M-Text
Vývojář: Josef Mariánek
Vydavatel: J. H. C. S. (Jan Hanousek Computer Software)
Vydáno 1991 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Pod podobným názvem by si asi mnozí představili třeba spíše textový editor, ale název pravděpodobně odkazuje na autora (M = Mariánek a text = textovka). Jedná se o hyperlokální textovku z Brna, kdy se budeme procházet po reálných místech čtvrti jménem Maloměřice a naším cílem bude pomocí počítače oloupit mafii.
Hru komerčně distribuoval J. H. C. S. (Jan Hanousek Computer Software) se sídlem v samém srdci Prahy. Poměrně zajímavé prodávat v Praze hru, kterou ocení spíše hráči z Brna.
Tento text nám přečte syntezátor řeči |
Začátek hry a další případ neužitečného příkazu POMOC |
Mapa Maloměřic |
Všechny dostupné příkazy se tentokrát dozvíme rovnou na nahrávací obrazovce, máme tu tedy ROZHLEDNI SE, VEZMI, POLOZ, PROZKOUMEJ, POUZIJ, MLUV, INVENTURA a POMOC, kdy ten poslední je jako téměř vždy k ničemu. Slova se bohužel nedají zkracovat a to ani ty pro pohyb, takže SEVER, JIH, VYCHOD, ZAPAD budeme muset psát také v nezkrácené formě, což je velmi nepříjemné.
Najdeme tu sice větší množství obrazovek, ovšem většina je prázdná a aktivních míst či předmětů zde najdeme minimum. Je zde i mapa, která po použití zobrazí jednoduchý obrázek, který opravdu znázorňuje, jak na sebe obrazovky navazují a najdeme zde i vyznačené klíčové lokace jako je náš byt (v pravém dolním rohu je i mapka bytu), banka, cementárna či mosty.
A jsme doma |
Počítač snů |
Terminál |
Kromě procházení se po městě můžeme ve své pracovně nalézt i počítač, který po zapnutí zobrazí příkazový řádek, nicméně kdo by čekal nějakou propracovanější "Podrazovku", tak bude zklamaný. Poté, co se nám bez jakékoliv nápovědy podaří uhádnout vstupní heslo (součet čísel ze vstupního času), je zbytek "hackování" již primitivní a také dost podivný.
Mapa |
POSTUP HROU
Šel jsem severo-východně a na konci slepé ulice sebral pilku (VEZMI PILKU). Pak zpátky jižně a na adrese Rázusova 6 jsem odemkl dveře (POUZIJ KLIC). Uvnitř svého bytu jsem v obýváku sebral disketu (VEZMI DISKETU) a vložil ji do svého počítače (POUZIJ DISKETU).
Na terminálu jsem zadal vstupní kód (součet čísel z uvedeného vstupního času, např. 15+42+18), částku 500000, číslo místní banky (060574) a libovolné heslo (HESLO). Vydal jsem se do banky a odpověděl pracovníkovi (MLUV; ANO). Představil jsem se jakýmkoliv jménem (MLUV; FANTOMAS) a uvedl dříve zadané heslo (MLUV; HESLO). Sebral jsem peníze (VEZMI PENIZE) a odešel před budovu, kde jsem si za 1000 Kčs koupil bezproblémovou cestu pryč (A).
Šel jsem na západní břeh řeky a tam našel loďku. Přepiloval jsem řetěz (POUZIJ PILKU) a opustil Maloměřice s balíkem peněz.
KONEC POSTUPU HROU
Na nabídku je lepší kývnout |
Vítězství ! |
Verdikt: Hyperlokální textovka, kdy si můžeme projít část Brna. Jinak ale hra nabízí nedokonalé ovládání, minimum hádanek a velmi podivnou "hackovací" část.
Hodnocení: 2/10
Play a Spectrum se objevují jen na Spectru 128, ne?
OdpovědětVymazatNa Spectru 48, pro které byla hra určená, by se mělo zobrazovat normálně UDG písmen Ú a Ť.
Jo, máš pravdu. Pustil jsem to na 48ce a znaky se zobrazují správně. Opraveno, díky.
VymazatZůstala památka na screenshotech :o)
VymazatZatraceně, takové práce! Tak snad teď je vše ok.
VymazatSuper, můj obdiv! To opravdu muselo být dost práce.
VymazatBohužel stejným neduhem bude ve 128 režimu postižená většina her, která používá UDG s kódy 163, 164 (T, U).
Ale aspoň o tom víme.
V hrách, kde je čeština doplněna jinak než přes UDG, to bude bez problémů.
No teda, koukam ze to nekdo hral a dohral. Naprogramoval jsem to tenkrat v Sinclair Basicu plus par rutin v asm. Bylo mne tak 16. Proste prvni pokus o nejakou rozumnou hru... Pred par lety (tahne mne ted na 50) mne to zas prepadlo a vyrobil jsem marianek.cz/game tak zas muzete zkouset :)
Vymazat