neděle 14. července 2019

Hra 340: Skladačka (1989)


Skladačka
Vývojář: Mikuláš Zalai
Vydavatel: DeltaSoft, od roku 1992 Ultrasoft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Soudě dle názvu by Skladačka měla být logická hra, nicméně to pouze klame tělem a ve skutečnosti jde o zajímavou textovou adventuru, která vyšla v roce 1989, načež ji do svého katalogu o dva roky později zařadil i známý distributor Ultrasoft, což už je sama o sobě známka kvality, protože ten si vybíral jen ty povedenější hry.

Úvodní obrazovka
Informace o hlavní postavě
Začátek hry

Příběh je založený na detektivní knize od Eda McBaina jménem Skládačka (v originále Jigsaw), k čemuž se autor přiznává i na úvodní obrazovce. Ujmeme se detektiva americké policie Arthura Browna (jeden z hrdinů Podrazu 3) v imaginárním městě Delyork. Domovník na Culver Avenue zaslechl výstřel a zavolal policii. Když jsme přijeli, našli jsme dva mrtvé a v ruce jednoho z nich část fotografie. Jak se záhy dozvídáme, před šesti lety skupina lupičů vykradla banku a odnesli si $750.000. Lupiči však při pokusu o jejich zadržení přišli o život, leč peníze se nikdy nenašly. Pojišťovací agent Irving Krutch nám ale předá informaci, že peníze byly ukryté na místě, na které ukazuje fotografie, jež se skládá z osmi dílků. Na nás tedy bude záhadu vyšetřit, fotografii zkompletovat a ztracené peníze najít. 


Kontextové menu
Byl jsem příliš zbrklý
Možná bych si neměl věci tolik brát

Ovládání je řešeno přes kontextové menu, kdy pomocí kláves "6" a "7" posouváme kurzor a pomocí "0" potvrzujeme výběr. Ve zmíněném druhém vydání od Ultrasoftu si lze nastavit vlastní ovládací klávesy. Volba "situace" znovu vypíše popis aktuální obrazovky. V "akci" máme na výběr z několika nezvyklých možností jako je třeba "násilí, střelba, dohoda, peníze", atd. "Skládačka" nám zobrazí dosud sebrané kousky fotografie. "Seznam" ukáže list podezřelých osob. Na "informacích" se můžeme optat na jména a zjistit třeba adresu bydliště. Pomocí volby "návštěva" se přesunujeme mezi lokacemi. 


Dohoda s tlusťochem Krutchem
Na informacích jsem si zjistil adresu podezřelého
Zastřelil jsem strážícího domovníka, abych se dostal dovnitř, ale byl hned nahrazen

Vzhledem k tomu, že hra není nijak závratně těžká pěkně odsýpá, tak dokáže slušně vtáhnout do děje. Hádanky většinou dávají smysl, i když se najdou i výjimky, kdy by mě třeba nenapadlo střelbou zlikvidovat poplašné zařízení a přišel jsem na to jen zoufalým zkoušením všeho. Jinak získání každého dílku fotografie je trochu jiné, občas je nutné se převléci do civilu, občas zas podniknout lupičskou akci, protože správný polda se přece nezastaví před ničím.

Technické zpracování je dobré, nenarazil jsem na žádný bug a hra běhá pěkně rychle a příliš nezdržuje. Za zmínku stojí také ruská hymna, jejíž melodie se rozezní, pokud hráč prokrastinuje a taktéž ji najdeme na vítězné obrazovce.

Získal jsem od šéfa povolení k prohlídce
Krutch je klíčová osoba
Dostal jsem bohužel jen půlku seznamu

POSTUP HROU
Počkal jsem, dokud lékaři neskončí svoji práci a pak otevřel dlaň Renningerovi, čímž jsem získal první část fotografie. Navštívil jsem policejní stanici a dohodl se s tlusťochem Krutchem, který mi prozradil jméno "Ehrbach", na kterého jsem na informacích našel adresu. Vydal jsem se zpět na policii, zavolal 158 a požádal o povolení k prohlídce. Vydal jsem se k Ehrbachovi a místo pořádně prohledal. Našel jsem další část fotky. 


Krycí jméno Jánošík
Seniorku jsem přesvědčil penězi
Chybí mi už jen poslední dílek

Na informacích jsem si zjistil adresu Krutche a navštívil ho. Získal jsem polovinu seznamu podezřelých osob. Podíval jsem se na seznam a na informacích zadal jméno "Weinberg". Vydal jsem se na stanici, zavolal na 158 a převlékl se do civilu. Šel jsem za Weinbergem a prozradil mu jméno Ehrbacha, za což mě nasměroval na Fergusonovou. Opět na informacích jsem našel její adresu a navštívil ji v galerii. 


Dramatická scéna
Pokus o dohodu nevyšel ...
... a tak bylo nutné tlusťocha zlikvidovat

Počkal jsem na noc a střelbou zlikvidoval poplašné zařízení. Prohledal jsem galerii a našel kód, s nímž jsem otevřel trezor, kde byl další díl fotografie a druhá část seznamu podezřelých osob. Prohlédl jsem si opět seznam a zjistil si adresy na McNallyovou a Coombse. Vrátil jsem se na policii, zavolal na 158 a převlékl se do policejního. Vydal jsem se za McNallyovou a dal ji peníze na nákup. Poté jsem šel za Coombsem a násilím rozbil prasátko. 

Zbývalo zajít za tlusťochem Krutchem, kterého jsem v sebeobraně zastřelil a získal poslední díl skládačky. Na tu jsem se podíval a na informacích zadal "SKLADACKA", čímž jsem konečně zjistil, kde se ztracené peníze nachází.
KONEC POSTUPU HROU

Skládačka je hotová, ale nemám tušení, co je to za místo
Na informacích to naštěstí věděli. Nicméně tolik práce kvůli pár dolarům?
Vítězství !

Verdikt: Detektivní textovka čerpající z knižní předlohy s nezvyklou nabídkou příkazů, přiměřenou obtížností a dobrým technickým zpracováním. Určitě jedna z těch nejlepších textovek, co vznikla v 80. letech.
Hodnocení: 5/10

1 komentář:

  1. Skladačka mě taky hodně bavila, je dělaná v jiném stylu než ostatní textovky. Toto je poslední hra od Ultrasoftu, co mi chybí na originální kazetě. Kdyby ji někdo měl a chtěl ji prodat nebo vyměnit za jiné originálky, ozvěte se.

    OdpovědětVymazat