pondělí 16. března 2020

Hra 414: Podraz 5 (1989)


Podraz 5 - První Počítačová Sabotáž
Vývojář: Daniel Pražák
Vydavatel: Immortal Software & AmSoft & Fuxoft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V neoficiálních pokračováních Fukova Podrazu 3 (1986) je vzhledem k jejich množství trochu zmatek. Jen her s názvem "Podraz 5" vzniklo několik - verze od Antok Software (1988), verze od Falcon Soft (?), verze pro Sharp (?) a také se objevila verze pro 8-bit Atari, která přijde na řadu později.

Tato hra od D. Pražáka evidentně brala inspiraci v Podrazu 4 od Antok Software (1987), kdy autor pravděpodobně nevěděl, že v roce 1988 vzniklo již zmíněné pokračování a vytvořil si tak svoje. Jako autor hudby je uveden i F. Fuka, ale těžko říci, jestli byly jeho skladby použity s jeho vědomím. 


Autoři
Úvod
Začátek hry

Opět se ocitáme v roli programátora Tima Colemana, kterého tentokrát kontaktuje George Smith a odkáže ho na Roberta Foxe, který vysvětlí vzniklou situaci. Neznámý hacker se naboural do systému obrany USA a změnil ovládací hesla k jaderným střelám. Ocitáme se tedy ve velmi vážné situaci a našim úkolem bude vypátrat pachatele a hlavně změnit řídící kód opět na něco jiného.

Mechanismy se jedná o klasickou Podrazovku, kdy dostáváme zprávy, spojujeme se přes telefon s ostatními lidmi a počítači, zjišťujeme a dešifrujeme kódy a hesla a postupně odkrýváme celou kauzu i spojitosti mezi pachateli.


Je vidět, že jsme si od minula získali dobrou reputaci
Tak to je průšvih
Heslo podle pořadí písmen v abecedě

Jako v každé správné Podrazovce, i tady najdeme luštění kódu a tentokráte dokonce 4x. Poprvé se jedná o jednoduchou šifru, kdy číselný kód značí pořadí písmen v abecedě, přičemž A=0. Klíč k druhému heslu nám musí prozradit jedna z postav (jinak se na to přijít nedá) a jedná se o převedení písmen do morseovky, přičemž v případě "." napíšeme "TY" a v případě "-" napíšeme "TA". V další hádance dostaneme slovo, např. "ESUAP" a řešením je přečíst slovo pozpátku, přičemž k rozluštění můžeme použít i "dešifrátor" jedné z postav, ale dá se na to přijít i bez toho. Poslední šifra je pouze převedení znaku z binární soustavy, kdy se jedná o jediné písmeno či číslici.

Obtížnost je přiměřená, za jediný zádrhel považuji nutnost napsat "POLICE STATION 12" na informacích v případě, že chceme zjistit číslo na policii. O tomto jsem nikde ve hře nenašel zmínku, takže je pravděpodobně nutné vyvodit si to z toho, že ve zmíněném Podrazu 4 od Antok Software jsme volali na "Police station 6". Ostatně ve finále se dozvíme, že číslo na policii je "tajný kód z Podrazu 4". Naštěstí se tato část s policií dá teoreticky přeskočit, protože potřebná informace se dá zjistit i jinde.


Starý známý Jack Ragger
Tak to by mě nenapadlo
Teď už je to hračka

POSTUP HROU
Otevřel jsem zprávu od Arthura, koukl se na svůj telefonní seznam a zavolal mu (199-01-677; JANET). Přečetl jsem vzkaz a v seznamu zjistil číslo na George Smitha. Toho jsem kontaktoval (162-01-417), ale nevěděl jsem heslo. To mi přišlo v další zprávě (A3I8D0S1). Dozvěděl jsem se tedy informace o případu a kontaktoval Roberta Foxe (988-01-056 - číslo zjištěno na informacích 300-11-111). Ten mi prozradil detaily a že mám v "computer centre of salt" změnit řídící kód na "39196554913331". Zároveň si mám proklepnout starého známého Jacka Raggera.

Tomu jsem zavolal (749-01-409), ale nevěděl jsem jakým jménem se ohlásit, a tak jsem si přečetl novou zprávu - "osobní odd ministerstva vnitra" má jakousi kartu č. 3990810371, na kterou se mám kouknout. Zjistil jsem si tedy číslo a zavolal tam (800-29-329). Kód značil pořadí písmen v abecedě, kdy A=0. Zadal jsem č. karty 3990810371 a zjistil detaily o Jacku Raggerovi, hlavně že naposledy pracoval ve firmě "Marks and Fischer" pod č. 308712. 


Seznam jaderných základen
Na to bych možná přišel sám
Tak to je podraz

Do firmy jsem tedy zavolal (950-01-887), č. 308712 a zjistil jméno Jackova kamaráda - Thomas Heringhton. Kontaktoval jsem ho (538-01-509) a ohlásil se jako Jack Ragger. V seznamu jsem zjistil číslo na Toma Copola, tak jsem zavolal zase jemu (646-01-385; TRAVIS), ale nevěděl jsem jakým jménem se ohlásit. Naštěstí mi přišla další zpráva - Tom se kamarádí s Martinem Kottem. Znovu jsem tedy Tomovi zavolal a ohlásil se jako Martin Kott. Dozvěděl jsem se, že pro prolomení kódu mám převést písmena na morseovku, kdy "."="TY" a "-"="TA". Ještě jsem zavolal Raggerovi (749-01-409) a ohlásil se jako Thomas Heringhton - zjistil jsem, že Chuo-Le-Ming jde po něm. 

Zavolal jsem Martinu Kottovi (964-01-495), ohlásil se jako Tom Copol a zjistil č. karty 30051972. Pak jsem už konečně zavolal na ministerstvo obrany (056-01-254) a heslo rozšifroval výše zmíněným způsobem. Zobrazil jsem si výpis základen a údaje si poznamenal. Pak jsem otevřel seznam pracovníků a zadal č. 30051972. Zjistil jsem kontakt na Johnyho Fontana. Spojil jsem se s ním (421-01-463; YNHOJ) a snažil se přečíst zprávu, nevěděl jsem ale správné jméno. Naštěstí mi přišla další zpráva od G. Smitha. Spojil jsem se s ním (162-01-417; A3I8D0S1) a dozvěděl se, že člověk s č. karty 10011498 se chová podezřele. 


Luštění binárního kódu
Konečně mám kód na základnu

Šel jsem tedy opět na ministerstvo obrany (056-01-254), opět rozluštil heslo a ze zmíněného č. karty zjistil kontakt na člověka jménem Freddie Geng. Zavolal jsem mu (025-24-243; EIDAM) a prohlédl si telefonní seznam, čímž jsem získal další dva kontakty - Dan Hagen a Jerry Wagner. Odpojil jsem se přečetl si další zprávu - Freddie má prý milenku Margot Asthnovou. Zavolal jsem jí (631-01-647), ohlásil se jako Freddie Geng a zjistil, že Hagen má kód k policii na Jerryho. Dan Hagen (751-01-315) mi pak nabídl dešifrátor, ale já zvolil soukromé údaje, zadal jméno Freddie Geng a zjistil číslo do policejní kartotéky 5493119893. 

Na informacích jsem zkusil zjistit číslo na "Police station 12" - to prý odpovídá tajnému kódu z Podrazu 4, tzn. 100-91-969. Zavolal jsem tam, zadal správné heslo (text pozpátku) a číslo osoby 5493119893 - zjistil jsem detaily o Jerry Wagnerovi a o jeho kontaktech s Chuo-le-mingem. 

Poté jsem se spojil s Jerry Wagnerem (341-01-214), zadal jednopísmenný kód (převod z binárního kódu do ASCII), jméno "CHUO-LE-MING". Zjistil jsem, že Freddie má informaci pod číslem 3010152. Znovu tedy k Freddiemu (025-24-243; EIDAM), osobní data, 3010152 - kód na základnu je 656654150351. Spojil jsem se s "computer centre of salt" (640-01-998), volací kód 656654150351, ano, 39196554913331, a, UTAH. 
KONEC POSTUPU HROU


Změna ovládacího kódu k jaderným střelám
Vítězství !

Verdikt: Poctivě udělaná Podrazovka. Hodilo by se hlavně rychlejší vypisování textu. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat