Aknadach
Vývojář: Ondřej Mihula (CIDSoft) & Petr Mihula (MájaSoft)
Vydavatel: DP ONV Praha 3, od roku 1991 Proxima
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Karetní
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Aknadach je hra vzdáleně připomínající pexeso od bratrů Mihulových, kteří stojí třeba za textovkou Rychlé Šípy: Záhada Hlavolamu (1988) či za podobně paměť trápící hrou To Je On (1987). Distribuována byla nejprve DP ONV Praha 3 ("softwarové pracoviště samostatné drobné provozovky obvodního národního výboru Praha 3") za 60 Kčs a od roku 1991 společností Proxima, která uvolnila i omezenou demo verzi, kde vyskakovala propagační obrazovka s výzvou k zakoupení plné hry. Mimochodem, jak si jeden z vás všiml, název hry pozpátku zní trochu povědomě.
Kazetová obálka hry v distribuci od Proximy z roku 1991; Zdroj: downloadroms.io |
Menu |
Obrazovka demo verze |
Mechanismy jsou jednoduché - hra nám po omezenou dobu ukáže 18 karet, na nichž jsou různé obrázky (např. kazeta, žárovka, kost, duch, atd.). Máme pouze několik vteřin na to si jejich pozici zapamatovat. Poté se karty otočí a vylosuje se věc, kterou máme najít. Stačí tedy kurzorem najet na správnou kartu a potvrdit.
Pokud uhádneme, karta se otočí a přičte se nám bodík do sloupečku "dobře" na pravé straně obrazovky. Zároveň se vždy přičte dílek do sloupečku "počet", kdy máme 18 pokusů a pak hra končí. Podle zvolené obtížnosti se pak vypočítá počet bodů do celkového skóre, kdy se můžeme umístit i v tabulce nejlepších výsledků.
Kromě vlastních ovládacích kláves si v menu můžeme vybrat i možnost "Výuka", kdy nám hra prostě jen ukáže všechny obrázky na kartách a jejich správný název. Tato možnost je tu jen pro jistotu, kdyby někomu nebylo jasné, co se na obrázku nachází.
Důležité je menu "Parametry", kde si můžeme zvolit obtížnost. Konkrétně je tu "obtížnost zadání" (1 až 5) - kolik času máme na začátku na zapamatování karet, "obtížnost odpovědí" (1 až 5) - kolik času máme na zvolení karty a v neposlední řadě lze změnit variantu hry, kdy přednastavená je "hledání podle názvu", ale lze zvolit také "hledání podle polohy", kdy hra probíhá podobně, jen je ukázáno na kartu a musíme vybrat správnou věc. Volba obtížnosti má pak přímý vliv na multiplikátor získaných bodů.
Na začátku jsou karty ukázány |
Typický průběh hry - teď je třeba najít rýč |
Na konci hry si můžeme znovu nechat odkrýt všechny karty |
Kromě vlastních ovládacích kláves si v menu můžeme vybrat i možnost "Výuka", kdy nám hra prostě jen ukáže všechny obrázky na kartách a jejich správný název. Tato možnost je tu jen pro jistotu, kdyby někomu nebylo jasné, co se na obrázku nachází.
Důležité je menu "Parametry", kde si můžeme zvolit obtížnost. Konkrétně je tu "obtížnost zadání" (1 až 5) - kolik času máme na začátku na zapamatování karet, "obtížnost odpovědí" (1 až 5) - kolik času máme na zvolení karty a v neposlední řadě lze změnit variantu hry, kdy přednastavená je "hledání podle názvu", ale lze zvolit také "hledání podle polohy", kdy hra probíhá podobně, jen je ukázáno na kartu a musíme vybrat správnou věc. Volba obtížnosti má pak přímý vliv na multiplikátor získaných bodů.
"Výuka" nám ukáže všechny karty a jejich správné názvy |
Verdikt: Hezky zpracovaná hra procvičující paměť, nicméně z mého pohledu je trochu nudná.
Hodnocení: 3/10
Hodnocení: 3/10
"DP ONV Praha 3" v menu a u nejlepších skóre je památka na to, že program před Proximou prodávalo "softwarové pracoviště samostatné drobné provozovky obvodního národního výboru Praha 3" na Havlíčkově náměstí, později firma Fialová-Křepinský, Hájkova 13.
OdpovědětVymazatAknadach stál 60 Kčs.
(ZX Magazín 1991/5, strana 12 a 14)
Díky za objasnění, na kazetovém obalu od Proximy je právě rok 1991, tak jsem přemýšlel, proč tomu tak je.
VymazatAno ano, to je ta provozovna pro kterou vznikl "Upír"... Fialová prodávala, Křepinský servisoval a upravoval jednojehličkové tiskárny BT-100. To celé jeětě před listopadem 1989.
Vymazat