čtvrtek 27. května 2021

Hra 550: Help !!! (1991)


Help !!!
Vývojář: Michal Wolf & František Zbořil & Luděk Šimáček, Atari verze Luděk Burian
Vydavatel: E. S. O.
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum, Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po celostátních soutěžích spojených s textovkami Město Robotů (1989) a A To Snad Ne ?! (1990) se vývojáři ze Spectrum klubu v Prostějově rozhodli uspořádat soutěž vlastní. Úspěšní řešitelé jejich textovky, která byla portována i na osmibitová Atari, si měli odnést věcné ceny v hodnotě 35 000 Kčs. Průběh byl stejný jako v předchozích případech - přihlášení hráči dostali s předstihem kazety se hrou a v určený den mělo být v televizi vyhlášeno heslo "polarita" pro spuštění programu, aby všichni hráči začali ve stejnou chvíli a měli stejné šance. Na závěrečné obrazovce pak bylo tajné heslo, které se mělo poslat autorům pomocí telegramu. 

Bohužel však naprosto selhala mediální propagace hry, kdy časopisy ABC a VTM nezveřejnily domluvený článek. Dohodu dodržela jen brněnská televize, jež zveřejnila krátkou reklamu, načež se ale přihlásilo pouhopouhých 18 hráčů, takže byla soutěž odložena. Po dalších organizačních problémech se upustilo od vyhlašování hesla a kazety se prostě daly do volného prodeje, přičemž byl určen termín soutěže a na konci mělo proběhnout slosování. Další propagace se ovšem nekonala a jedinou nadějí byla distribuce svěřená firmě FLOP, které se podařilo prodat pouhých 55 kusů verze pro Atari, což přineslo výnosy kolem 2 tisíc korun. Autoři tedy byly finančně hluboce v mínusu. Žádné řešení hry v termínu nepřišlo, a tak alespoň mohli se ztrátou prodat nakoupené ceny. Později jim ale se zpožděním byly doručeny dopisy, takže se nakonec objevili dva hráči, kteří v řádném termínu řešení opravdu poslali. Vzhledem k finančnímu úpadku akce ale byla rychlejšímu hráči zaslána pouze cena útěchy - walkman. 

Začátek hry

Starý dobrý Fernet

Nalákal jsem kočku na svého ptáka

Co se týče samotné hry, tak ta nemá přes svůj název nic společného s kapelou Beatles, jen na úvodní obrazovce hraje známá píseň Help. Ujmeme se Markuse, který se vydává do nejmenovaného města zachránit svého kamaráda Amose. Příběh není nikde popsaný, možná byl ke kazetě přikládán manuál, ten se ovšem nedochoval. 

Hra se ovládá klasicky psaním příkazů, které se mohou zkracovat a to i na méně jak první tři písmena. Slovník příkazů nelze ve hře vypsat a budeme si na ně muset přijít sami. A že to není nic jednoduchého. Z příkazů tu najdeme ROZHLEDNI, PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, OTEVRI, ZAVRI, PRIVAZ, OPRAV, PODEJ, KOVEJ, NAFOUKNI, ROZMONTUJ, NALAKEJ, HOD, POMOC, OPIJ, ZAPAL, PREREZ, VYPAC, OTOC, ZAPAL, TELEFONUJ, ZNIC a také příkazy SAVE a LOAD, kdy pozici můžeme ukládat i do paměti. 

Časopis Top-tip, který byl původně sponzorem soutěže

Jeden z mnoha chytáků - sebrat minci není možné

Jen počkej, ty pacholku, zavolám na tebe policajty

Obtížnost je opravdu vysoko, což je asi pochopitelné vzhledem k tomu, že šlo o soutěžní textovku. Kromě hodně těžkých hádanek tu na každém kroku narazíme také na pasti - např. žebrák má u sebe minci, která by se náramně hodila, abychom mohli zatelefonovat na číslo uvedené v časopise. Mince ale nejde sebrat a hráče pouze svádí na falešnou stopu. To stejné se zvonečkem, který má kolem krku agresivní beránek. 

Kromě toho tu najdeme i řadu zbytečných předmětů jako je prsten, nůž či ježek, které pouze zabírají místo v inventáři, jenž je omezený na 6 předmětů. Najdeme tu i rozsáhlé podzemní bludiště, ve kterém je tma a naše dohořívající pochodeň nám nedává moc času ho v klidu prozkoumat. Nejhorší je ovšem velký počet slepých konců, kdy si nějakou akcí můžeme znemožnit dohrání hry. Např. nám uteče kočka, dohoří nám pochodeň, zapomeneme si po projití bažiny přisunout desku, atd. 

Hru jsem byl schopný dohrát pouze s pomocí existujícího návodu, načež jsem průchod ještě optimalizoval a úplně vynechal umývání se v jezeře a opravování mostu, přičemž s touhle variantou možná autoři vůbec nepočítali. Každopádně návod je teď kratší a přehlednější. Průchod by šel ještě zkrátit, kdyby šel dynamit na kameru hodit z obrazovky s hlídačem (příkaz HOD tu je), s tímhle řešením ale hra nepočítá. 

