čtvrtek 12. března 2020

Hra 413: Ostrov Pokladů (1988)


Ostrov Pokladů
Vývojář: Jiří S.
Vydavatel: Valašské Software
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Textovka od autora z Rožnova inspirovaná stejnojmennou knihou od R. L. Stevensona. V roli plavčíka začínáme na ztroskotané lodi a naším cílem bude prozkoumat neznámý ostrov, najít pirátský poklad a dostat se pryč.

Instrukce
Slovník
Začátek hry

Ovládání je řešeno klasicky přes psaní příkazů, kdy slova nejdou zkracovat. Hra nám všechna použitelná slova prozradí na začátku hry, což snižuje obtížnost. Z použitelných příkazů tu tedy máme dej, kopej, nastup, neseš (zobrazí inventář), polož, pomoc, přitáhni, prozkoumej, vezmi a zapal.

Jak autor sám upozorňuje, máme často používat příkaz POMOC a to jednoduše z toho důvodu, že na některých místech by hráč jinak nevěděl, co má dělat. Další podivnost je, že příkaz PROZKOUMEJ musíme nejdříve potvrdit Enterem a až poté napsat věc. A to stejné s příkazem DEJ, kdy je nutné nejdřív napsat např. DEJ DOMORODCI, potvrdit a až poté napsat věc. Celé ovládání je tedy zbytečně složité a parser by potřeboval ještě hodně vylepšit.

Příkaz "POMOC" je někdy nezbytný
Palmový háj
Záhadná mrtvola s medailonem

Některé obrazovky jsou potom doplněny obrázky, což je vždy vítané vylepšení, i když jejich kvalita není nijak závratná. Velkým záporem je, že obrazovky na sebe logicky nenavazují - když jdeme např. na východ a z další obrazovky se hned vrátíme na západ, tak se dostaneme na jinou obrazovku. To velmi komplikuje orientaci a také kreslení mapy.

Hra celkově působí trochu nedodělaně. Příkaz PROZKOUMEJ v řadě situací nefunguje, některé důležité texty se při špatné posloupnosti akcí nezobrazí a jsou tu i chytáky jako třeba že mapu nemůžeme kapitánovi dát, ale musíme ji položit na zem, dynamit, i když je na obrázku, nemůžeme sebrat hned, ale musíme nejdřív prozkoumat žebřík a sirky se ve hře objeví až když sebereme dynamit.

Směnný obchod s domorodcem
Námořník se nechal uplatit medailonem
Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem palubu lodi (PROZKOUMEJ; enter; PALUBU) a našel veslo (VEZMI VESLO). Dále jsem sebral lano a mapu (VEZMI LANO; VEZMI MAPU) a na zádi lodi si přitáhl člun (PRITAHNI), s nímž jsem přeplul na pobřeží ostrova (NASTUP).

Vydal jsem se na sever, do palmového háje, kde jsem sebral kokosový ořech (VEZMI ORECH). Pokračoval jsem na severní pláž, kde jsem prozkoumal díru v písku (PROZKOUMEJ; enter; DIRU) a našel brýle (VEZMI BRYLE). Vyšplhal jsem na vrcholek kopce a prozkoumal chatu (PROZKOUMEJ; enter; CHATU), mrtvolu (PROZKOUMEJ; enter; MRTVOLU) a vzal medailon (VEZMI MEDAILON).

Nemohl bys být trochu specifičtější?
Proč musím prozkoumat žebřík, abych mohl sebrat dynamit?
Cesta dál je konečně volná!

Došel jsem do domorodé vesnice a domorodci věnoval kokosový ořech (DEJ DOMORODCI; enter; ORECH). Za odměnu jsem získal krumpáč (VEZMI KRUMPAC). Dále jsem navštívil příbytek námořníků, kde jsem u vchodu námořníkovi věnoval medailon (DEJ NAMORNIKOVI; enter; MEDAILON) a uvnitř kapitánovi brýle (DEJ KAPITANOVI; enter; BRYLE). Potom jsem mu ukázal mapu (POLOZ MAPU) a zjistil, že poklad je v jižní části ostrova.

Vydal jsem se tedy na východ, kde jsem prozkoumal žebřík (PROZKOUMEJ; enter; ZEBRIK) a našel dynamit (VEZMI DYNAMIT). Ve skladišti jsem pak vzal zápalky (VEZMI ZAPALKY) a pokračoval na jih, k zavalené skalní rozsedlině. Využil jsem dynamit k otevření cesty dál (ZAPAL; POLOZ DYNAMIT). V jeskynní svatyni jsem vykopal truhlu (KOPEJ) a získal poklad (VEZMI POKLAD). S ním jsem se vrátil na pobřeží, kde jsem začal a nalodil se na připravenou loď (NASTUP).
KONEC POSTUPU HROU

Ve svatyni nejde nic prozkoumat a na řadu přichází opět příkaz POMOC
Vítězství !

Verdikt: Parser, návaznost obrazovek a celkově design hry - to vše by chtělo pořádně doladit. 3/10 s odřenýma ušima. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat