čtvrtek 26. prosince 2019

Hra 390: Atomix (1990)


Atomix
Vývojář: Scorpion (Patrik Rak & Milan Matoušek & František Fuka)
Vydavatel: Proxima Software, od roku 1991 Ultrasoft
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Atomix má na svědomí skupina zvaná Scorpion, která se skládala z P. Raka (program), M. Matouška (grafika) a F. Fuky (hudba). Právě posledně jmenovaný již v té době vlastnil počítač Amiga a hrál na něm stejnojmennou hru, která se mu líbila, a tak Patriku Rakovi navrhl, ať ji s drobnými změnami předělá na ZX Spectrum. Práce byly dokončeny v prosinci 1990. 

Cílem hry je pomocí přesouvání atomů rozesetých po obrazovce složit danou molekulu. Potíž je v tom, že nemůžeme s atomy hýbat libovolně, ale pomocí kurzoru pouze určíme jakým směrem s nimi chceme pohybovat, načež se atom rozjede a zastaví se na první překážce. Tím nám z toho vzniká občas poměrně zapeklitá logická hra.

Menu
Nastavení vlastních kláves
První úroveň
Vzor molekuly, kterou máme poskládat v 6. úrovni

V menu hry si můžeme zvolit ovládání, kdy si lze nastavit i vlastní ovládací klávesy. Stačí nám čtyři směrové pro ovládání kurzoru a dále "info", což zobrazí molekulu, kterou máme poskládat. Pokud chceme pohnout s atomem, musíme nad něj nejprve přesunout kurzor a poté zmáčknout tlačítko "střela" společně s požadovaným směrem. Ovládání je tedy v rámci možností řešeno dobře, ale dnes už je trochu nepohodlné. 

Doprovázet nás pak bude hudba právě od zmíněného Fuky, nicméně abychom ji slyšeli, tak je třeba mít Spectrum model 128k, případně ve Spectru 48k mít přídavný interface s AY čipem.

Skládání složitější molekuly
Jedna z těch zajímavějších úrovní
Konečně jsem dostal atomy na jedno místo, teď je jen složit

Stejně jako u množství dalších her, i tuto začala po nějaké době komerčně distribuovat společnost Ultrasoft a to s několika změnami. Ta nejpodstatnější je, že přibylo počítadlo skóre a také časový limit, kdy na spodní části obrazovky vidíme "bonus", jenž postupně ubývá. Pokud se nám podaří úroveň dokončit, zbylý bonus se nás přičte do skóre a pokračujeme dál. Problém ale je, že pokud bonus klesne na nulu, tak hra končí a musíme začínat od první úrovně, což hru diametrálně mění a z mého pohledu spíše k horšímu, protože limit je poměrně nekompromisní.

Další změnou je, že byl smazán běžící text ze spodní části obrazovky, kde autor opravdu obsáhlým textem pozdravil snad každého, koho znal. A poslední podstatnou změnou je, že požadovaná molekula, kterou máme složit, se zobrazuje vždy na začátku každé úrovně a ne až po stisknutí klávesy během hry. A to dává daleko větší smysl.

Jedna z těch těžších úrovní
Tohle byla také fuška
Závěrečná úroveň byla poměrně jednoduchá

Obtížnost není překvapivě příliš vysoká a jakmile člověk pochopí zákonitosti hry, tak se dá všech 30 úrovní bez problémů dohrát (mluvím tedy o verzi bez časového limitu). Klíčové je vybrat si hned na začátku správné místo, kde molekulu začít stavět - v některých úrovních ani není na výběr a molekula se vejde jen tak tak, na políčko přesně. Zajímavé jsou i úrovně s kostičkami, které se dají po několika nárazech rozbít, čímž osvobodíme potřebné atomy.

K cíli se také dá dojít několika způsoby, není zde pouze jedno řešení, což jsem si potvrdil při sledování videa, kdy Pavero skládal často na jiném místě a úplně jiným způsobem, než já. Po dokončení poslední úrovně se zobrazí gratulační obrazovka a v Ultrasoft verzi se můžeme také zapsat do tabulky nejlepších výsledků. O rok později vyšlo také přímé pokračování, které je údajně daleko obtížnější, takže už se těším, až na něj přijde řada.

