pátek 5. července 2019

Hra 337: Růžový Panter (1989)


Růžový Panter
Vývojář: M. Lipar & J. Blažo
Vydavatel: Sef-Soft
Vydáno 1989 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Nebylo nikterak výjimečné, že se v textovkách objevili hrdinové z různých filmů, knih, pohádek a divadelních her (např. Indiana Jones, Rychlé Šípy či Princ Jasoň). V tomto případě ale šli autoři do extrému a do hry nacpali snad všechny postavy, na které si vzpomněli.

Posuďte sami - objevuje se tu Růžový panter, John Rambo, Terminator, E. T. Mimozemšťan, Bud Spencer, Ripleyová, Alien, Ježibaba, M. Jackson, děda Mráz, Šípková Růženka, Fantomas, praotec Čech a najdeme tu i opilé členy kapely Depeche mode. 


Začínáme v kadibudce
Kontextové menu
Smrt

Ovládání je řešeno přes kontextové menu, kdy vybíráme z příkazů pro pohyb a dále "seber, polož, použij, replay, inventář, podej, prozkoumej". Stačí nám tedy tři klávesy - šipky nahoru a dolů a klávesa pro potvrzení. 

Hra neposkytuje žádné nastínění příběhu a rovnou nás vrhne do hry, kdy začínáme v kadibudce. Bohužel celý design hry je špatně, protože hráč neví, co je vlastně cílem hry a co má dělat. Navíc se to ani nedá moc dobře vydedukovat, protože hádanky absolutně nedávají smysl a ve finále je nutné prostě použít starou známou techniku a zkoušet "všechno na všechno", což není vůbec zábavné a také to velice komplikuje fakt, že se tu vyskytují i úplně zbytečné předměty a hlavně - inventář je omezen na maximálně 4 kousky. 


Ježibaba na koštěti a její první nápověda
Dejte Rambovi šek a on vytáhne z vany lopatu - to přece dává smysl, ne?
Oběšený Fantomas a duch, co mi říká, ať poleju kvítek. Normálka

Jako by si toho autoři byli vědomi a do hry zakomponovali celkem zajímavý systém nápovědy - na jakékoliv obrazovce se může náhodně objevit ježibaba na koštěti a v podstatě nám vyspoileruje řešení nějaké hádanky. Bohužel nápověda není založená na našem postupu ve hře, takže to může být užitečné, ale také to může být řešení úplně té poslední hádanky, což je v dané situaci na nic.

A to není vše - nápověda se objevuje třeba už v momentě, kdy nějaké předmět sebereme - a hra nám vyloženě řekne, co s tím předmětem máme dělat.


Nápověda už při získání předmětu
Vyskakování oken není úplně domyšleno a občas z toho vznikne toto
Ožralý E. T.

Dá se tedy říci, že tahle textovka se nedá nedohrát. Je jen třeba ji hrát dostatečně dlouho, aby se zobrazily všechny nápovědy. Přesto mi to nějakou dobu zabralo a to kvůli tomu, že je třeba nejprve v tom zmatku najít "začátek nitě", protože i když se můžete už od začátku dostat skoro všude, tak události na sebe přímo navazují a bez získání jednoho předmětu nedostanete další, který pak použijete jinde, atd. 

Problém také je, že se některé předměty dají použít na více místech a nevhodným použitím lze hru udělat nedohratelnou. Např. když dáme flašku alkoholu E. T. mimozemšťanovi dříve, než projdeme přes Depešáky. Nebo když odevzdáme klíče od auta dříve, než prohledáme kufr. 

Já měl ještě tu smůlu, že jsem si stáhl verzi hry, která obsahovala bug - po použití baterky ve stodole se má v inventáři objevit kost, což mi nefungovalo. Naštěstí komunita opět zapracovala a jak můžete vidět na úvodním screenshotu, na světě je teď opravená verze.


Vetřelec se ptá, kolik je hodin
Mapa

POSTUP HROU
Šel jsem k močálu a sebral minci. S tou jsem došel před palmu a podal ji pošťákovi, za což jsem obdržel šek. V poušti jsem ještě sebral televizor a vydal se zpátky na louku, kde jsem našel Ramba ve vaně. Předl jsem mu šek a Rambo vytáhl z vany lopatu. S tou jsem se vydal na dětské hřiště a vykopal baterku a o kousek dál, pod borovicí i flašku borovičky. Lopatu jsem odložil a šel do stodoly, kde jsem použil baterku a objevil kost

Tu jsem vyměnil s Arturem za klobásu a tu zase s Budem Spencerem za klíče od auta. Ty jsem použil v garáži a z kufru vyndal balící papír. Zahodil jsem baterku i klíče a použil balící papír, čímž jsem zabalil televizor jako dárek. Ten jsem předal dědovi Mrázovi a dostal hodinky. Ve sklepě jsem sebral pancéřovou pěst a šel do 1. patra, kde jsem ji použil na trezor a získal klíč od dveří. S ním jsem otevřel dveře v přízemí a sebral konev

Šel jsem opět k Rambovi a dal mu hodinky, za což jsem získal vodu. Na radu ducha jsem šel ke zvednutému kvítku a polil ho vodou z konve. 
KONEC POSTUPU HROU

Stačí dát Rambovi hodinky a dostanete vodu
Z nějakého důvodu je cílem hry zalít kvítek
Vítězství!

Verdikt: V tomhle případě to autoři přehnali a nechali řádit svoji bujarou fantazii. Pro hru to nedopadlo dobře a těch pár vtipných momentů nezachrání špatný design hry, kdy naprosto nesmyslné hádanky musely být vyváženy naprosto nesmyslným předhazováním nápověd na každém kroku.
Hodnocení: 2/10

Žádné komentáře:

Okomentovat