pátek 21. června 2019

Hra 333: Prudent Dactyl (1989)


Prudent Dactyl
Vývojář: David Koblížek
Vydavatel: G. C. C. (Genial Computing Company) & Golden Bat
Vydáno 1989 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

David Koblížek se nám již představil velmi jednoduchou textovkou The Name Rose (1989), což byl spíše interaktivní román. Prudent Dactyl je oproti tomu klasická textovka, ve které budeme chodit po obrazovkách, sbírat předměty a ty různě používat, abychom se dostali dál.

Ve hře se ujmeme role druhohorního létajícího ještěra pterodaktyla, který chce "změnit svět". Nepochopil jsem, co to má znamenat a i události ve hře jsou hodně surrealistické, až mi přijde, že toto vymýšlel někdo pod vlivem. Inu posuďte sami - hrajete za létajícího ještěra, který musí vypít stegosauří moč, aby mu narostly nohy, načež člověku se samopalem řekne "Uhni, vole", pak si postaví vor, přepluje jezero, otráví hlídkujícího Brontosaura zelenou bobulí, v laboratoři se přemění na člověka, spadne do 20. století, kde si přečte knihu, načež je schopen zasunout disketu do terminálu a použít příkaz "DIR", čímž hra končí. Dává to někomu smysl?

Instrukce
Začátek hry
Slovník příkazů

Ovládání je řešeno přes parser, který není příliš dobrý - neumí zkracování, takže je vždy nutné vypsat celý příkaz. Naštěstí je tu alespoň příkaz "SLOVNIK", který vypíše všechny dostupné příkazy, což se hodí. Najdeme tu totiž jak klasické příkazy, tak i pár nezvyklých typu "zasuň", "požij" či "nasaď". Velikost inventáře naštěstí není omezena a není tu ani časový limit.

Jakožto pterodaktyl jsem měl hodně rodinných rolí
Příkazy nelze zkracovat
Tato na první pohled divná hláška se ukáže jako klíčová nápověda

Obtížnost není příliš vysoko, nicméně je tu jedno ošklivé místo, kde jsem se zasekl. A sice u člověka se samopalem, kde je nutné napsat zvláštní příkaz "REKNI'UHNI,VOLE'" přesně v tomto tvaru, jinak to parser nevezme. Na toto se dá přijít pouze tím, že prozkoumáte mírumilovného pterodaktyla na druhé straně mapy.

Hra se nicméně dočkala dvou neoficiálních pokračování, jež vyšly nedlouho potom a v roce 1999 byl vytvořen také portu na Amigu. Zajímavostí je také to, že hra byla vytvořena v Basicu a díky tomu bylo jednoduché si zobrazit "vnitřnosti" a zorientovat se v kódu. Na enginu hry pak vznikla řada dalších textovek na Atari. 


Zátaras jsem sežral
Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem klacek (VEZMI KLACEK) a zralou bobuli (VEZMI ZRALOU BOBULI), kterou jsem hned snědl (POZIJ ZRALOU BOBULI) a díky tomu zesílil. Potkal jsem také mírumilovného pterodaktyla, kterého jsem prohlédl (UKAZ PTERODACTYLA) a naučil se větu "UHNI,VOLE". Pokračoval jsem úzkou cestou a přes zátaras složený z palmových listů jsem se doslova prokousal (POUZIJ ZUBY).

První věc, co každého napadne, je vypít to. Nebo ne?
Zásekové místo
Výborně ! Otrávil jsi Brontosaura

Ve spadaném listí jsem našel tekutinu (VEZMI TEKUTINU), která se ukázala být stegosauří močí, a tak jsem ji vypil (POZIJ TEKUTINU), z čehož mi začaly růst nohy. V jeskyni jsem sebral brýle (VEZMI BRYLE) a člověka se samopalem jsem požádal o spolupráci (REKNI'UHNI,VOLE'), načež mi uhnul a já mohl pokračovat dál, do lesa, kde jsem našel jedovatou zelenou bobuli (VEZMI ZELENOU BOBULI) a klády (VEZMI KLADY), které jsem přetvořil ve vor (POUZIJ KLADY).

Ale ne! Stal se ze mě člověk! A to jsem byl takový nadějný mladý Pterodaktyl...
Pád do 20. století
Příkaz "DIR", to už jsem někde slyšel

Na břehu jezera jsem naskočil na vor (POUZIJ VOR), přeplul jezero a hlídajícímu brontosaurovi dal ochutnat jedovaté bobule (PODEJ ZELENOU BOBULI). V sále jsem vzal bublající tekutinu (VEZMI BUBLAJICI TEKUTINU) a vypil ji (POZIJ BUBLAJICI TEKUTINU), čímž se ze mě stal člověk. Skočil jsem do 20. století a ve slepé chodbě sebral disketu (VEZMI DISKETU). Dveře s petlicí jsem vypáčil pomocí klacku (POUZIJ KLACEK). Uvnitř jsem sebral knihu (VEZMI KNIHU), vzal si brýle (NASAD BRYLE) a přečetl si instrukce (CTI KNIHU). U terminálu jsem vložil disketu (ZASUN DISKETU) a napsal v knize uvedený příkaz (PIS'DIR').
KONEC POSTUPU HROU


Zasunul jsem
Ehm a jak přesně mi toto pomohlo "změnit svět" ? 
Vítězství! Ale tuhle hru jsem tedy nepochopil

Verdikt: Pořád nevím, co si o této hře myslet. Příběh o tom, jak se pterodaktyl stal člověkem, je hodně zvláštní. Nicméně hra by mohla mít lepší parser a méně nezvyklých příkazů.
Hodnocení: 3/10

8 komentářů:

  1. Myslím si že to zase taková sračka není, když S.I.S udělalo pokračování a to dokonce dvě - taky si myslím, že tahle hra by měla být někde v muzeu, protože ač se to nezdá možná pomohla spoustě lidí udělat další textovky - pro Atari - s enginem použitým v Prudentovi se setkáš ještě v několika dalších textovkách, v té době se vlastně tyhle engine kradli, aby v co nejkratší době děcka školou povinná vyprodukovala nějakou tu textovou hru. Oproti ostatním enginům - v Chrámu Zkazy je jiný, je tenhle poměrně rychlý na tak pomalý stroj jako je Atari.

    Prostě a jasně, tohle je pro Atari jedna z ikon 90. let, jistěže přijdou další - celkem se těším na jejich hodnocení - ostatně pane Archeologu, celkem si koledujete se do nějaké textové hry hodně rychle dostat.

    Ostatně tady se velice pozitivně zmiňuje Pavel Tišnovský o Prudentovi: https://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-144-cast-textovky-na-amigach/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já neříkám, že to je sračka, ono 3/10 je zatím u textovek takový průměr. Dávám zatím trochu nízká hodnocení, protože v budoucnu budu hodnotit i hry pro DOS/Windows, které jsou prostě lepší a chci, aby hodnocení zůstalo relevantní.

      Je sice zajímavé, že na enginu téhle hry vznikly další hry, ale subjektivně to prostě není nijak povedená hra. Příběh je divný a parser by mohl být o dost lepší. Ale tak pokud na těchto hrách někdo vyrostl, tak chápu, že k nim má jiný vztah.

      Vymazat
  2. Komentár bude trochu OT

    Asi tomu nerozumiem škála je pevná 1-10, ale hovoríš že hodnotenie bude naprieč platformami zrovnané. Asi len k tomuto časovému okamžiku. Čo tak o rok? ;) To ti príde fér a relevantné, vážne? Keď niekto hrá 8bit veci očakáva 16bit kvalitu? ;)

    Takýmto prístupom k hodnoteniu by som to asi všetko deklasoval na 1/10.

    A k tomu že sú lepšie, nájdu sa aj také čo neprekonali 8bit predkov a nie sú to výnimky, žiaľ :( na také by som upozornil. Stačí sa trošku inšpirovať v starších časákoch ktoré recenzovali 8-32bit hry.

    Inak každá archeologická práca je dobrá práca. Peace :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Současný systém mi přijde lepší, než kdybych dával osmibitovým jednohubkám 8/10 a za pár let to stejné hodnocení dával hrám typu (příklad) Fish Fillets, Mafia, Original War, apod. Popravdě ale kdyby se objevila nějaká osmibitová hra s geniálním designem, něco na způsob nového Tetrisu či Bombermana, tak bych té hře klidně vysoké hodnocení dal. Ale zatím jsem takovou nepotkal.

      Vymazat
    2. Ještě jedna věc - jasně, že i některé nové hry (32/64bit) budou srajdy a dám tomu třeba 2/10. Snažím se hodnotit primárně jak mě hra bavila, s čímž technické zpracování trochu souvisí, ale není to to nejdůležitější.

      Vymazat
    3. OK. Osobne by som bral opačný spôsob, ale tvoja práca, tvoj projekt :)

      Stále mi príde že budeš mať veľa 8bit vecí ktoré v tomto hodnotení budú za 3-4, napriek tomu tam budu obrovské kvalitatívne rozdiely

      Vymazat
    4. Njn, sto lidí, sto chutí. Kdybych to dělal jak říkáš ty, tak by se zase objevil někdo, kdo by navrhoval současný systém, to se vsaď ;)

      Vymazat