pondělí 27. ledna 2020

Hra 400: Indiana Jones 3 (1990)


Indiana Jones 3
Vývojář: František Fuka (Fuxoft)
Vydavatel: Golden Triangle, od roku 1992 Proxima Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Završení trilogie od Františka Fuky - první díl (1985) se řadí k těm nejvlivnějším hrám z 80. let, druhý díl (1987) sice přinesl vylepšené ovládání, ale byl extrémně krátký a jednoduchý. Příběh hry je tentokrát inspirován filmem Indiana Jones a poslední křížová výprava (1989), což autor přiznává v běžícím textu na úvodní obrazovce, kde kromě obvyklých pozdravů a vzkazů také potvrzuje, že Miroslav Fídler anonymně vytvořil satirickou textovku Přestavba (1988).

Hra je stejně jako Belegost (1989) vydána již pod značkou Golden Triangle (Fuxoft, Cybexlab, T. R. C.) a od roku 1992 ji za peníze distribuovala i Proxima. Úvod působí filmově, když se na obrazovce objevují titulky, respektive jména "herců" (postav ze hry), kde nechybí Sagvan Tofi jako Rodrigo, Arnold Schwarzenegger jako důstojník SS a dočkáme se třeba i nechvalně známého komunisty Miloše Jakeše. Pro vlastníky Spectra 128K je připravena i velmi povedená hudba.  

Golden Triangle uvádí
Titulky dávají tušit, že ve hře potkáme i Miloše Jakeše
Začátek hry

Příběh se odehrává v roce 1941, kdy Indy dostane dopis od svého otce, jenž ho zve do Španělska. Prvním úkolem tedy bude dostat se z našeho domu na letiště a odletět tam, načež bude naším cílem ho zachránit z nacistických spárů. Stejně jako ve filmu pak budeme usilovat o svatý grál.

Fuka vtipně reagoval na hru Fuksoft (1987) od Sybilasoftu, ve které sám figuroval a v níž mu zločinci nastražili bombu do záchodové mísy - i Indiana Jones v záchodové míse jednu bombu má a pro dokončení hry ji musí dostat ven, což se neobejde bez poněkud smradlavých následků.

Člověk si občas musí ušpinit ruce
Taxikářovi nevoním
Musím vymyslet jiný způsob jak dostat dynamit do letadla

Ovládání se opět vrací ke klasickému psaní příkazů, kdy slovník příkazů je opravdu široký a obsahuje množství synonym. Navíc se příkazy dají zkracovat na první 4 písmena (škoda, že ne na 3 či méně). Také jde psát již během vypisování textu na obrazovce, program si údery pamatuje a zobrazí je později. Máme tady i takové vychytávky jako slovo "VSECHNO", kdy můžeme třeba vzít, položit či prozkoumat všechny předměty najednou.

Kromě toho se dá i ukládat do paměti přes příkaz "SAVE" - máme tu připravených celkem osm pozic, ze kterých můžeme v případě neúspěchu pozici nahrávat, což hru velice zpříjemňuje. Ukládat často je potřeba, protože není vůbec těžké dostat se do slepé uličky, kdy provedeme něco, kvůli čemu už hru nelze dohrát. Např. zapomeneme vzít nějaký předmět a do lokace se již nemůžeme vrátit.

Zeppelin mi rozstřílel letadlo, takže návrat je nemožný
Miloš Jakeš na poušti
Důstojníka jsem neošálil

Rozsah hry je tentokrát solidní a rozhodně se nejedná o takovou jednohubku jakou byl druhý díl. Obtížnost je trefena ideálně a nenajdeme tu žádnou vyloženě nesmyslnou hádanku. Inventář je omezený na 5 předmětů, přičemž postavy i reagují na to, co máme "v kapse". Třeba taxikář nás z auta vyhodí, když s sebou taháme smradlavou záchodovou mísu, pes nás bude následovat když uvidí kost a kočka nám skočí do náruče, když ucítí rybu.

Ostatně koncept těchto "společníků" je v tuzemských textovkách něco nového - přidá se k nám nejenom náš otec, Jones senior, který nám bude pomáhat s hledáním stop, ale i zmíněná zvířátka, jež nám mohou i zachránit kůži.  V následujících letech vyšly i další hry s Indiana Jonesem, ty už ovšem nebyly od F. Fuky, ale od jiných autorů.

Řezník mě pěkně natáhl
Pejska nalákám na kost
Pomsta řezníkovi je sladká
Mapa

POSTUP HROU
Přečetl jsem si dopis (PREC DOPI) a šel na záchod vytrhnout záchodovou mísu (VEZM MISU; POLO MISU). Pod ní jsem našel dynamit (VEZM DYNA). Před odchodem jsem se musel trochu umýt - v kuchyňce jsem vzal mýdlo (VEZM MYDL) a v koupelně se opláchl (UMYJ). Odložil jsem mýdlo i dopis (POLO MYDL; POLO DOPI) a taxíkem se nechal odvést na letiště.

Před letištěm jsem vzal popelnici (VEZM POPE) a přesunul ji před plot (POLO POPE). Ten jsem přelezl a uprostřed letiště si odložil dynamit (POLO DYNA). Vrátil jsem se pro popelnici před plot (VEZM POPE) a pak zase zpět na letištní plochu, kde jsem opět sebral dynamit (VEZM DYNA) a nastoupil do letadla. To odlétlo do Španělska.

Takové snahy jen kvůli žebrákově plášti
Německá uniforma je ultimátní převlek
Konečně jsem našel seniora

Po probuzení jsem hned vystoupil a byl svědkem zničení letadla. Pouští jsem se vydal na východ a na silnici sebral kost (VEZM KOST). Šel jsem na jih do městečka, kde jsem před ohradou položil popelnici (POLO POPE) a přelezl na dvorek. Kost jsem si nechal v kapse a otevřel jsem vrátka (OTEV VRAT). Pes mě následoval do řeznictví, kde odlákal řezníka. Položil jsem kost (POLO KOST), vzal jsem uzené koleno (VEZM KOLE) a nakrmil jím žebráka na silnici (POLO KOLE).

Vtípek s "juniorem" je zde trochu nadužíván
Otec mi pomáhá s hledáním
Příkaz "MLUV" nezvládá zkracování slov

Vzal a oblékl jsem si žebrákův plášť (VEZM PLAS; OBLE PLAS) a vydal se na vojenské letiště, kde jsem otevřel bednu (OTEV BEDN), sebral a oblékl německý stejnokroj (VEZM STEJ; OBLE STEJ). Vlezl jsem do nedalekého automobilu a nechal se odvést do vojenského tábora (2x POCK; VEN). Zde jsem ve stanu našel svého otce, jehož jsem osvobodil (OSVO OTCE), vzal provaz (VEZM PROV) a vydal se zpět do města.

Zde jsem v kostele položil dynamit na místo označené písmenem "Y" (POLO DYNA) a požádal otce, aby ho zapálil (MLUV; ZAPAL DYNAMIT). Rychle jsem utekl a počkal na výbuch. Poté jsem použil páku na sesunutí lustru (STIS PAKU). Na lustr jsem uvázal provaz (PRIV PROV) a slanil do díry. Zde jsem požádal otce o přeložení nápisu na náhrobku (MLUV; PRELOZ NAHROBEK). Získané číslo jsem si přeložil do římských znaků (např. 151 = CLI).

V hrobce
Náhodně generované číslo na hrobce je třeba přeložil do římských číslic
Přehazování pák v jeskyni

Zpět ve městě jsem ještě šel před ohradu k popelnici a tu prozkoumal (PROZ POPE). Vzal jsem páchnoucí rybu (VEZM RYBU) a v přístavu díky ní odchytil kočku. Vydal jsem se zpátky do vojenského tábora, kde jsem v jeskyni stiskl páky odpovídající v kostele získanému číslu (např. STIS PAKU C; STIS PAKU L; STIS PAKU I) a nakonec jsem stiskl páku "A" (STIS PAKU A). 

Propadli jsme se do podzemí, kde jsem sebral svatý grál (VEZM GRAL), načež kočka odehnala krysy a s otcem jsme před vodou unikli na západ. 
KONEC POSTUPU HROU

Fóbie z krys nás stála život
Kočka nás zachránila a svatý grál je náš!
Závěrečný text
Vítězství !

Verdikt: Na téhle textovce příliš chyb nenajdeme, jedná se o nejlepší díl trilogie.
Hodnocení: 5/10

5 komentářů:

  1. Za pozornost stojí z technického hlediska i tisková rutina s proporčním fontem, která text sama zarovnává, a buffer klávesnice, kdy je možno psát příkazy ještě během vypisování situace.
    Je snadno použitelná z Basicu, do jedné své textovky, která se asi nedochovala (Ve znamení meče) jsem ji dal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Ve znamení meče", to zní zajímavě. Vážně by se nedala někde na půdě či u kamarádů vypátrat?

      Vymazat
    2. Mám bednu disket pro D40/D80 a MB-02+, chci je prohledat, až budu mít přílušnou disketovku.
      Nějaké programy tam určitě mám.

      Nicméně si neslibuju nic z her Ve znamení meče, Gestapo, Merchant, Veronika na ostrově, Veronika na oběžné dráze, Zabijáci číhají.

      Vymazat
  2. Hra 400... tvl skvělá práce Ugro, DÍKY!

    OdpovědětVymazat