pondělí 30. září 2019

Hra 366: Business Game 1 (?)


Business Game 1
Vývojář: Tomáš Hlaváček & Václav Čejka
Vydavatel: S. I. S. (System Inteligence Service)
Vydáno ? pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

To si takhle sedíme v letadle a těšíme se na naši vysněnou dovolenou na Kanárských ostrovech, když v tom je naše letadlo přepadeno a únosci donutí piloty přistát na pro nás neznámém místě. Naším úkolem bude získat peníze na zpáteční letenku a vrátit se domů.

Trochu absurdní příběh, ale i další události ve hře nedávají moc smysl, takže je třeba brát hru s nadhledem. Na začátku hry se ocitáme na letištní ploše a brzy zjišťujeme, že na zpáteční letenku budeme potřebovat $400. Aktuální stav svého konta vidíme celou dobu na obrazovce.

Příběh
Začátek hry
Slovník

Dále na obrazovce vidíme možné východy, co můžeme sebrat a co koupit. Na několika místech lze totiž kupovat věci, které pak použijeme pro postup ve hře. Nutno říci, že seznam "můžeš sebrat" nefunguje většinou správně a i když něco lze sebrat, vypisuje se to pouze v popisu obrazovky.

Hru ovládáme klasicky přes psané příkazy, kdy si lze zobrazit slovník s přehledem všech dostupných příkazů. Tedy téměř všech, protože třeba příkaz "KUP" tady chybí. Parser přitom umí zkracování na první tři písmena, takže se hra ovládá poměrně příjemně. 

Papír lze sebrat, přesto není v "můžeš sebrat"
Nakupování jízdenky
Kšeftuji s vexlákem

Mapa hry je přitom hezky symetrická a rozdělená na dvě poloviny, jež odděluje hlavní třída, přes kterou nemůžeme přejít, protože nás vždy přejede auto. Proto je třeba nejdříve si koupit lístek v libovolné trafice a poté použít systém metra, čímž se dostaneme do stanice na druhé straně.

Hezké je, že zde potkáme legendy tehdejší doby a sice veksláky (a dokonce i vekslácké tržiště) a projedeme se v autě značky Trabant.

Hrobeček a rakvička
Cestování metrem
Vekslácké tržiště

Hra bohužel působí na několika místech nedodělaně - např. se zde nachází cela, do které nás v některých případech zavřou. V obchodním domě si můžeme koupit pilník, se kterým se dají přepilovat mříže, jenže to k ničemu nevede a stejně se odtamtud nedá utéct.

Stejně tak se tu nachází bugy, kdy jsem občas napsal příkaz, o kterém jsem věděl, že na daném místě funguje, ale hra mi tvrdila, že to nelze. Pomohlo jen nové rozehrání hry. Dále jsou na několika místech chybné východy z obrazovek - občas lze jít nelogicky jen jedním směrem, ale zpět ne, nebo se lze dostat z nádražní haly do ordinace nemocnice, což by jít nemělo.

Připravuji se na bankovní loupež
Ještě budu potřebovat granát
Zpět se svezu špičkovým vozem značky Trabant
Mapa

POSTUP HROU
Na chodníku před letištěm jsem vzal papír (VEZ PAP) a v trafice koupil jízdenku (KUP JIZ). Šel jsem po chodníku na západ až úplně na druhou stranu. V nádražní hale jsem našel člověka a prozkoumal ho (PRO CLO) - zjistil jsem, že to je starý vexlák (PRO VEX) a získal jsem průkaz veksláka. Venku jsem sebral klíče od auta (VEZ KLI). 

Šel jsem na stanici metra č. 1 a svezl se do stanice č. 2 (PODEJ JIZDENKU), čímž jsem se dostal přes nebezpečnou hlavní třídu. Vydal jsem se do obchodního domu, kde jsem koupil pásy do auta (KUP PAS) a smeták (KUP SME). Poblíž tržiště jsem na vedlejší silnici našel kartičku (VEZ KAR) veksláka. Vydal jsem se na tržiště a šéfově sekretářce ukázal kartičku (POD KAR), načež mě pustila dál za ředitelem, jenž mi předal povolení. Díky tomu jsem si konečně mohl koupit samopal u nedalekého stánku (KUP SAM). 

Domovnice jen chtěla celou dobu smeták
Po prozkoumání sešitu jsem zjistil, že se jedná o vkladní knížku
Vybral jsem peníze z vkladní knížky

Vydal jsem se do vězeňské vrátnice a sebral granát (VEZ GRA). Na vrátnici parkoviště jsem zaplatil parkovací lístek (KUP LIS) a našel Trabant, jež jsem otevřel klíčem (POU KLI). Uvnitř jsem sebral svazek klíčů (VEZ SVA), použil bezpečnostní pásy (POU PAS) a vyjel ven. V trafice jsem si koupil další jízdenku (KUP JIZ) a ze stanice metra č. 2 (POD JIZ) jsem dojel na stanici č. 3. 

V chodbě malého domku jsem předal domovnici smeták (POD SME) a odemkl dveře (POU SVAZEK). Uvnitř jsem sebral sešit (VEZ SES) a zjistil, že to je vkladní knížka s $200. Šel jsem tedy do banky, k přepážce "peníze" a peníze vybral (POD SES). Poté jsem přišel k dvěma hlídačům a banku vystřílel (POU SAMOPAL). Trezor jsem otevřel granátem (POU GRA) a vzal dalších $200 (VEZ PEN).

Bankovní loupež
Trezor jsem otevřel granátem
Konečně jsem si za $400 koupil zpáteční letenku

Vrátil jsem se zpět na letiště a koupil si letenku za $400 (KUP LET). Vrátil jsem se na letištní plochu, kde jsem začal a letenku uplatnil (POD LET), čímž jsem se konečně dostal domů.
KONEC POSTUPU HROU

Vítězství !

Verdikt: Dobrá textovka s trochu absurdním příběhem a pár nepříjemnými bugy. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat