úterý 31. března 2020

Hra 417: Dark Strengths (1990)


Dark Strengths
Vývojář: Omikron Software
Vydavatel: Omikron Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Další politická textovka (naposledy Stávka (1989)), která vznikla někdy ke konci roku 1990, v době, kdy na našem území probíhal bouřlivý politický vývoj. Příběh se dotýká parlamentních voleb v roce 1990, v nichž na poslance kandidoval i Ján Budaj, který je i hlavním hrdinou hry. Titul "Dark Strengths" má vyjadřovat něco jako "temné síly minulosti", konkrétně je to narážka na Budajovu údajnou spolupráci s StB.

Když jsme ale před volbami v Praze na návštěvě svých kolegů z Občanského fóra, zazvoní nám telefon a pan Jan Ruml z redakce Lidových novin nás začne vydírat. Ví totiž, co jsme zač, a za mlčení chce 1.5 milionu korun. Informace o spojitosti s StB by nám před volbami mohla dost zkomplikovat život, a tak souhlasíme, že peníze seženeme. 


Instrukce - vtípek během nahrávání
Samotné instrukce s běžícím textem a reklamami na parlamentní strany
Samá vážná témata
Začátek hry

Důležité je zmínit, že hra je rozdělena na dvě části a ta první obsahuje pouze instrukce, respektive běžící text, ve kterém je popsán nejen úvod do příběhu, ale i počáteční indicie potřebná k dohrání hry (zmínka o důkazech na smetišti) a taktéž sáhodlouhé pozdravy ostatních tehdejších autorů. Poté je třeba nahrát druhý soubor, kde je samotná hra.

V průběhu narazíme na řadu reálných postav jako je již zmíněný Ján Budaj a Jan Ruml. Dále tu je politik Vasil Mohorita, Pavel Rychetský, Jiří Kantůrek, Miroslav Sládek, Miroslav Vacek či Petr Pithart. Z reálných organizací je tu k nalezení zmíněné Občanské fórum, Strana přátel piva, SNB, VPN nebo ČST. Vymyšlená je v podstatě jen postava příslušníka SNB Pátka a asistentky (?) Marty. 

Kontextové menu
Služební počítač IQ 151
Problémové místo s televizním příspěvkem

Ovládání je řešeno přes kontextové menu, kdy tu máme příkazy "situace" (vypíše aktuální lokaci), "proveď""informace" (použití služebního počítače IQ 151, ve kterém můžeme vyhledávat kontakty), "peníze" (aktuální stav peněženky) a "konec". Příkaz "proveď" se dále větví na "navštiv (lokaci), vezmi, polož, použij, zkoumej, hledej a čekej". Příkaz "použij" se pak ještě větví a kromě všech předmětů, co máme v inventáři, lze použít i "dohodu" nebo "násilí", což jsou poměrně originální možnosti. 

Obtížnost je přiměřená, najdeme tu ovšem několik problémových míst. To největší je televize, kterou musíme nejdříve začít sledovat a poté příkazem "čekej" počkat na další pořad. Pokud toto neuděláme hned napoprvé, akci již nelze zopakovat a ocitneme se ve slepé uličce.

Rychetský to rozjíždí
Rychetský dostal nakládačku
Mapa

POSTUP HROU
Vzal jsem sud piva a odešel do kanceláře SNB, kterou jsem prohledal a našel kazetu. Odešel jsem domů a sebral kazeťák. Na informacích jsem zadal "smetiste" a došel tam. Sebral jsem kazety a místo ještě 2x prohledal, čímž jsem získal montérky a staré hadry.

Použil jsem kazeťák, čímž jsem zkopíroval kazetu s kompromitujícími materiály na Mohoritu na další kazety. Poté jsem na informacích našel kontakt na "mohorita" a navštívil ho. Použil jsem kazetu, ale dvě gorily mi ji vzali. Použil jsem tedy dohodu a získal prvních 200 tisíc.

Miroslav Sládek a jeho SPR-RSČ
Romská děvčata
Tak se vydělávají peníze

Vzal jsem televizor a použil ho. Jakmile skončil film, tak jsem ještě počkal (příkaz čekej) a shlédl volební příspěvek Strany přátel piva. Adresu strany jsem našel na informacích a navštívil je. Na představitele SPP jsem použil sud piva a sebral dalších 50 tisíc. Prozkoumal jsem deník a získal jméno "Rychetský". Toho jsem našel na informacích a navštívil ho. Počkal jsem, až ostatní odejdou (příkaz čekej) a pak použil násilí.

Získal jsem 150 tisíc a kontakt na Kantůrka. Oblékl jsem si montérky, na informacích získal adresu Kantůrka a navštívil ho. Předstíral jsem, že jsem ze stavební firmy a získal dalších 100 tisíc. Ještě jsem si přečetl Lidové noviny a získal jméno pana Sládka. Toho jsem si opět proklepl na informacích a navštívil ho v hospodě. Prozkoumal jsem schůzi a získal jména Vacek a Pithart.

A mám dostatek peněz na úplatek !
Ruml mě zase oklamal
Je důležité míti kontakty

Oba jsem si našel na informacích a navštívil druhého jmenovaného. Vzal jsem Eržiku a spol. a dovedl je k Vackovi. Tam jsem je předal kubánské delegaci a zcizil jejich kufřík s milionem korun. Koukl jsem do peněženky (příkaz peníze) a zjistil, že už mám dost. Zjistil jsem si kontakt na Rumla a navštívil ho.

Ruml mě ovšem oklamal a chtěl další peníze. Šel jsem tedy opět k Vackovi a lampasákům prodal kazeťák za 10 tisíc. Eržika mi poradila, kde sehnat posledních 500 korun - v domově důchodců. Oblékl jsem si tedy staré hadry a na informacích zjistil adresu na domov důchodců. Když jsem tam dojel, získal jsem od představitelů KSČ 500 korun. Vrátil jsem se k Rumlovi a peníze mu předal.
KONEC POSTUPU HROU

Tak takhle KSČ získává hlasy
Vítězství ! 

Verdikt: Hra není nijak převratná, ani extra povedená, nicméně zvolené politické téma může být pro některé hráče velmi zajímavé.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat