středa 4. prosince 2019

Hra 385: Akce KGB (1990)


Akce KGB
Vývojář: Alesoft
Vydavatel: Alesoft
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po změně režimu v Československu v roce 1989 bylo najednou možné vydávat hry s náměty, kterým se dříve autoři raději vyhýbali. V této hře z roku 1990 se vžijeme do role majora Francis G. Powerse, což byl reálný pilot amerického letectva zapojený do aféry U-2, kdy byl průzkumný letoun sestřelen nad územím Sovětského svazu v období studené války, konkrétně v roce 1960. Powers incident přežil a nakonec se po výměně za sovětského špiona vrátil domů. 

Příběh hry tohoto válečného veterána ale ještě jednou vrací do akce, kdy ho v roce 1970 dopisem z Washingtonu povolává plukovník Kamouflage a vysílá ho na na sebevražednou misi do týla nepřítele. Cílem je proniknout do bunkru KGB v Krasnojarsku a zničit jejich počítačové centrum. Powers je pak vysazen nedaleko bunkru pouze s revolverem. 

Představení hrdiny na nahrávací obrazovce
Instrukce
Plukovník Kamuflage je výborné jméno

Ovládání je řešeno klasicky přes vypisování příkazů, kdy kromě pohybu do světových stran máme k dispozici ještě příkazy POUZIJ, VEZMI, PROZKOUMEJ a INVENTURA. Bohužel se nedá zkracovat na první tři písmena a je třeba vypisovat celá slova. 

Obtížnost hry není příliš vysoká a jediným problémem může být dešifrování tajných kódů, kdy jednou je potřeba si pamatovat datum ze začátku hry a druhý kód se dá v podstatě přeskočit postupným vyzkoušením všech pěti tlačítek. 

Začátek hry
RIP
U hlídače jsem získal klíč

Zajímavé je, že se hra na konci zeptá, zda jsme švindovali, nebo ne, ale odpověď nemá na dohrání už žádný vliv. Autor také láká na další svoje hry, na kterých "již pracuje" a opravdu v roce 1990 vydal ještě alespoň dvě další textovky - Bitva o databázi a Válečný měsíc. 

Jsem tedy zvědavý, jestli mi v nich k něčemu bude kód "P012", který je viditelný na závěrečné obrazovce. 

Pod vlivem vodky
Krutá smrt
Našel jsem zásoby

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem kámen (VEZMI; KAMEN) a zlikvidoval hlídku (POUZIJ; KAMEN). Vojáka jsem pak u vchodu prošacoval (PROZKOUMEJ; VOJAKA) a sebral klíč (VEZMI; KLIC) a uniformu (VEZMI; UNIFORMU), kterou jsem si hned oblékl (POUZIJ; UNIFORMU). 

Na začátku chodby jsem sebral svítilnu (VEZMI; SVITILNU) a rozsvítil ji (POUZIJ; SVITILNU). Prošel jsem přes vojáka do chodby a našel brýle (VEZMI; BRYLE). Ve výklenku jsem pak našel bednu se zeleným tlačítkem a otevřel ji (POUZIJ; TLACITKO). Sebral jsem granát, kulomet i zásobník (VEZMI; GRANAT; VEZMI; KULOMET; VEZMI; ZASOBNIK). Kulomet jsem nabil (POUZIJ; ZASOBNIK) a vydal se k plechovým dveřím.

Nápověda pro první kód
Tajná místnost a druhý kód

Dveře jsem otevřel (POUZIJ; KLIC; DOLU) a pětici důstojníků vystřílel (POUZIJ; KULOMET), načež jsem rychle zamkl dveře (POUZIJ; KLIC). Mrtvoly jsem prohledal (PROZKOUMEJ; DUSTOJNIKY) a našel papír, jenž jsem přečetl pomocí brýlí (POUZIJ; BRYLE) a zjistil nápovědu pro kód k sejfu. 

Sejf jsem otevřel (POUZIJ; KOD; 0401) a ocitl se v tajné místnosti s terminálem a pěti tlačítky. Zde jsem otevřel další sejf granátem (POUZIJ; GRANAT) a nalezl obálku s dopisem, na němž bylo uvedeno, že správné tlačítko se určí kódem "D-F+Y". Stiskl jsem třetí tlačítko (POUZIJ; TLACITKO; 3) a unikl z vybuchujícího bunkru.
KONEC POSTUPU HROU

Mise úspěšně dokončena
Vítězství !

Verdikt: Dobrá textovka, jež je zajímavá svým námětem boje proti KGB. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat