pátek 25. prosince 2020

Hra 500: Zlý Sen Františka Koudelky (1990)


Zlý Sen Františka Koudelky
Vývojář: Tomáš Vilím (Universum) & PeterSoft
Vydavatel: Proxima Software
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Hru Zlý sen Františka Koudelky, kterou pod anglickým názvem "Bad Dream" komerčně distribuovala společnost Proxima Software, vytvořil Tomáš Vilím (Expedice (1990), Music Logic (1990)) ve spolupráci s PeterSoftem, jenž dodal hudbu. Na nahrávací obrazovce vidíme právě Františka Koudelku, kterak tlačí bednu, čili už z toho se dá usoudit, že tu máme čest s variací na známý Sokoban

Distributor Proxima Software

Vtipný příběh

Nastavení ovládání

Příběh se točí okolo dvou přístavních dělníků. Karel a František mají v popisu práce připravovat bedny k nakládání. Zatímco Karel je silák, ale rozumu moc nepobral, František má pod čepicí, nicméně dokáže najednou tlačit jen jednu bednu. Kvůli Karlově zbrklosti má František spoustu stresu, a tak se mu o práci i zdá. Ve svých snech se ocitá na podivných plošinách, pár metrů nad hladinou vody, a musí všechny bedny, jež Karel nešikovně rozházel, umístit na určená místa. Z tohoto tedy plyne název hry. 

Ještě před první úrovní nás hra požádá o nastavení vlastních ovládacích kláves. Kromě pohybu tu jsou i klávesy pro uložení a nahrání pozice a "střílení". Ve hře se ale samozřejmě nestřílí, v manuálu se dočteme, že pomocí "FIRE + pohyb dolů" si zobrazíme mapu úrovně a pomocí "FIRE + pohyb doleva" či "FIRE + pohyb doprava" si lze otáčet pohled kamery, což je na tehdejší dobu u tuzemských her věc poměrně nevídaná. 

Pozici si můžeme uložit jen jednu, ale i to se velmi hodí. Příjemné je, že se ukládá do paměti, čili je to velmi rychlé. Kromě toho tu máme i obvyklý systém hesel, kdy se před každou novou úrovní dozvíme heslo, díky němuž pak danou úroveň můžeme opět nahrát. 

Začátek první úrovně

Mapa první úrovně vypadá povědomě

První úroveň Sokobanu

Úrovní je celkem 50, tedy úplně stejně jako v původním Sokobanu. A tato shoda není náhodná - pokud se podíváme pozorněji, tak zjistíme, že úrovně jsou úplně identické, jen zrcadlově obrácené. Je trochu škoda, že se autor nerozhodl vytvořit vlastní. 

Obtížnost je nicméně ještě vyšší, než v originále, protože tu nejsou zdi a špatný krok znamená pád do vody a jistou smrt, respektive ztrátu jednoho ze tří životů. Aby toho nebylo málo, musíme hrát danou úroveň od začátku. Můžeme sice nahrát pozici, ale ztracený život se nám už nevrátí. Jakmile přijdeme o všechny životy, ztrácíme i uloženou pozici. Ke zvýšené obtížnosti přispívá i nepřehledné 3D zobrazení, kdy úhel kamery není zvolen ideálně a je nutné často otáčet kamerou či si zobrazovat zmíněnou mapku. 

Ve spodní části obrazovky vidíme počítadlo kroků a času, to je nicméně pouze informační a není tu žádný limit. Technické zpracování je celkově na profesionální úrovni, hra běží plynule a nenajdeme tu bugy. 

Kazetová obálka hry od Proxima Software; Zdroj: zx-spectrum.cz

Některé úrovně jsou nepřehledné peklo

Těsně před cílem

Vítězství !

Verdikt: Sokoban v 3D grafice, s nadstandardní možností otáčet pohled kamery, s chybějícími zdmi a zrcadlově otočenými původními úrovněmi. 
Hodnocení: 5/10

4 komentáře:

  1. Pětistá recenze a na první pohled poslední titul roku 1990, to by si Koudelka celkem zasloužil. Nicméně zdání klame, těch nově objevených titulů z tohoto ročníku zase o něco přibylo. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak konečně první video se všemi 50 levely. :)

    https://www.youtube.com/watch?v=qlq3HhX-tSw

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to tleskám, to je masakr. Hele a ty jsi to nějak sestříhal, nebo jaktože ses vůbec nedíval do té mapky? Vždyt v tom normálním zobrazení je to občas šíleně nepřehledné.

      Vymazat
    2. Ne, jel jsem hardcore bez zobrazení 2D mapy, ale používal jsem rollback v emulátoru, takže když jsem někde propadnul dírou, odroloval jsem se zpět. :-)

      Vymazat