Muminek v Mrakodrapu
Vývojář: Aleš Jeřábek (Edna Soft)
Vydavatel: BBS
Vydáno 1992 pro Sharp MZ-800
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Pokračování adventury Muminek v Muminím Údolí (1992) zůstává v jádru stejné. Opět tu máme hru inspirovanou Dizzym a napsanou v Pascalu v kombinaci se strojovým kódem. Na začátku se dozvíme zápletku:
"Před dávnými a dávnými časy se v jednom zapomenutém údolí narodil chudým rodičům malý Muminek. Rostl jako z vody a když mu bylo 12 let, rozhodl se, že se vydá do světa. Rozloučil se s rodiči a svojí sestrou Lucií a vydal se na dlouhou cestu. Šel několik dní neznámou krajinou, až jednou k večeru přišel do opuštěného města. Začínalo se stmívat, a tak se Muminek rozhodl, že si najde místo, kde by mohl přespat. Vešel do prvního domu, který uviděl, ale když byl uvnitř, nastražená fotobuňka zavřela dveře.A tak zůstal malý Muminek uvězněn ve starém opuštěném mrakodrapu, kde klimatizace již dávno nefunguje, jen vítr si pohrává v nejvyšších patrech s nedovřenými okny. A v podzemí zatím odtikávají budíky náloží poslední chvíle tohoto starého mrakodrapu."
Začátek hry |
Záchrana se moc nepovedla |
První hádanka vyřešena |
No fuj, co to tady vaří! |
Ocitáme se tedy v rozsáhlém mrakodrapu a naším cílem bude nejprve zneškodnit časovanou nálož a poté uniknout pryč. Oproti prvnímu dílu je tu zhruba 4x více obrazovek - 120 oproti 32. Místo žebříků tu jsou tentokrát výtahy, jimiž se můžeme přesouvat mezi 15ti patry. Jeden výtah jezdí ale maximálně mezi pěti podlažími.
Ovládání zůstalo stejné - šipkami do stran pohybujeme postavou Muminka, šipkou nahoru vcházíme do výtahu, pomocí mezerníku sbíráme, resp. vyměňujeme předměty (opět nejdou pokládat na libovolném místě, ale pouze prohodit za jiné), klávesa Enter slouží pro prozkoumání objektu na obrazovce či použití předmětu v pravém slotu (stále platí, že u sebe můžeme mít max. dvě věci).
Cesta jedním z mnoha výtahů |
Počítá se kladivo jako "speciální nářadí"? |
Výměna toaleťáku za knihu návštěv |
Vyrval jsem cihlu ze zdi a díru ucpal papírem |
Kromě labyrintu obrazovek je zpočátku hlavní překážkou časový limit, který můžeme vidět v pravé části obrazovky. Hra se rozhodně nedá dohrát na první pokus, ale několikrát vybuchneme, než zjistíme, kde se časovaná nálož nachází a jak ji deaktivovat. Jakmile se ovšem zadaří, tak nás už již nemůže nic ohrozit a lze v klidu všechna patra mrakodrapu prozkoumat.
Vzhledem k velké rozsáhlosti by se všechna data nevešla do paměti počítače, takže je hra rozseknutá na několik částí, které se ovšem elegantně nahrávají během několika vteřin při cestě výtahem, takže toto hráče neruší.
Té cihly v mé kapse si nevšímejte... |
Spoření do polštáře je fajn, ale co ta inflace? |
"Neúplatný úředník" |
Voda se bude hodit |
Během hry je dobré na všech podezřelých místech mačkat Enter a zkoušet, zda se nevypíše nějaký text s nápovědou, co tu dělat. Např. u úředníka zjistíme, že chce podepsat nějaký dokument, takže je nutné sehnat pero a inkoust, načež nás nechá projít. Autor tu pro zmatení ale nechal i řadu falešných stop, např. najdeme stoh papírů s nápovědou, že si je můžeme odnést, pokud přineseme nějakou tašku. Žádná se ale ve hře nenachází a papíry nejsou potřeba.
Oproti předchozímu dílu bohužel notně nabobtnal "backtracking", čili nutnost vracet se několikrát z jednoho konce mrakodrapu na druhý, aby bylo možné sebrat potřebné předměty a vyřešit hádanky. Ty jsou občas nelogické (např. použití pírka na zamčené dveře) a obtížnost je kvůli tomu poměrně vysoko.
