sobota 21. září 2019

Hra 362: Profesionálové 2 (?)


Profesionálové 2
Vývojář: ?
Vydavatel: ?
Vydáno ? pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Někteří z nás si jistě pamatují britský seriál Profesionálové, který před lety běžel na našich televizních obrazovkách. Bodie a Doyle pracující pro britskou speciální službu CI5 v něm bojovali se zločiny, se kterými si policie nebyla schopna poradit.

A právě za Doyla budeme hrát v této textové adventuře. Na začátku hry se ocitáme na molu na pobřeží Anglie a v obálce nacházíme dopis. Paní Parkerová nás prosí o pomoc. Její syn Peter Parker (alias Spider-man) se ztratil a jelikož se zapletl s drogami, nebylo by vhodné oslovovat policii. Jediná stopa je, že se ztratil "někde při pobřeží Francie". Musíme se tam tedy dostat a Petera najít.

Začátek hry
Dopis nám vysvětlí, co vlastně máme dělat
Přeplaval jsem Lamanšský průliv

Těžko říci, proč je v názvu číslice 2. První díl není nikde k nalezení, takže se autor pravděpodobně inspiroval Františkem Fukou a jeho Podrazem 3, který se takto jmenoval, protože navazoval na filmy. Na začátku uslyšíme známou znělku ze seriálu a poté se již můžeme vrhnout do hry. 

Ta se ovládá pomocí joysticku nebo tří kláves - dvěma vybíráme z nabídky příkazů a třetí potvrzujeme, přičemž klávesy si můžeme nadefinovat i vlastní. Z příkazů tu máme klasické pro pohyb a dále "vezmi", "prozkoumej", "polož" a "použij". Z nějakého důvodu je ale pohyb mezi příkazy "obrácen" - pokud tedy je kurzor na posledním příkazu v daném sloupečku a zmáčkneme šipku dolů, kurzor nepřeskočí o sloupec doprava, ale o sloupec doleva, což je matoucí. 

Pod lištou s příkazy pak vidíme všechny směry a ty, do kterých můžeme momentální jít, jsou označeny blikajícími čtverečky. V inventáři pak můžeme mít maximálně čtyři předměty, což je zbytečně obtěžující. 

Smrt
Kontextové menu
Vykonávám potřebu v pohodlí

Bohužel hra není úplně bez bugů a návaznost obrazovek na pár místech je dost zvláštní. Hlavně tedy doplavat přes Lamanšský průliv a zpět jakoby občas bylo věcí náhody. Zajímavá je tématika, kdy se budeme vypořádávat s tvrdými drogami a s lidmi okolo nich.

Technické zpracování by mohlo být lepší a hlavně vypisování textů na každé obrazovce je žalostně pomalé a je nutné čekat až příliš dlouho, což jsem řešil pravidelným zrychlováním emulace. V textech je také až příliš mnoho překlepů a chyb.

Co naopak potěší je několik různých konců podle toho, co jste ve hře udělali, nebo (ne)sebrali. Obtížnost je přitom na přijatelné úrovni a nezastihl mě žádný vyložený výtuh.

Doyle se nebojí si ušpinit ruce
Na celníky je třeba vymyslet nějakou lest
Chlap mě obral o všechno
Mapa

POSTUP HROU
Vydal jsem se na sever a pokračoval přes vodu až na druhý břeh. Zde jsem sebral kyslíkovou bombu a šel zpět. Sebral jsem obálku, prozkoumal ji a sebral klíč s dopisem. Přečetl jsem si dopis a odložil ho spolu s obálkou. Opodál jsem sebral kleště a v nádražní hale klíčem otevřel skříňku. Vzal jsem peníze, na nádražní peroně si za ně koupil lístek a nastoupil do vlaku. 

1990 - že by rok vzniku hry?
Úplně tu scénu vidím
Zavolal jsem do CI5 pro posily

Odložil jsem klíč i peníze. Ve vagonu č. 5 jsem vlezl na WC a použil kleště, čímž jsem se dostal do odpadní roury. Sebral jsem igelitový sáček s heroinem a pokračoval do prvního vagonu, kde jsem opět šel na WC a sáček si zde odložil. Vyšel jsem ven a nechal se prohledat od celníků. Poté jsem opět sáček sebral a vystoupil z vlaku. 

Kousek na sever jsem sebral kohoutek a zmlátil s ním chlapa stojícího opodál. Položil jsem kleště a kohoutek a sebral mrtvého chlapa. Prozkoumal jsem ho a sebral kartu, kterou jsem i sebral. Pokračoval jsem na sever do domu, kde jsem kmetovi ukázal kartu a ten mě pozval dál. V obýváku jsem kartu položil a vzal telefon. Zavolal jsem s ním do CI5 o posily a zase ho odložil.

Bolestivá smrt
Scéna jak z pravého akčního filmu
Mrtvého chlapa jsem hodil piraním

Odešel jsem z domu a za vrátky sebral větev. Pokračoval jsem na západ a větev použil na projíždějící motorku. Došel jsem až k jezírku, kde jsem rybkám hodil mrtvého chlapa a poté použil kyslíkovou bombu. Poté jsem podplaval pod padacím mostem a na golfovém hřišti spatřil zásah CI5.
KONEC POSTUPU HROU

Konec #1 (nezavolal jsem posily)
Konec #2 (nenašel jsem důkaz - drogy)
Konec #3 (zavolal jsem posily a našel drogy)
Vítězství !

Verdikt: Námětem docela zajímavá textovka, které by ale prospělo trochu lepší technické zpracování. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat