úterý 19. května 2020

Hra 430: Franto, Franto (1990)


Franto, Franto
Vývojář: Charlie & Olgerson & Žužu
Vydavatel: United Company Phoenix
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Koncem 20. století se v New Yorku koná světové sympozium Sinclairistů, jež pořádají přední softwarové firmy a pozváno bylo i jedno sdružení z Československa, nám známý Golden Triangle. Z názvu tedy můžeme usoudit, že se vžijeme do kůže Františka Fuky, který se i přes nějaké ty potíže dostává do New Yorku. Nicméně při cestě taxíkem do hotelu nám dochází peníze a jsme ponecháni svému osudu na neznámé křižovatce uprostřed města. Cílem našeho snažení bude dostat se živí a zdraví na zmíněnou událost.

Menu
Příběh #1
Příběh #2
Příběh #3
Příběh #4

Ovládání je řešeno pomocí příkazů, které se vyvolávají jedinou klávesou. Jejich seznam si můžeme prohlédnout z hlavního menu. Kromě příkazů pro pohyb tu máme ještě SEBER, PROHLÉDNI, OTEVŘI, PŘIPEVNI, ROZDĚLEJ, PODEJ, INVENTURA, POLOŽ, POUŽIJ, ZAVŘI, ODDĚLEJ, HOĎ, POMOC a OPAKUJ. Podle autorů prý "jednoduchost sama", ale je to samozřejmě přesně naopak a zeštíhlení slovníku by hře určitě prospělo. Přiřazení písmen bohužel není moc logické a je tedy nutné mít tento seznam během hraní někde po ruce. Příkaz POMOC mi pak nepomohl snad ani jednou.

Po zvolení příslušné položky pro novou hru v menu se začne hra opět nahrávat, je tedy rozdělena na dvě části, protože se nevešla celá do paměti. V menu pak hraje hudba, která je velmi povědomá a řekl bych, že je převzatá z jiné hry, kterou jsme tu již měli. Výzva pro čtenáře - dokážete si vzpomenout, o jakou hru se jedná?

Prý "jednoduchost sama"
Obrázek (pravděpodobně půjčený z jiné hry) při nahrávání druhé části
Začátek hry

Celá hra se pak odehrává ve městě, které je vykresleno jako špinavé a nehostinné místo. Všude se válí bezdomovci, domy jsou počmárané nápisy, na rohu postávají šlapky a pasáci. Najdeme tu agresivní chuligány, černochy, policisty, kteří nejdou pro kulku daleko. Jsou tu ovšem i reklamy na hry od Fuxoftu či Cybexlabu a objeví se i Sylvester Stallone alias Sly či vekslák prodávající ilegální zboží.

Zvláštní je, že téměř polovinu hry lze přeskočit, protože není potřebná pro dohrání. Přijde mi, že toto autoři trochu nedomysleli. Hráč samozřejmě ale neví, které části lze přeskočit, takže tak i tak projde hru celou.

Kontextová nabídka
Hladové kapitalistické krysy
Pro další postup je třeba pomazat se ho*nama

Co trochu zamrzí jsou gramatické chyby, kterých je tu opravdu hodně. Stejně tak tu najdeme bugy, kdy lze třeba sebrat předmět, který by měl jít sebrat až po likvidaci dané osoby, případně můžeme třeba nasednout do taxíku aniž bychom měli peníze.

Pokud se nám podaří se zabít, tak se hra zeptá, zda chceme pokračovat ve hře. Poté ovšem očekává zadání kódu, jenž jsem nikde nenašel. Těžko říci, jak bylo toto zamýšleno, možná je to jen nedodělaná funkce.

Reklama na Indiana Jonese 3
Když je nouze...
Reklama na Cybexlab
Mapa

POSTUP HROU
(První část je nepovinná a může se přeskočit, protože není potřeba k dokončení hry)
Sebral jsem hever (0; 3; 1; 3), minci (1; D) a hák (1, 1) a posledně jmenovaným jsem otevřel poklop od kanálu (4; 1). Sestoupil jsem dolů a sebral výkaly (1; U) a balíček (1; I). Balíček jsem prozkoumal a našel pistoli - parabellu (3; I). Výkaly jsem si rozmazal po těle (4, U) a prošel na sever, kde jsem poklop otevřel pomocí heveru (4; 3).

Buď on, nebo já
Hra "Street Hasl" mi nepomohla
Svaly z českých buchet

Sebral jsem mrtvého žebráka (1; P) a oblékl si jeho šaty (3; P; 4; A). Na zastávce tramvaje jsem si koupil lístek (4; D) a nastoupil (5). Lístek jsem si štípl (4; G; 4; J) a vystoupil (6). Dotěrného policistu jsem zastřelil (4; O), prohledal a sebral elektrický obušek (3; K; 1; L), s jehož pomocí jsem se dostal přes chuligány na jihu.

Srpo-kosa, zbraň pravého soudruha
Imperialistická svině Rambo ztratil hlavu
Karatista se zabíjí jedině kokosem

(Začátek povinné části)
Vešel jsem do starého domu (5), pod schody otevřel dveře (7) a vešel dovnitř (5). Sebral jsem trhavinu (1; B) a klíč (1; N), jímž jsem otevřel zabouchnuté dveře (4; N) a dostal se ven (6). Vydal jsem se severně k popelnici, do které jsem vlezl a usnul (5). Probudil jsem se na skládce, kde jsem vzal železnou tyč (1; 2) a opodál i srp (1; 4). Připevnil jsem srp k tyči (9; 4) a získal tak srpo-kosu. Pomocí ní jsem zabil nedaleko stojícího Ramba (4; 5) a sebral mu jeho peníze (1; 7). Došel jsem na parkoviště k taxíku, rozmontoval svoji zbraň (Q; 5) a nastoupil (5).

Na další křižovatce jsem vešel do obchodu se zeleninou (5), čímž jsem odlákal zelináře. Z obchodu jsem odešel (6) a vzal bednu (1; 0). Tu jsem vypáčil pomocí železné tyče (4; 2) a získal kokosový ořech. U vysoké zdi jsem položil bednu na zem (2; 0) a přelezl ji (Y; N). Po karatistovi jsem hodil ořech (W; Q), prozkoumal ho (3; W) a sebral granát a řetěz (1; R; 1; E).

Hra je občas docela drsná
Obchodování s vekslákem
Není čas ztrácet čas

Opodál na mě zaútočili psi, tak jsem odjistil granát (4; R) a hodil jim ho do tlam (W; R). Vekslákovi jsem dal trhavinu (E; B) a sebral kartu FBI (1; Y). Poté jsem vekslákovi zahrozil řetězem (4; E) a bylo mi umožněno vzít si i samopal (1; T). Prošel jsem přes policejní hlídku až ke dvěma gorilám, které jsem postřílel samopalem (4; T) a došel na konec své cesty.
KONEC POSTUPU HROU


Téměř u cíle
Jdu si za svým doslova přes mrtvoly
Vítězství !

Verdikt: Dobrá textovka s trochu krkolomným ovládáním. Téměř polovina hry se dá přeskočit.
Hodnocení: 3/10

2 komentáře:

  1. Cha, naše prvotina. Bylo nám 15 a psali jsme ji o školních prázdninách. Škoda, že se nedochovala druhý textovka: Vietnam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ještě někde objeví, nebylo by to poprvé kdyby někdo objevil poklady na zapomenutých kazetách :)

      Vymazat