neděle 18. července 2021

Hra 567: Invaze z Aldebaranu (1991)


Invaze z Aldebaranu
Vývojář: Suma (Ondřej Španěl & Marek Španěl)
Vydavatel: JRC
Vydáno 1991 pro Atari ST
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po hře B. L. O. U. D. (1987) přešli bratři Španělové (pozdější Bohemia Interactive) z osmibitového Atari na pokročilejší Atari ST a vytvořili tento klon legendárních Space Invaders (1978). Název hry je inspirován stejnojmennou sci-fi knihou od polského spisovatele Stanislawa Lema z roku 1959. 

Pro autory to byla první hra vytvořená na zakázku od Slavomíra Pavlíčka (JRC). Vývoj trval 2 měsíce a odměna činila 5000 korun a dalších 50 korun za každou prodanou kopii. V tehdy začínajícím obchodě JRC hru prodával sám Marek Španěl, který zde pracoval na pozici prodavače-skladníka. 

Logo Sumy

Začátek hry

Mimozemská loď vybuchuje

V menu si můžeme zvolit úroveň obtížnosti 0 až 5 (5 je nejvyšší), kdy ty se mezi sebou liší hlavně agresivitou nepřátel. Na nízké obtížnosti střílí pouze jeden nepřítel v dlouhých intervalech a střely letí pomalu, na nejvyšší obtížnost střílí v krátkých intervalech nepřátelé dva a projektily létají velmi rychle. Další z možností je "Demo", které se pouští i automaticky při dlouhé nečinnosti v menu. V tomto módu nám hra pustí připravenou ukázku hry, takže zde můžeme odkoukat i nějaké triky. 

V samotné hře pak ovládáme dělo, se kterým můžeme pohybovat pouze do stran. Ve vrchní části obrazovky se vyskytuje mimozemská loď, která vždy vypustí menší nájezdníky, jež musíme sestřelit. Nepřátelé se stejně jako v předloze pohybují ze strany na stranu, takže je těžší je trefit. Zároveň postupují směrem k dělu a pokud se nám nepodaří je všechny včas sestřelit, tak hra končí. Pokud uspějeme, vypustí na nás loď další vlnu. 

Jakmile zlikvidujeme 6 vln nepřátel, mimozemská loď vybuchne, nicméně přiletí další a hra pokračuje, jen s jinou skupinou nájezdníků. Ta se liší počtem a rozložením jednotlivých nepřátel. Nicméně variant je jen 7, tedy od určité vlny se vzor nepřátel už nemění (na nejnižší obtížnost přijde poslední změna v 37. vlně). 

Distributor hry JRC

Přestává to být sranda

Monochromatický režim

K nápomoci jsou nám barely - 5 po levé a 5 po pravé straně. Za ty se můžeme schovat před nepřátelskou střelbou, nicméně po jediném zásahu mizí. Pokud nás nájezdníci trefí, přijdeme o kus života - jeho stav vidíme na ukazateli uprostřed děla. Cílem je dosáhnout co nejvyššího skóre - body se nám přičítají za sestřelení nepřátel, za postup do další úrovně a také za trefení bonusového mimozemšťana (50 bodů), který občas přelétává ve vrchní části zleva doprava. Každá obtížnost má svoji vlastní tabulku nejlepších výsledků

Sestřelování nájezdníků má ovšem dva háčky. Zaprvé na obrazovce může být pouze jeden náš projektil, takže nelze střílet bezhlavě. Pokud nic netrefíme, tak střele trvá nějakou dobu, než doletí a během této doby nemůžeme znovu střílet. Zadruhé nepřátelé mají určité "vrstvy". Nejdříve musíme sestřelit všechny nájezdníky v popředí, načež se ostatní posunou blíže - do té doby jimi střely jen prolétávají. 

Hra se dá spustit buď v barvách, nebo v monochromatickém (černobílém) režimu, jehož výhoda je vyšší rozlišení. Najdeme zde i pěknou hudbu, původně od Ferdinanda Carulliho. V časopise Narsil 4 (1994) vyšla i recenze, kdy si hra odnesla 42 %. Autoři také o mnoho let později vložili Invazi jako easter egg do své hry Take On Mars (2017). 

Občas je třeba si dát pauzu

Poslední úroveň, která se opakuje donekonečna a bonusový mimozemšťan vlevo

Zápis do tabulky nejlepších

Verdikt: Dobře udělaný klon Space Invaders s rozumně odstupňovanými úrovněmi obtížnosti. Zároveň je hra důležitá z historického hlediska, jelikož motivovala autory k profesionální tvorbě her, díky čemuž vlastně později vzniklo úspěšné studio Bohemia Interactive. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat