úterý 30. dubna 2019

Hra 318: Jirka Hradec in Special Mission (1989)


Jirka Hradec in Special Mission
Vývojář: X. Y. & Anonym
Vydavatel: Illegal Software
Vydáno 1989 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jirka Hradec, to je v podstatě český James Bond ze známého seriálu Třicet případů majora Zemana. Tam vystupuje jako agent, který je často vysílán na nebezpečné zahraniční mise a nejinak je tomu i v této hře. Zde je vyslán na blíže nespecifikovanou "speciální misi" a začínáme rovnou ve vzduchu, neseni padákem do nitra nepřátelského území, po seskoku z letadla.

Hra je přímou reakcí na Spectrum hru Šatochin (1988), kdy ve hře potkáme jak Šatochina, tak Ramba. Ultimátním cílem hry je ovšem najít TNT a zbořit Berlínskou zeď, což mi zase připomnělo textovku P.Ř.E.S.T.A.V.B.A. (1988), kde jsme odpalovali sochu Lenina, přičemž autor hry, Miroslav Fídler, se z bezpečnostních důvodů pod svoji hru nepodepsal. Stejně tak tomu je i tady, kdy jako autoři jsou uvedení pánové "X. Y" a "Anonym", respektive "Illegal Software", což mluví za vše. Na webu Atarimania jsem jako autora našel Petera Kováče, ale těžko říci, jestli je tato informace pravdivá.

Jirka je hlava děravá
Začátek hry
Ještě, že tak

Ovládání je řešeno trochu netradičně pomocí joysticku, kdy v okně vpravo nahoře vybíráme z voleb pro pohyb - SEVER, JIH, VYCHOD, ZAPAD, HORE, DOLE, VON, DNU (dovnitř) - a dále z příkazů POUZI, POPIS, ZOBER a POLOZ. Aktuální obsah inventáře je pak vidět v levém horním okně, kdy můžeme najednou nést maximálně 6 předmětů.

Hratelnost je po vzoru Šatochina hodně akční a nalezneme tu mnoho zbraní a scén, kdy budeme po někom střílet či házet granáty. A také naopak - na mnoha místech nám někdo půjde po krku a je velmi jednoduché zde zemřít. Zároveň se hra nese v odlehčeném duchu a najdeme tu řadu narážek na tehdejší poměry.

Voják se s tím nepáře
Mám druhé Vánoce
I ty, majore Zemane?

Obtížnost je poměrně nízko a vše hezky odsýpá. Jediným zádrhelem je, že se často nedá vracet na předchozí obrazovky. Hra ovšem obsahuje i jeden podraz, kdy na poslední obrazovce je potřeba použít předmět, který jsem někde v polovině hry zahodil, protože se jevil jako dále nepotřebný.

Jako mínus počítám i absenci jakékoliv grafiky, hudby či zvuků. Najdeme tu jen černé pozadí a bílý text, což je oproti konkurenčnímu Šatochinovi krok zpět.

Nějakým zázrakem jsem přežil útok bitevního vrtulníku
Konfrontace s Rambem a Šatochinem
Mapa

POSTUP HROU
Po přistání jsem použil Biolit, položil ho a o kus dál sebral sekeru a páčidlo. Před budovou jsem se zbavil vojáka sekerou, vylomil dveře páčidlem a oboje odložil. Uvnitř jsem vzal granáty, munici a zbraň Vulcan. V lese jsem pak Vulcanem vystřílel průchod dál, k táboru. 

Vydal jsem se na západ, sebral volant a palivo a na kopci nůžky. Ty jsem použil u plotu a odložil je. V táboře jsem získal další zbraň - Stinger - a vrátil se až k Belazu. Uvnitř jsem nalil palivo do nádrže a sud si nechal. Rozjel jsem se na sever, ale uprostřed cesty se mi zlomil volant, a tak jsem ho vyměnil za náhradní.

A to máte za embargo!
Jdu si to vyřídit s policií
Únos letadla

Po dvou hodinách se mi chtělo na záchod, a tak jsem vystoupil, vykonal potřebu, nastoupil a o kus dál rozmetal vojáky pomocí granátů. Nakonec mě stejně dostal vrtulník, jenž jsem zneškodnil Stingerem. Na pahorku jsem potkal Ramba a Šatochina, které jsem nejdřív rozstřílel Vulcanem a dorazil granáty. O kus dál jsem na vojáky chtěl použít Vulcan, ale došly mi náboje, a tak jsem použil munici, nabil zbraň a Američany poslal na onen svět. Odložil jsem volant, munici, granáty, Stinger a Vulcan, sebral tarasnici a pokračoval dál. 

Na smetišti jsem získal TNT+detonátor a na náměstí dýmovnici. Obrněný transportér jsem zneškodnil tarasnicí a dostal se na letiště, kde jsem nastoupil do letadla a vzlétl. Během letu se mi udělalo zle, a tak jsem sebral sáček a použil ho. Po přistání jsem použil dýmovnici a dostal se do ulic Berlína a k Berlínské zdi. 

Zde jsem použil prázdný sud od paliva jako štít a odpálil jsem zeď pomocí TNT. Odešel jsem na západ.
KONEC POSTUPU HROU

Berlínská zeď mě znepokojuje
A zeď je fuč. No vida, jak to bylo jednoduché!
Vítězství a gratulace od Jamese Bonda

Verdikt: Akční textovka velice podobná Šatochinovi, ve které můžeme vyhodit do vzduchu Berlínskou zeď.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat