úterý 25. června 2019

Hra 335: Robot 1 (1989)


Robot 1
Vývojář: Petr Sládek
Vydavatel: Uno Software
Vydáno 1989 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Se sci-fi textovkami jako by se v roce 1989 roztrhl pytel. Těžko říci, co autory inspirovalo - jestli to bylo shlédnutí nového filmu v kinech či něco jiného. Nicméně v případě Robota 1 od Uno Software (James Bond: Version 2 (1989)) je inspirace zřejmá - Město Robotů (1989), které pro osmibitová Atari bohužel nevyšlo.

Příběh
Začátek hry
Slovník příkazů

Jak se dozvíme na úvodní obrazovce, číslice "1" v názvu hry znamená, že by mělo jít o "příběh na pokračování", žádný další díl ale pokud vím nakonec nevznikl. V roli kosmonauta jsme vysláni na nebezpečný průzkum neznámé kosmické lodi, která byla pravděpodobně vyrobena tajně v nějaké kolonii uvnitř naší galaxie. Prozradím ale, že příběh se nedočká vyřešení a končí v podstatě tím, že projdeme dveřmi, načež získáme kód do další hry, který - jak jsem již říkal - nemáme kde použít. 

Ovládání je řešeno přes parser, který bohužel neumí zkracovat, ale alespoň si příkazem "SLOVNIK" můžeme vypsat všechny dostupné příkazy. Najdeme tu i příkazy, které v průběhu hry vůbec použít nemusíme (ROZBIJ, VLEZ), čili předpokládám, že se s nimi počítalo do dalších dílů.

Našel mě nepřátelský robot a nemám zatím jak se mu bránit
Příště pošlete na průzkum robota
Příkazy nelze zkracovat

Inspiraci ve hře Město robotů spatřuji v několika věcech - i zde na nás na náhodných místech vyskakují nepřátelští roboti, kteří nás mohou zabít a pokud máme smůlu a narazíme na ně dříve, než najdeme laserovou pistoli, tak můžeme hru rovnou pustit znovu. Dále tu jsou barevné karty (klíče), teleporty aktivované přes panely s tlačítky, stejné předměty (krabička, pistole), dlouhá chodba na začátku, atd.

Obtížnost je spíše nižší, nicméně jsem se nepříjemně zasekl, protože jsem si stáhl soubor se hrou obsahující bug a hra mi neumožnila otevřít zelené dveře. Nicméně po stažení souboru z jiného zdroje jsem byl schopný hru dohrát. Nepříjemné je také to, že hra občas po provedení nějaké akce nepřepíše aktuální stav obrazovky a neukáže tak třeba nový směr chůze a hráč musí zadat příkaz "UKAZ MISTNOST", aby byl schopný pokračovat. Stejně tak se mi nelíbila nutnost neustále dokola otvírat dveře, které jsem už několikrát otevřel.

Teleport
V inventáři vidím, že mi chybí jeden předmět
Mapa

POSTUP HROU
Došel jsem k oválným dveřím, které jsem otevřel (OTEVRI DVERE), na konci průlezu sebral červenou kartu (VEZMI CERVENOU KARTU) a tou otevřel červené dveře (OTEVRI DVERE), za nimiž jsem sebral laserovou pistoli (VEZMI LASER). Odteď pokaždé, když jsem narazil na zatoulaného robota, tak jsem ho hned zlikvidoval (STREL ROBOTA).

Šel jsem do místnosti s pultem, prohlédl si ho (UKAZ PULT) a zmáčkl tlačítko (STLAC TLACITKO 1). Teleportoval jsem se do jiné části lodi (UKAZ MISTNOST), a tak jsem odešel směrem na východ a pokračoval až na konec chodby, kde jsem získal modrou kartu (VEZMI MODROU KARTU). Vrátil jsem se zpět a znovu zmáčkl tlačítko pro návrat (STLAC TLACITKO 2; UKAZ MISTNOST). Došel jsem až k modrým dveřím, za nimiž jsem získal zelenou kartu a disketu (VEZMI ZELENOU KARTU; VEZMI DISKETU).

S laserovou pistolí se robotů nemusíme bát
Centrální počítač

Vrátil jsem se k zeleným dveřím a otevřel je (OTEVRI DVERE). Za nimi jsem našel klíč (VEZMI KLIC). Šel jsem zpět k centrálnímu počítači a po cestě ještě sebral krabičku (VEZMI KRABICKU). Zde jsem otevřel přihrádku (OTEVRI PRIHRADKU), vložil krabičku (UZIJ KRABICKU) a disketu (UZIJ DISKETU). Zadal jsem svoje jméno (libovolné) a vydal se k pultu, kde jsem zmáčkl tlačítko B (STLAC TLACITKO B). Došel jsem k nouzovým dveřím, které teď už šly otevřít a prošel jimi dál.
KONEC POSTUPU HROU

Napsal jsem svoje jméno a terminál mě nasměroval k nouzovým dveřím
Vítězství! A kód pro další (neexistující) hru

Verdikt: Sci-fi textovka inspirovaná Městem robotů, která bohužel nemá dokončený příběh, jelikož plánované další části již nikdy nevyšly.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat