Princ Jasoň
Vývojář: Petr Tůma & Radek Zozulák & Martin Georgiev
Vydavatel: Ceres Soft
Vydáno 1989 pro PMD 85
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Většina lidí určitě zná legendární divadelní hry z repertoáru Divadla Járy Cimrmana. Princ Jasoň vychází z jedné z nich a to konkrétně ze hry Dlouhý, Široký a Krátkozraký (1974), kdy právě princ je jednou z hlavních postav. Hra si tedy z tohoto díla bere řadu charakterů, hlášek a také hlavní úkol a sice přelstít obra Koloděje, ukrást mu jeho kouzelný prsten a s ním osvobodit zakletou Zlatovlásku. Jedná se mimochodem o jednu z pouhých dvou textovek, co vyšla na počítače PMD 85 (tou druhou jest Město Robotů (1989)).
Ovládáme tedy prince, se kterým se na začátku ocitáme v lese. Cílem bude nejprve najít cestu do hradu, tam si promluvit s králem a vydat se na záchrannou misi. To vše musíme stihnout v časovém limitu, který je poměrně neúprosný - kontrolovat ho můžeme pohlédnutím na přesýpací hodiny v pravém dolním rohu obrazovky.
Ovládání je řešeno přes kontextové menu - pomocí dvou kláves tedy vybíráme z příkazů "jít, sebrat, položit, použít, prozkoumat, mluvit, pomoc" a případně také "reset" a "znovu", které restartují hru. Ve spodní části obrazovky pak celou dobu vidíme inventář. Ten je z nějakého nepochopitelného důvodu omezen na 3 předměty, což ze hry dělá spíše logistický oříšek, kdy je nutné neustále přemýšlet, jak přenést potřebné předměty do dalších obrazovek a vracet se zpět na již prošlá místa.
Další zvláštní rozhodnutí je, že hra neoznamuje, kam se dá jít dál. Musíme to tedy tipovat až do chvíle, kdy najdeme mapku - tu stačí použít a rázem v levém dolním rohu vidíme, do jakých směrů se můžeme vydat.
Pokud odhlédnu od těchto problémů, tak se Jasoň hraje dobře - najdeme tu slušné množství textů, které pěkně vykreslují atmosféru. Já se ještě během hraní podíval na záznam z divadelní hry, což mi dost ulehčilo průchod hrou - bez toho bych byl možná na pár místech trochu zmatený, ale nejde o nic hrozného, protože prozkoumání předmětů leccos napoví a navíc tu je i příkaz "pomoc", který na zásekových místech může pomoci.
Autoři |
Začátek hry |
Ovládání přes kontextové menu |
Ovládáme tedy prince, se kterým se na začátku ocitáme v lese. Cílem bude nejprve najít cestu do hradu, tam si promluvit s králem a vydat se na záchrannou misi. To vše musíme stihnout v časovém limitu, který je poměrně neúprosný - kontrolovat ho můžeme pohlédnutím na přesýpací hodiny v pravém dolním rohu obrazovky.
Ovládání je řešeno přes kontextové menu - pomocí dvou kláves tedy vybíráme z příkazů "jít, sebrat, položit, použít, prozkoumat, mluvit, pomoc" a případně také "reset" a "znovu", které restartují hru. Ve spodní části obrazovky pak celou dobu vidíme inventář. Ten je z nějakého nepochopitelného důvodu omezen na 3 předměty, což ze hry dělá spíše logistický oříšek, kdy je nutné neustále přemýšlet, jak přenést potřebné předměty do dalších obrazovek a vracet se zpět na již prošlá místa.
Krátkozraký bude můj průvodce |
I zde je potřeba dát si pozor na různá nebezpečenství |
Vezmu krápník a vyměním ho za med |
Další zvláštní rozhodnutí je, že hra neoznamuje, kam se dá jít dál. Musíme to tedy tipovat až do chvíle, kdy najdeme mapku - tu stačí použít a rázem v levém dolním rohu vidíme, do jakých směrů se můžeme vydat.
Pokud odhlédnu od těchto problémů, tak se Jasoň hraje dobře - najdeme tu slušné množství textů, které pěkně vykreslují atmosféru. Já se ještě během hraní podíval na záznam z divadelní hry, což mi dost ulehčilo průchod hrou - bez toho bych byl možná na pár místech trochu zmatený, ale nejde o nic hrozného, protože prozkoumání předmětů leccos napoví a navíc tu je i příkaz "pomoc", který na zásekových místech může pomoci.