Na závěrečné obrazovce můžeme spatřit portrét autora a běžící text, z něhož mimo jiné zjistíme, že tvorba hry zabrala 8 týdnů při pěti hodinách denně a že příště máme očekávat něco snazšího na vytvoření, což úplně nevyšlo, protože další autorovou hrou byl Ednik a Programátor (1992).
Nalil jsem vodu do hrnce a vyplavala SUCHÁ houska ?! |
Mapa |
POSTUP HROU
Vypnutí časového limitu, neboli zneškodnění nálože:
Sebral jsem dřevěnou židli a přistavil si ji vpravo od výtahu, abych mohl nahodit pojistky a zprovoznit výtahy v celém mrakodrapu. Ve 3. patře v kuchyni jsem sebral sběračku a s její pomocí vylovil useknutý palec z hrnce s polévkou. Ten jsem využil v 8. patře u snímače otisků prstů. V 9. patře jsem našel těžké kladivo a v 10. patře lístek GA(ráž). Vrátil jsem se zpět a sjel do patra -2, kde jsem vstoupil do garáže a na konci rozmlátil nálož kladivem.
Zpřístupnění cest:
V patře -1 jsem sebral helmu a v 1. patře klíč UNV. Vydal jsem se známou cestou do 8. patra a prošel přes úsek vyžadující ochranné oblečení (helmu stačí použít jednou). Vrátil jsem se do 6. patra a výtahem č. 4 sjel k zamčeným pokojům ve 3. a 5. patře vpravo, které jsem odemkl. Vrátil jsem se úplně na začátek a sebral knihu návštěv, kterou jsem v 7. patře na WC vyměnil za toaletní papír. S tím jsem vycpal díru, která vznikla vytažením cihly ze zdi v 10. patře. S tou jsem rozmlátil okno v 7. patře a získal střepy, s nimiž jsem rozřezal polštář v pokoji ve 3. patře a našel 20 000 marek. Těmi jsem uplatil úředníka ve 12. patře.
Nejtěžší hádanka ve hře |
Meloun se válel v prachu pod postelí, to bude mňamka |
Odšťavňovač |
Jedna z mnoha falešných stop |
Výroba sirky - párátko:
V 5. patře jsem našel bílé lepidlo a s jeho pomocí dal dohromady žebřík ve skladu v patře -2. V pokoji v 5. patře jsem vyšplhal nahoru a získal prázdnou konvičku. Tu jsem ve sprchách v 7. patře naplnil vodou a tu nalil do hrnce v kuchyni ve 3. patře. Získal jsem suchou housku, kterou jsem dal ptákům u okna ve 2. patře výměnou za modré pírko. Tím jsem v 11. patře otevřel dveře se zámkem a zlomeným klíčem a uvnitř našel párátko (odložit na zapamatovatelné místo).
Výroba sirky - fosfor:
V 1. patře jsem sebral prázdné pero a inkoust. V patře -1 jsem podepsal úředníkovi papíry a za ním našel malý smeták. S ním jsem zametl prach ve 3. patře a našel půlku melounu. Ve 4. patře v restauraci byla druhá půlka melounu. Ve 2. patře jsem obě nacpal do odšťavňovače a získal sklenici šťávy. Tu jsem nalil v nultém patře mravencům a chytil mravence. Tomu jsem v 7. patře ukázal strašidelný obraz a získal kyselinu ACOOH, kterou stačilo na 12. patře nalít na fosforová céčka a získal jsem fosfor.
Výroba sirky - kompletace:
Vzal jsem párátko a fosfor a běžel do 9. patra, kde jsem našel horký radiátor. Fosfor jsem na něj položil a vyrobil si sirku.
Únik z mrakodrapu:
V 9. patře jsem našel mokrý hadr, s nímž jsem utřel podlahu v patře -1. Ve skladu se nacházel dynamit, který jsem vzal a spolu se sirkou ho donesl na začátek, k východu. Muminek způsobil výbuch a unikl uvolněnou cestou ven.
KONEC POSTUPU HROU
Ochránci zvířat se bouří |
Neuvěřitelně náročný proces výroby sirky je u konce |
Bum! |
Vítězství ! |
Verdikt: Velmi podobné prvnímu dílu, nicméně hra je daleko rozsáhlejší a komplexnější, na druhou stranu obtížnost je kvůli několika nelogickým hádankám vyšší a kvůli omezenému inventáři je nutné často běhat přes celý mrakodrap sem a tam.
Hodnocení: 5/10
Žádné komentáře:
Okomentovat