V Atari verzi jsou změněny úvodní a závěrečné obrazovky, vypisování textu je rychlejší a také tajné heslo je jiné - místo "krása paradoxu" je to "nepij alkohol". Vyskytoval se tu také bug, kdy pochodeň hořela nekonečně dlouho, což je určité ulehčení. Na internetu je ale ke stažení již opravená verze.

A mám šperhák !

Vloupal jsem se do garáže a našel Trabant

Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem okénko (P OKE), vzal cihlu (V CIH) a hodil ji na zrcadlo (H CIH), čímž jsem si otevřel průchod na východ. Na západě jsem prozkoumal pařez (P PAR) a našel láhev (V LAH) a opodál mrtvého ptáka (V PTA) a desku (V DES). Tu jsem položil u kočky na zem, abych se nepropadl do bahna (POL DES) a kočku nalákal na ptáka (NAL K). Kočku jsem použil u bači (POL KOC) a získal časopis Top-tip (V TOP), který jsem 9x přečetl (P T), abych se dozvěděl o metalistovi. Opět jsem nalákal kočku (NAL K) a použil ji na odehnání potkana (POL KOC). Dostal jsem se na lesní křižovatku, kde jsem odložil všechny věci (POL PTA; POL LAH; POL TOP). 

V okolí jsem našel hřebík (V HRE), kladivo (V KLA), sukovici (V SUK) a dynamit (V DYN). Šel jsem se také podívat na opilého metalistu (P MET) a ve městě na něj zavolal policii (TEL; 158). Vrátil jsem se na místo a balvan odvalil sukovicí (VYP BAL). Našel jsem pod ním pilku (V PIL) a opodál lupu (V LUP). Ve městě jsem ve zbrojnici urazil kladivem zámek (ZNI ZAM), otevřel skříňku (O SKR) a otočil kohoutem (OTO KOH), čímž jsem vypustil kašnu. V kovárně jsem si z hřebíku udělal šperhák (KOV HRE), vzal ho (V SPE) a odložil kladivo (POL KLA). Vrata garáže jsem vypáčil sukovicí (VYP VRA) a uvnitř získal lano (V LAN). Vrátil jsem se na lesní křižovatku a na jihu otevřel šperhákem dveře (O DVE). Uvnitř jsem sebral pochodeň (V POC), vrátil se a zavřel dveře (Z DVE) kvůli průvanu.

Vstup do bludiště

Smývám ze sebe radioaktivní odpad

Hlídačovi jsem do pusy nacpal Fernet a je pokoj

Na křižovatce jsem zapálil lupou Top-tip (ZAP TOP), tím zase pochodeň (ZAP POC), položil jsem lupu (POL LUP), vzal láhev (V LAH) a vydal se ke kašně, kterou jsem prozkoumal (P KAS), otevřel poklop (O POK), slezl dolů, zavřel poklop (Z POK), přivázal lano (PRI LAN) a slanil dolů. Prošel jsem labyrint chodeb (S, Z, J, J, V, J, J, Z, Z, Z, Z, J, V, V), zapálil dynamit (ZAP DYN), položil ho (POL DYN) a vrátil se stejnou cestou zpět k poklopu (Z, Z, S, V, V, V, V, S, S, Z, S, S, V, J, N). Otevřel jsem ho (O POK), vylezl nahoru a poklop zase zavřel (Z POK). 

Vrátil jsem se před skálu a opět vypáčil dveře (O DVE). Vešel jsem dovnitř, zavřel dveře (Z DVE) a hlídače opil (OPI HLI). Pokračoval jsem na východ přes most a našel Amose za mřížemi. Vzal jsem svíčku (V SVI) a zapálil ji (ZAP SVI). Pilkou jsem přeřezal mříž (PRE MRI) a osvobodil Amose. Vrátili jsme se do chodby s kamerou a vydali se dolů. Prošli jsme známou cestou k poklopu (Z, Z, S, V, V, V, V, S, S, Z, S, S, V, J, N), otevřeli ho (O POK), vylezli ven a vydali se do Spectrum klubu. 
KONEC POSTUPU HROU

Kamera je jedna z největších překážek

Amos jde domů

Vítězství ve Spectrum verzi !

Vítězství v Atari verzi !

Verdikt: Velice obtížná soutěžní textovka. 
Hodnocení: 4/10

5 komentářů:

  1. No, tohle mě ani nepřipomínej, tuhle hru fakt nemám rád, tedy minimálně Atari verzi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No když sme na to před lety psali návod - tak to byl vojeb jako prase, ta Atari verze.

      Vymazat
  2. Ty první dva odstavce, to je krásný podnikatelský příběh!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten článek v magazínu FLOP, ze kterého jsem čerpal, je golden. Zaujala mě část "Z nových poštovních sazeb vyplývá, že není již možné poštou prodávat jednotlivé programy za rozumnou cenu. Bez řádné prodejní sítě nebudeme tedy již zatím podobný pokus opakovat." Je vidět, že posílání kazet poštou už přestávalo fungovat a poptávka po distribučních sítích sílila, což umožnilo rozvoj JRCčka a podobných. Co jsem koukal, tak zrovna 91 otevřelo JRCčko "PC shop" ve Vladislavově ulici.

      Vymazat