neděle 23. června 2019

Hra 334: Recovery (1989)


Recovery
Vývojář: Jiří Chábek
Vydavatel: J. Ch. Soft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Recovery je sci-fi textovka od J. Chábka (Escape from Castle (1988)), ve které na úvodní obrazovce můžeme spatřit posouvající se text, jež obsahuje instrukce a také zápletku hry, kterou si sem dovolím přepsat:
"Byl teplý letní večer. Obloha byla jasná a hvězdy svítily tak jasně, že sis vyšel na malou procházku. Všude bylo naprosté ticho, jen koruny stromů tajemně šuměly. V tom jsi uviděl, jak padá hvězda. Než sis vůbec stačil něco přát, "hvězda" se zvětšila a nabyla podoby hvězdoletu, který se zanedlouho tiše snesl k zemi na nedalekou louku. Proč jenom si dostal ten nešťastný nápad ?! Vrátil ses domů a za chvíli jsi byl zpátky i s fotoaparátem v ruce. "Teď konečně bude na světě nezvratný důkaz o existenci mimozemšťanů!", pomyslel sis a zmáčkl si spoušť. Ale to jsi neměl dělat ! Marťani tě uviděli, dovlekli do hvězdoletu a za chvíli už jsi viděl Zemi jen jako malou tečku. Byl jsi pro ně nepohodlný svědek. To byly také tvé poslední myšlenky, než jsi ztratil vědomí. Probudil ses až ve vlhké kobce v marťanské pevnosti."


Začátek
Past hned na druhé obrazovce
Krakatit si našel cestu i sem

Naším úkolem tedy bude uprchnout z mimozemské pevnosti a vrátit se domů. K tomu nám dopomůže dobře zpracované ovládání, kdy zde najdeme jen pár příkazů - seber, polož, prozkoumej, použij, inventura + klasické "s, j, v, z, n, d" pro pohyb. Parser zároveň umí zkracování, takže není nutné psát slova celá. 

Autor na úvodní obrazovce zdraví Františka Fuku a chválí jeho práci, přičemž inspirace jde vidět i v jedné hádance, kdy budeme utíkat před valícím se balvanem ve stylu Indiana Jonese. Hádanky se mi jinak ale nelíbily, první se týkala míchání chemických látek, čemuž nerozumím, takže jsem to vyřešil prostým zkoušením všeho na všechno a to stejné by se dalo říct i o dalších hádankách - nevím třeba, proč jsem musel házet krakatit do otvoru, ale zrovna na tom se dá nepěkně zaseknout. Nutnost něco prozkoumat 2x, přičemž poprvé vás hra odradí, to také není úplně ideální. Tohle vše trochu zvyšuje obtížnost, která by jinak nebyla nijak závratná. 


Příkazy lze psát zkráceně
Z nějakého důvodu je nutné hodit kuličku do otvoru, jinak se o kus dál zasekneme
Nemám páru, co dělám. Prostě míchám
Mapa

POSTUP HROU
Použil jsem paklíč (POU PAK) a unikl z kobky. V muničním skladu jsem sebral kuličku Krakatitu (SEB KUL), v hlavním skladišti jsem prozkoumal bednu (PRO BED) a vzal molitan, nůž a lano (SEB MOL; SEB NUZ; SEB LAN). V laboratoři jsem sebral ještě bombu se stlačeným vodíkem (SEB BOM) a láhev se čpavkem (SEB LAH).

Pes mě ohlodal
Zde je nutné zkoumat 2x
No tak ještě, že jsem si připravil molitan

Došel jsem do výklenku a do otvoru hodil kuličku (POU KUL). Pak jsem došel do plynové komory, kde jsem rychle sebral kyslík (SEB KYS) a použil bombu (POU BOM) a poté láhev (POU LAH), čímž jsem vytvořil salmiakovou mlhu a propadl do místnosti se psy. Skočil jsem do západní klece a zapíchl spícího psa (POU NUZ), které jsem 2x prozkoumal (PRO PSA) a sebral destičku s kódem (SEB KOD). Připevnil jsem lano k žebříku (POU LAN) a vylezl nahoru.

Scéna jak z Indiana Jonese
Čekal bych, že autodestruktor bude dělat něco jiného
I na páku nalíčili past

U generátoru jsem použil kód (POU KOD), položil molitan (POL MOL) a aktivoval generátor (POU GEN), načež nastal výbuch. Odešel jsem nově vzniklým průchodem na západě a zapnul autodestruktor (POU AUT), rychle sebral diamant (SEB DIA) a běžel zpátky. Diamant jsem vložil do detektoru (POU DIA) a poté ho aktivoval (POU DET). Vešel jsem do podivné místnosti, použil kyslíkovou láhev (POU KYS) a otočil uzávěrem (POU UZA). Doplaval jsem do malé jeskyně a v místnosti posunul páku (POU PAKU) nejdříve do pozice 2 a pak ještě jednou do pozice 3.

Došel jsem do hvězdoletu, kde jsem zamordoval mimozemšťana (POU NUZ), stiskl spínač (POU SPI) a s hvězdoletem odletěl domů.
KONEC POSTUPU HROU


Přicházím v míru... s nožem
Co jsem zase zapomněl kde udělat?
Vítězství ! A scéna jak z akčního filmu

Verdikt: Slušná sci-fi textovka s dobrým parserem, která obsahuje ne úplně povedené hádanky.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat