čtvrtek 22. února 2024

Hra 922: Brouk (1989)


Brouk
Vývojář: Pavel Šuchmann
Vydavatel: Triamond VFR'
Vydáno 1989 pro Sharp MZ-800
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Brouka označil sám autor v menu jako "nerve stimulative dement game", ve skutečnosti se jedná o předělávku arkádové hry Turtles (1981) od Konami. Ovládáme tedy svého zástupce hmyzí říše a pohybujeme se v bludišti, kde je naším cílem vyhýbat se náhodně se pohybujícím nepřátelům. Zároveň musíme odkrývat políčka s otazníčky, za nimiž se skrývá buď další nepřítel, nebo malý brouček, který nám skočí na záda a jehož následně musíme donést do "domečku". 

V menu hraje krátký útržek ze skladby "A Day in the Life" od kapely Beatles. Technická poznámka - v mnoha emulátorech a dokonce i na reálném hardwaru hra nefunguje, resp. po opuštění menu spadne do černé obrazovky a nic dál se neděje. Naštěstí díky jednomu z vás se podařilo objevit, že hra funguje např. na emulátoru od Toshiya Takedy.

Začátek hry

S broučkem na zádech krůček před domečkem

Byl jsem obklíčen

Rychle sebrat broučka a zmizet

S naší postavou budeme muset vždy dopravit všechny broučky do domečku, načež se dostaneme do další úrovně, kterých tu je celkem pět. Tu poslední autor záměrně vytvořil tak, aby nešla dokončit, protože domeček je vždy za zdí v jednom z rohů, takže se nedočkáme ani závěrečné obrazovky. 

Doplnění - pátá úroveň ve skutečnosti dohrát jde - hráč musí přijít na trik jak klást bomby a dostatečně dlouho přežít ve velmi stísněném prostoru zatímco má broučka na zádech - do domečku ho sice nedostaneme, ale ve hře je time-out, kdy domeček i brouček po určité době zmizí, což stačí pro postup do další úrovně, kterých je nakonec celých 33.

Kromě zmíněných nepřátel a políček s otazníčky tu najdeme ještě políčka s písmenem "E". Po vkročení na ně získáme určitý počet bomb, které pak můžeme pokládat na zem. Jakmile na ně nepřátelský hmyz šlápne, tak je na chvíli omráčen a můžeme dokonce projít přes něj, normálně ale každý dotek znamená ztrátu jednoho z počátečních šesti životů a opakování úrovně od začátku. Velké omezení je, že na zemi může být vždy pouze jedna bomba, takže ji musíme pokládat s velkým rozmyslem. 

Pátá úroveň zdánlivě nemá řešení, jelikož je domeček za zdí

Co znamená "rogues got done with you"?

Cesta je jen jedna

Úroveň ve tmě

V pravém horním rohu vidíme také ukazatel skóre, které dostáváme jak za omračování nepřátel, tak za doručování broučků či dokončení úrovně. Po dosažení určité bodové hranice získáme bonusový život. Obtížnost je velmi vysoko a bez nějakých berliček je téměř nemožné hru dokončit. Velice často záleží jen na štěstí, kdy musíme doufat, že náhodně zatáčející nepřátelé nás nedostanou do neřešitelné situace. Úrovně se od sebe liší mimo jiné rychlostí pohybu protivníků, dobou omráčení bombou či počtem políček s otazníky. 

Dočkáme se i "chuťovek" jako je level, v němž není nic vidět (ani ukazatele jako třeba počet bomb), takže musíme naslepo chodit hledat broučka a pak domeček a kapitola sama pro sebe je poslední úroveň, kdy nám nezbývá nic jiného, než běhat dokola, přičemž za sebou máme naše pronásledovatele, hordu nepřátel, a jakákoliv malá chyba při zatáčení nás stojí drahocenný čas. Musíme tedy předvést téměř bezchybný průchod, aby nás ostatní nedohnali (případně mít na začátku dostatečný počet bomb, které se ale při smrti neobnovují - pak je možné uplatnit jiné řešení s pokládáním bomb). 

Hrr na ně!

Další případ, kdy je nutné vyčkat na time-out pro zmizení domečku

Poslední úroveň je chuťovka

Vítězství!

Verdikt: Hra by mohla být o mnoho zábavnější nebýt přestřelené obtížnosti a některých designerských přešlapů jako je třeba pátá úroveň, která je zdánlivě nedohratelná. 
Hodnocení: 3/10

9 komentářů:

  1. Původně to byly želvy: https://www.youtube.com/watch?v=QMfw_ZMPHfQ

    OdpovědětVymazat
  2. Poznámky autora:

    Velice mě těší, že Herní Archeolog objevil tento kousek. Ve srovnání s ostatními hrami mě stál nejvíce energie (psáno v assembleru kvůli rychlosti a úspoře paměti, vyrobil jsem si i vlastní editor úrovní, atd.) Byla to má poslední věc pro 8 bitů, tou dobou jsem už pracoval s PC.

    1. Nastavení GDG (grafického čipu Sharpa), příp. nějaká další chyba inicializace způsobuje, že v emulátorech hra běžně nefunguje. (Na originálním HW ale spíše funguje, nějak se zohledňuje stav stroje při startu, je to celkem náhodné. Měl jsem tehdy jen základní VRAM.) Ačkoliv mám nějaké původní zdrojáky k dispozici, nejsem po těch letech schopen problém najít.
    Existuje ale workaround, který funguje např. pro emulátor mz800emu https://sourceforge.net/projects/mz800em/ : Stačí nejprve spustit hru Hlípa https://herniarcheolog.blogspot.com/2020/05/hra-434-hlipa-1990.html a nechat proběhnout inicializaci grafického režimu (tj. počkat 32s). V paměti nebo vnitřním stavu emulátoru i po resetu(!) zbyde něco, co způsobí, že následně Brouk funguje.

    2. Hra je, kromě bugu inicializace, jinak dokončená a obsahuje mnohem více než jen pět úrovní. Není třeba se nechat odradit tím, jak úroveň č. 5 _vypadá_: Je to, uznávám, dost podlé vzhledem k hráči, ale stačí jen chvíli vydržet, klást bomby a nenechat se zabít. Viz http://ashpool.zine.cz/mz800/room6.png

    3. Pro dnešní netrpělovou dobu uvádím cheaty: Na adrese 0x003F je bajt s počtem životů, na adrese 0x0045 pak bajt s počtem bob. Postačí, když po startu úrovně zastavíte emulaci a na tato místa uložíte hodnotu 0x63 a máte obojího dostatek.

    4. Za to, že jsem neuvedl autory původní arkády ani hudebního doprovodu, se dodnes stydím. Také použitá Czenglish bije do očí.
    Snad to tehdejšímu puberťákovi dnešní historici prominou. :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě doplnění k bodu 2:
      * V každé úrovni je ukrytý konkrétní počet malých broučků, které je možné zachránit a získat body.
      * Doba, po kterou je domeček aktivní, je omezená. Pokud uplyne, domeček i brouček zmizí.
      * Po vyzvednutí všech broučků a jejich záchraně, příp. timeoutu, úroveň skončí. Této mechaniky je možno využít v některých obtížných úrovních.

      Podobných nekalých triků je ve hře víc.

      Vymazat
    2. Zdravím,
      moc by nás zajímalo udělat rozhovor o dobovém vývoji her na Sharp. Pokud by se dalo domluvit, ozvěte se prosím na mail na našich stránkách.

      Vymazat
    3. Díky za informace. Design 5. úrovně je tedy opravdu nešťastný, kdybyste mi neřekl, že to jde dokončit, tak by mě v životě nenapadlo zůstat v tom koutě a snad 20x toho druhého brouka paralyzovat. Ono to ani není tak jednoduché tam přežít, ale po chvilce jsem objevil jak na to. Ve finále tedy broučka ani do domečku nedonesete, ale proběhne tam nějaký time-out a jde se dál. Divné. Nicméně zkusím to dohrát a aktualizovat článek, snad se mi to povede, ale tuším nějaké další chytáky :)

      Vymazat
    4. Ano, to je pravda, je to divné. Běžně si člověk ani nevšimne, že tam ten timeout je, natožpak aby mu došlo, že se dá použít právě tímto způsobem. Uvědomuji si, že to hodnotu celku hodně snižuje a že se většina hráčů dál nedostane.
      Nemáte stroj času, abych tento blbý nápad svému tehdejšímu devatenáctiletému já rozmluvil?

      Dalších pár podobných chytáků tam ještě pár je, počkejte o pár úrovní dál. ;-]
      Nevím proč, ale tehdy jsme se dost předháněli v tom udělat hru co nejtěžší, na hranici hratelnosti... (snad po vzoru Manic Miner?) Začínat hrát opakovaně od začátku bylo tehdy běžné, ba skoro žádoucí.
      Dnes nemyslitelné.

      Vymazat
    5. Aktualizoval jsem článek, jelikož se mi podařilo hru dohrát. Bylo to tedy ale hodně těžké :)

      Vymazat
    6. Děkuji za vaši obrovskou trpělivost.

      You are a very good game-player.
      Stydím se.

      Vymazat