úterý 18. června 2019

Hra 331: Princ Jasoň (1989)


Princ Jasoň
Vývojář: Petr Tůma & Radek Zozulák & Martin Georgiev
Vydavatel: Ceres Soft
Vydáno 1989 pro PMD 85
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Většina lidí určitě zná legendární divadelní hry z repertoáru Divadla Járy Cimrmana. Princ Jasoň vychází z jedné z nich a to konkrétně ze hry Dlouhý, Široký a Krátkozraký (1974), kdy právě princ je jednou z hlavních postav. Hra si tedy z tohoto díla bere řadu charakterů, hlášek a také hlavní úkol a sice přelstít obra Koloděje, ukrást mu jeho kouzelný prsten a s ním osvobodit zakletou Zlatovlásku. Jedná se mimochodem o jednu z pouhých dvou textovek, co vyšla na počítače PMD 85 (tou druhou jest Město Robotů (1989)).

Autoři
Začátek hry
Ovládání přes kontextové menu

Ovládáme tedy prince, se kterým se na začátku ocitáme v lese. Cílem bude nejprve najít cestu do hradu, tam si promluvit s králem a vydat se na záchrannou misi. To vše musíme stihnout v časovém limitu, který je poměrně neúprosný - kontrolovat ho můžeme pohlédnutím na přesýpací hodiny v pravém dolním rohu obrazovky.

Ovládání je řešeno přes kontextové menu - pomocí dvou kláves tedy vybíráme z příkazů "jít, sebrat, položit, použít, prozkoumat, mluvit, pomoc" a případně také "reset" a "znovu", které restartují hru. Ve spodní části obrazovky pak celou dobu vidíme inventář. Ten je z nějakého nepochopitelného důvodu omezen na 3 předměty, což ze hry dělá spíše logistický oříšek, kdy je nutné neustále přemýšlet, jak přenést potřebné předměty do dalších obrazovek a vracet se zpět na již prošlá místa.

Krátkozraký bude můj průvodce
I zde je potřeba dát si pozor na různá nebezpečenství
Vezmu krápník a vyměním ho za med

Další zvláštní rozhodnutí je, že hra neoznamuje, kam se dá jít dál. Musíme to tedy tipovat až do chvíle, kdy najdeme mapku - tu stačí použít a rázem v levém dolním rohu vidíme, do jakých směrů se můžeme vydat.

Pokud odhlédnu od těchto problémů, tak se Jasoň hraje dobře - najdeme tu slušné množství textů, které pěkně vykreslují atmosféru. Já se ještě během hraní podíval na záznam z divadelní hry, což mi dost ulehčilo průchod hrou - bez toho bych byl možná na pár místech trochu zmatený, ale nejde o nic hrozného, protože prozkoumání předmětů leccos napoví a navíc tu je i příkaz "pomoc", který na zásekových místech může pomoci.

A med vyměním s pocestným za mýdlo - to přece dává smysl, ne?
Židovský krámek
Mapa

POSTUP HROU
Vyšplhal jsem na strom a sebral lano. Na křižovatce jsem promluvil s Krátkozrakým a přijal ho do svých služeb. Pokračoval jsem do vesničky, kde jsem před krámkem na chvilku položil lano, sebral mapku, použil ji a opět vzal lano. U skalní stěny jsem vyšplhal nahoru, použil lano a dostal se před padací most hradu. Zde jsem odložil pecku i lano a před krámek peníze. 

Vrátil jsem se téměř na začátek a sebral kamení. To jsem použil na začátku jeskyně a získal krápník. Ten jsem vyměnil ve vesničce za med. Šel jsem zpět směrem k hradu a med vyměnil s pocestným za mýdlo. Před krámkem jsem vzal peníze a uvnitř za ně koupil nové oblečení. Zpět u padacího mostu jsem opět sebral pecku a lano a vešel na nádvoří hradu. Zde jsem promluvil ke Krátkozrakému, který mi pomohl z koně. 

Konečně jsem se dostal do hradu
Další hláška převzatá z divadelní hry
Kde je Zlatovláska !?

V audienční síni jsem předal králi pecku a promluvil si s vousatou postavou (Zlatovláskou). Ve sklepě jsem sebral kbelík, u kašny s ním nabral vodu a použitím mýdla získal kbelík s mydlinkami. Ve sklepě u sudů jsem promluvil s Krátkozrakým a našli jsme cestu dál. Došel jsem až k hromadě šišek a tam sebral skobu. Tu jsem použil pod výklenkem spolu s lanem a dostal se tak nahoru, kde jsem sebral album s fotografiemi obryň. Došel jsem k okraji propasti, kde jsem položil lano a kbelík a vrátil jsem se k posedu pro žebřík, jenž jsem hned použil a sebral také megafon

Zatracení trpaslíci! Děd Vševěd ví, jak na ně !
Najdeme tu i Karla Gotta
Neporadit se nejdříve s Vševědem se nevyplácí

Zpět u propasti jsem použil žebřík a slezl dolů. Šel jsem rovnou na jih a tam opět pomocí žebříku vyšplhal nahoru. Zde jsem položil megafon a album a vrátil se pro kbelík. Předtím, než jsem pokračoval, jsem ovšem na dně propasti ještě vlezl do jeskyně, kde seděl děd Vševěd. Požádal jsem Krátkozrakého, aby mi pomohl a pak jsem promluvil i na děda. Ten mi poradil, že mám sehnat obrův prsten. Pomocí žebříku jsem tedy vyšplhal nahoru a zde ho položil, naopak jsem sebral megafon a album. 

V jeskyni u děda Vševěda
Dva tlusté sloupy aneb nohy obra
Plán "A" nevyšel

Vydal jsem se na západ k obrovi, vyšplhal mu na malíček a použil kbelík s mydlinkami. Obr si ovšem dal prstem do kapsy. Slezl jsem tedy dolů a použil megafon a album, načež jsem obrovi řekl, že ho Stáňa nechce. Vypadnuvší prsten jsem sebral a běžel zpátky k Zlatovlásce. Té jsem se prstenem 3x dotkl a proměnil ji zpět v krasavici.
KONEC POSTUPU HROU

Obryně Stáňa je favoritka
Nikdo tě nemá rád, Koloději !
A žili spolu šťastně až na navěky
Vítězství !

Verdikt: Nebýt nesmyslného omezení inventáře na pouhé 3 předměty a časového limitu, tak by se jednalo o pěknou textovku na motivy známé divadelní hry. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat