neděle 5. června 2022

Hra 684: Muminek v Muminím Údolí (1992)


Muminek v Muminím Údolí
Vývojář: Aleš Jeřábek (Edna Soft) & Karel Jeřábek
Vydavatel: BBS
Vydáno 1992 pro Sharp MZ-800
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Zatímco podobná autorova adventura Ednik a Programátor vyšla v prosinci 1992, Muminek se objevil už v dubnu téhož roku. Námět pochází z díla Tove Janssonové, která první knihu o roztomilých skřítcích "muminech" vydala již v roce 1945. 

Na úvodní obrazovce se v dolní části posouvá text, v němž se dozvíme třeba to, že se autor inspiroval ve hrách Dizzy (1987) a Herbert (1985) na ZX Spectrum, že je hra psaná v Pascalu v kombinaci se strojovým kódem, nebo že grafika byla vytvořena v GG editoru, přičemž obrázky muminí rodiny vytvořil Karel Jeřábek. 

Začátek hry

Čmuchálka evidentně uplatím nějakým jídlem

Maminka uvařila polévku

Náš úkol je jednoduchý - musíme dostat Muminka do jeho pokoje v domě muminů. Naše postava se může pohybovat do stran, šplhat po žebřících či skákat z výšky dolů. Naštěstí je hrdina nesmrtelný a není tu ani žádný časový limit, takže si můžeme celý dům a jeho okolí v klidu projít. Najdeme tu celou naší rodinu, maminku, tatínka, Čmuchálka a sestru Lucii. Se všemi si můžeme promluvit, přičemž v dialozích se nachází nápovědy, co dál dělat. Čmuchálek je třeba hladový, takže je jasné, že musíme dojít do kuchyně a od maminky získat polévku. K tomu jsou ovšem potřeba suroviny, jež je třeba nejprve najít. 

Za perlu jenom sprej?!

To ode mě nebylo hezké...

Konečně jsem našel správný strom!

S sebou můžeme vzít pouze dva předměty, které vidíme po pravé straně. Ovládání je jednoduché - pro pohyb slouží šipky, pomocí mezerníku vyměňujeme / sbíráme předměty a pomocí klávesy Enter mluvíme s postavami či používáme předmět v dolním slotu. Platí, že předmět nelze odložit na libovolném místě, ale musíme nejprve najít jiný předmět a provést výměnu. 

Na rozdíl od zmíněného Ednika se tu nemusí tolik řešit logistika předmětů a hádanky jsou většinou logické. Zásekové může být asi jen místo, kdy je třeba vyhodit kadibudku do povětří dynamitem. 

Po dokončení hry se nám přehraje skladba Holubí dům od Jiřího Schelingera a v závěrečném textu najdeme upoutávku na další díl, který opravdu vyšel v červenci 1992 a u něhož autor slibuje, že bude daleko těžší.

Šikovný tatík mi vyrobí žebřík

Mapa

Druhá verze mapy; Autor: Mop

POSTUP HROU
V kuřárně jsem vzal klíč od branky a na terase dynamit. Odemkl jsem zahradní branku, sebral jedlou houbu a na zahrádce vyměnil dynamit za brambory. Oboje jsem odnesl mamince do kuchyně a dostal jsem sůl a polévku, kterou jsem daroval čmuchálkovi, výměnou za klíč od sklepa. Vrátil jsem se na zahrádku a vyměnil sůl za dynamit. Poté jsem se vydal do sklepa a klíčem odemkl dveře. Kadibudku jsem vyhodil do vzduchu dynamitem a našel sekeru. Tou jsem otevřel bednu ve srubu a získal klíč od pokoje. Na břehu jezera jsem vyměnil klíč od sklepa za perlu

Vrátil jsem se na začátek a v kuřárně si odložil klíč od pokoje výměnou za suchou větev. Perlu jsem odnesl Lucii, za což jsem získal spray. Vrátil jsem se do sklepa a tentokrát zvolil cestu přes pavouka, kterého zahubil spray. Za ním jsem našel nůž a ve sklepě pilku. Vydal jsem se přes zahrádku k úpatí hory a tam pilkou uřízl strom. Na půdě jsem nožem uřízl lano a materiály donesl tátovi, který mi z toho vytvořil žebřík a předal klobouk

Klobouk jsem vyměnil za odložený klíč k pokoji v kuřárně a vydal se na obrazovku "vchod do pokoje". Zde jsem použil žebřík a vyšplhal nahoru. Na zamčené dveře se automaticky použil klíč od pokoje. Vešel jsem dovnitř a ulehl do postele.
KONEC POSTUPU HROU

Krok číslo jedna - vylézt nahoru

Krok číslo dvě - odemknout dveře

Vítězství! 

Verdikt: Na rozdíl od mladšího Ednika jsou zde hádanky více logické, obtížnost je nižší, nutnost přesouvat předměty a vracet se je značně snížena a zápletka je uzavřena. I přes méně propracovanou grafiku se jedná o kompaktnější a zábavnější dobrodružství. 
Hodnocení: 5/10

Žádné komentáře:

Okomentovat