Útěk z Alcatrazu aneb Mona Lisa 2
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1993 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Volné pokračování textovky Mona Lisa (1993) od plodného autora her na osmibitová Atari R. Danenbergera. Jako vždy je program rozdělen na dvě části, kdy v té první se dozvíme instrukce k ovládání, prohlédneme si žebříček nejlepších tuzemských textovek podle autora a jeho katalog (tato hra se prodávala za 15 Kč) a dočteme se úvod do příběhu, který v podstatě popírá závěr z prvního dílu, v němž jsme prodali obraz a do konce života jsme nemuseli nic dělat. Zde nás naopak dostala FBI a jakožto "nebezpeční zločinci" (což zloději obrazů rozhodně jsou) jsme posláni do věznice na ostrově Alcatraz (mimochodem ta byla reálně uzavřena již v roce 1963). Naším cílem bude samozřejmě utéct na svobodu.
Příběh |
Nejlepší tuzemské textovky podle autora 08/93 |
Začátek v cele a příkaz SLOVNIK |
Nebude to lehké |
Kdykoliv během hry můžeme použít SLOVNIK, což nám vypíše většinu použitelných příkazů, na některé však musíme přijít sami. Konkrétně tu najdeme PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, ROZHOVOR, INVENTAR, CEKEJ, UKRYJ, PRACUJ, ODEMKNI, RADA (funguje asi na třech místech) a EXIT (vypíše dostupné východy z aktuální obrazovky). Slova se dají zkracovat i na méně jak tři písmena, nicméně občas je nutné jich napsat i více, aby parser správně porozuměl - např. PRO JID prozkoumá jídlo, ale pro "jídelnu" musíme zadat PRO JIDE.
V průběhu celé hry se budeme pohybovat v areálu věznice, přičemž zde běží čas a budeme muset dodržovat denní rozvrh věznice, který najdeme na jednom papíru visícím na stěně - ten by bylo lepší umístit na lépe přístupné místo či rovnou na úvodní obrazovky. Takto je začátek velmi matoucí. Čas můžeme posunout buď o pár minut vykonáním nějaké akce, pomocí klávesy Enter či lze využít příkaz CEKEJ a určit přesný čas.
Na snídani, oběd a večeři můžeme, ale nemusíme chodit. V 9 večer je ale nutné být ve své cele, abychom mohli jít spát a čas se posunul o den dále. Pokud nás stráže chytí ve špatný čas na špatném místě, tak nás mohou zavřít na dva dny na samotku či nás rovnou zastřelí. Pochopení a dodržování denního režimu je tedy klíčové.
Čekání budeme používat často |
Je nutné si udělat kamarády |
Konečně jsem našel denní rozvrh věznice |
S plánováním útěku musíme začít u Profesora v knihovně |
Pro úspěšný útěk je nutné se spřátelit se správnými lidmi. Musíme přitom začít u nejchytřejšího člověka ve věznici, u Profesora, který nás odkáže na "Bose", pro něhož budeme pracovat, klíčové je i přátelství s "Kladivem". Interakce provádíme přes příkaz ROZHOVOR, přičemž texty nám často ani nenapoví, že se na obrazovce někdo nachází, takže je nutné zkoušení na slepo.
Najdeme tu nehezké chytáky jako nutnost něco prozkoumat vícekrát (hned na začátku rádio) a také věci, které vypadají jako nedodělky. Např. lze najít povolení pro vstup do skladu, to ovšem nepotřebujeme. Ještě divnější je celá linie ohledně práce pro "Bose", jenž nám nakonec prozradí, že v jídelně je větrací šachta, kterou můžeme použít k útěku. Tu ale nakonec vůbec nepotřebujeme, protože stačí utéct přes vycházkový plac.
Mapa |
POSTUP HROU
Dvakrát jsem prohledal svoje rádio (2x PRO RAD), vzal peníze (VEZ PEN) a zaplatil černochovi (POU PEN). Počkal jsem na večerku (CEK; 20; 58) a vyspal se. Ráno jsem šel do jižní části jídelny a počkal na snídani (CEK; 6; 58). Rozhlédl jsem se a objevil hladového černocha (PRO JIDELNU; PRO VEZNE; PRO CER), jemuž jsem dal svoje jídlo (POU JID; N; A). V knihovně jsem počkal na osmou (CEK; 8; 0), věnoval Profesorovi rádio (PRO KNI; POU RAD) a promluvil s ním (ROZ). Vrátil jsem se do 2. patra a ve východní cele promluvil s Bosem (ROZ). Ve své cele jsem se spoluvězně zeptal na nářadí (ROZ) a dozvěděl se o Kladivovi.
Ve společenské místnosti v přízemí jsem vsadil si na rvačku (ROZ) a vyhrál peníze. Za ty jsem na východním konci chodby od strážného koupil cigarety (POU PEN), ty dal v 1. patře Kladivovi (POU CIG) a domluvil si směnu v dílně (ROZ). Hned jsem tam šel a pracoval (PRA). Sebral jsem drát, plech i šroubovák (VEZ DRA; VEZ PLE; VEZ SRO), odešel do jídelny, počkal na oběd (CEK; 13; 58) a opět věnoval jídlo černochovi (POU JID; N; A). Oznámil jsem Bosovi, že jsem připraven (ROZ), vrátil se k sobě do cely a vyspal se (CEK; 20; 58). Ráno jsem sešel do přízemí a počkal na snídani (CEK; 6; 58), kdy začala rvačka.
"Bos" mi zadal úkol |
"Kladivo" mi za cigarety dovolil jít místo něj do dílny |
Darování jídla se vyplatilo |
Informace o větrací šachtě & bachaři nemonitorují telefonní hovory? |
Ve východní části jsem odemkl dveře do skladiště (ODE), prohledal ho (PRO SKL; PRO MAT) a sebral lano (VEZ LAN). V západní části jsem v ošetřovně (PRO OSE; PRO ZAK) vzal stříkačku (VEZ STR). Na konci chodby jsem odemkl dveře (ODE), prohledal místnost ředitele (PRO MIS; PRO NAB; PRO LED; PRO TRE), odemkl trezor (ODE) a uvnitř našel spis (PRO TRE; VEZ SPI; PRO SPI), jenž jsem ukryl (UKRYJ) a vrátil se k Bosovi (ROZ), který mi pohrozil. V jídelně jsem počkal na oběd (CEK; 13; 58), kdy na mě Bos poslal Řezníka, ale Kladivo mě z vděčnosti ochránil. Zpět u Bose v cele jsme si promluvili (ROZ; N) a získal jsem informaci o větrací šachtě v jídelně. Ještě jsem zatelefonoval svému příteli (PRO CEL; POU TEL) a zašel do 1. patra pro Kladiva (ROZ).
Vydali jsme se na vycházkový plac, kde jsme v SV části použili lano (POU LAN), vyšplhali na ochoz, přehodili lano na druhou stranu (POU LAN), zlikvidovali stráž v SZ rohu a SV rohu (POU STRIKACKU) a slezli pomocí lana dolů na pláž. V moři jsme našli loď našeho přítele (PRO MOR) a odpluli s ním (POU LOD).
KONEC POSTUPU HROU
Odemknutí mříže ve větracím potrubí nakonec k ničemu není |
Kladivo si poradil s posledním strážcem |
Rychle na loď |
Vítězství! |
Verdikt: Zajímavý námět, který je opět pohřben horším zpracováním. Místy velmi matoucí a nedodělané.
Hodnocení: 3/10
Žádné komentáře:
Okomentovat