Zase tak těžké to nebylo
Zápis dosaženého skóre
Tabulka nejlepších výsledků

Verdikt: Povedená logická hra, která obstojí i dnes. Vlastně jedinou překážkou by mohlo být již trochu nepohodlné ovládání, ale na to se dá zvyknout. Na výběr je navíc ze dvou možností - buď původní verze bez časového limitu, nebo pozdější obtížnější verze s časovým limitem.
Hodnocení: 5/10

11 komentářů:

  1. Mohl jsi ukázat jak vypadá ten "vzor".

    OdpovědětVymazat
  2. Některá z her vydaných v reedici u Proximy měla pozapomenutou původní ochranu proti kopírování a měla s tím problém (hroutila se nebo nešla dohrát).
    Bohužel nedokážu najít, která to byla, zda ne zrovna Atomix.
    (Chyba v designu 39. levelu v Hexagonii s tím snad nesouvisí.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Atomix byl pod Ultrasoftem. Nebyl to třeba zrovna ATP Tour Simulator - následující hra, o které zrovna píši článek? Ta vyšla pod Proximou a padá mi.

      Vymazat
    2. No právě Atomix je jednou z těch, kterou ve stejnou dobu distribuovala Proxima i Ultrasoft zároveň. :)

      http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0000314

      Tady jsou všechny tituly od Proximy (včetně její verze Atomixu)
      https://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=4&cat2=2&article_id=proxima.php

      Tady pak všechny tituly od Ultrasoftu:
      https://www.zx-spectrum.cz/index.php?cat1=4&cat2=2&article_id=ultrasoft3.php

      Vymazat
    3. A takových her je více, kde si tyto dvě firmy vzájemně lezly do zelí. :)

      Hexagonia, Double Dash, Star Dragon ...

      Vymazat
    4. Aha, to jsem nevěděl že to distribuovaly obě společnosti.

      Vymazat
    5. Navíc se verze od obou vydavatelů liší, třeba v případě hry Double Dash opravdu hodně.
      Jen si právě pamatuju, že u jedné hry od Proximy v reedici byl bug, který v druhé (ultrasoftí?) verzi nebyl a souvisel s ochranou proti kopírování, kterou neodstranili dobře (mám dojem, že s loaderem Piškworks a Qangu si nevěděli rady vůbec a šířili je jako snapshot na Public Domain, čímž udělali velkou radost distributorovi J.H.C.S.).
      Mimochodem třeba od A.T.P. simulatoru existuje i verze "před Proximou", která se zas liší, tuším má krkolomnější ovládání. Od stejného autora pak existuje další hra, která se v předproximovské a proximovské verzi silně liší nejen odstraněním nedostatků v češtině, ale i názvem - "Indiana Jones a zlatá soška Keltů" a "Tom Jones a zlatá soška Inků" jsou jedna hra (Proxima přeci jen měla strach o autorskoprávní žalobu, ale "jiný Jones" už by měl být v pořádku).

      Vymazat
    6. Tak v tom je koukám solidní guláš. Budu si na to muset dávat větší pozor a snad se tím úspěšně pronaviguju.

      Vymazat
    7. Ano, Ultrasoft dostal verzi s protikopirovaci ochranou vcetne kopiraku, ale dali to Slavovi Labskemu na prekodovani kvuli pridani sveho obrazku a nerekli mu to. Slavo zmenil loader a bezdeky tak ochranu aktivoval. Takze pak Ultrasoft namnozil buhvikolik kazet s verzi, ktera se v Xtem levelu zhroutila. Nevim, kdy presne na to prisli, ale v kazdem pripade nam to tenkrat nauctovali. :( Od te doby uz jsme radeji nikdy protikopirovaci ochranu na nic nepouzili, takze podle mne pozdejsi verze od Proximy byla v pohode.

      Vymazat
    8. Zajímavá historka, díky za ní ;)

      Vymazat