mohl zahodit filtr, masku, rukavice i oblek a opět jsem sebral drát a rozbušku. V jedné chodbě jsem poté našel (respektive vytvořil) vchod do hlavního PC sálu, kde jsem sebral disketu. Odešel jsem po schodech nahoru. 
KONEC POSTUPU HROU

POSTUP HROU S VYUŽITÍM BUGU
Vzal jsem klíč ("U") a poté našel kartu, se kterou jsem došel do kanceláře a použil ji ("P"), čímž jsem získal KOD1 k výtahu. Došel jsem tedy k výtahu a vyjel nahoru, do 2. patra, kde jsem opět v kanceláři získal KOD2 a vyjel do 3. patra, kde jsem získal KOD3 a ve 4. patře KOD4. Zde jsem také vzal zrcadlo a vrátil se do 1. patra, kde jsem u rukavic šel po schodech nahoru, do PC sálu. Zde jsem sebral disketu a odešel po schodech nahoru. 
KONEC POSTUPU HROU S VYUŽITÍM BUGU

Špatný konec, kdy odletíme bez diskety
Vítězství !

Verdikt: Bugy a recyklované (nikoliv unikátní) popisky obrazovek řadí tuto textovku mezi ty nepovedené. 
Hodnocení: 2/10

Žádné komentáře:

Okomentovat