A med vyměním s pocestným za mýdlo - to přece dává smysl, ne? |
Židovský krámek |
POSTUP HROU
Vyšplhal jsem na strom a sebral lano. Na křižovatce jsem promluvil s Krátkozrakým a přijal ho do svých služeb. Pokračoval jsem do vesničky, kde jsem před krámkem na chvilku položil lano, sebral mapku, použil ji a opět vzal lano. U skalní stěny jsem vyšplhal nahoru, použil lano a dostal se před padací most hradu. Zde jsem odložil pecku i lano a před krámek peníze.
Vrátil jsem se téměř na začátek a sebral kamení. To jsem použil na začátku jeskyně a získal krápník. Ten jsem vyměnil ve vesničce za med. Šel jsem zpět směrem k hradu a med vyměnil s pocestným za mýdlo. Před krámkem jsem vzal peníze a uvnitř za ně koupil nové oblečení. Zpět u padacího mostu jsem opět sebral pecku a lano a vešel na nádvoří hradu. Zde jsem promluvil ke Krátkozrakému, který mi pomohl z koně.
V audienční síni jsem předal králi pecku a promluvil si s vousatou postavou (Zlatovláskou). Ve sklepě jsem sebral kbelík, u kašny s ním nabral vodu a použitím mýdla získal kbelík s mydlinkami. Ve sklepě u sudů jsem promluvil s Krátkozrakým a našli jsme cestu dál. Došel jsem až k hromadě šišek a tam sebral skobu. Tu jsem použil pod výklenkem spolu s lanem a dostal se tak nahoru, kde jsem sebral album s fotografiemi obryň. Došel jsem k okraji propasti, kde jsem položil lano a kbelík a vrátil jsem se k posedu pro žebřík, jenž jsem hned použil a sebral také megafon.
Zpět u propasti jsem použil žebřík a slezl dolů. Šel jsem rovnou na jih a tam opět pomocí žebříku vyšplhal nahoru. Zde jsem položil megafon a album a vrátil se pro kbelík. Předtím, než jsem pokračoval, jsem ovšem na dně propasti ještě vlezl do jeskyně, kde seděl děd Vševěd. Požádal jsem Krátkozrakého, aby mi pomohl a pak jsem promluvil i na děda. Ten mi poradil, že mám sehnat obrův prsten. Pomocí žebříku jsem tedy vyšplhal nahoru a zde ho položil, naopak jsem sebral megafon a album.
Vydal jsem se na západ k obrovi, vyšplhal mu na malíček a použil kbelík s mydlinkami. Obr si ovšem dal prstem do kapsy. Slezl jsem tedy dolů a použil megafon a album, načež jsem obrovi řekl, že ho Stáňa nechce. Vypadnuvší prsten jsem sebral a běžel zpátky k Zlatovlásce. Té jsem se prstenem 3x dotkl a proměnil ji zpět v krasavici.
KONEC POSTUPU HROU
Verdikt: Nebýt nesmyslného omezení inventáře na pouhé 3 předměty a časového limitu, tak by se jednalo o pěknou textovku na motivy známé divadelní hry.
Hodnocení: 4/10
Zatracení trpaslíci! Děd Vševěd ví, jak na ně ! |
Najdeme tu i Karla Gotta |
Neporadit se nejdříve s Vševědem se nevyplácí |
Zpět u propasti jsem použil žebřík a slezl dolů. Šel jsem rovnou na jih a tam opět pomocí žebříku vyšplhal nahoru. Zde jsem položil megafon a album a vrátil se pro kbelík. Předtím, než jsem pokračoval, jsem ovšem na dně propasti ještě vlezl do jeskyně, kde seděl děd Vševěd. Požádal jsem Krátkozrakého, aby mi pomohl a pak jsem promluvil i na děda. Ten mi poradil, že mám sehnat obrův prsten. Pomocí žebříku jsem tedy vyšplhal nahoru a zde ho položil, naopak jsem sebral megafon a album.
V jeskyni u děda Vševěda |
Dva tlusté sloupy aneb nohy obra |
Plán "A" nevyšel |
Vydal jsem se na západ k obrovi, vyšplhal mu na malíček a použil kbelík s mydlinkami. Obr si ovšem dal prstem do kapsy. Slezl jsem tedy dolů a použil megafon a album, načež jsem obrovi řekl, že ho Stáňa nechce. Vypadnuvší prsten jsem sebral a běžel zpátky k Zlatovlásce. Té jsem se prstenem 3x dotkl a proměnil ji zpět v krasavici.
KONEC POSTUPU HROU
Obryně Stáňa je favoritka |
Nikdo tě nemá rád, Koloději ! |
A žili spolu šťastně až na navěky |
Vítězství ! |
Verdikt: Nebýt nesmyslného omezení inventáře na pouhé 3 předměty a časového limitu, tak by se jednalo o pěknou textovku na motivy známé divadelní hry.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat