středa 8. května 2019

Hra 320: Kewin: Hladač Pokladov (1989)


Kewin: Hladač Pokladov
Vývojář: Ladislav Karrach
Vydavatel: KamaSoft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

"Hladač pokladov" je nepřímé pokračování hry Kewin: Tibet Temple (1988). Zatímco to byla klasická textovka, v tomto případě se chtěl autor vydat trochu jiným směrem. Jak sám píše na úvodních obrazovkách, snažil se vyhnout klasickému modelu textových her, kde se vybírá z dostupných příkazů. Místo toho se větší důraz klade na logickou úvahu.

Ve finále tady máme zajímavý hybrid mezi textovkou a logickou hrou v nadstandardním grafickém zpracování. V tomto ohledu mi přijde sympatické, že se L. Karrach snažil nabídnout něco nového, což dokázal už ve své dřívější textovce Expert for Bank (1987).

Úvodní obrazovka s posouvajícím se textem
Instrukce
Popis příběhu

Příběh nás zavede do Egypta, kde budeme v roli světoběžníka a dobrodruha Kewina odhalovat tajemství pyramid. Ovládání je řešeno pomocí kláves "5", "7 a "8", jimiž určujeme, kterými dveřmi chceme pokračovat. Hra je totiž v podstatě rozdělena na místnosti, kdy v každé je nějaká logická hádanka. Při přesunu mezi místnostmi pak vždy uvidíme krátkou animaci, jak Kewin pokračuje chodbou vpřed. 

Kewin v animaci prochází chodbou
První místnost je jen zahřívací
Setkání s bohem Ra

Z hádanek tu najdeme třeba klasické "zjisti, kdo říká pravdu a kdo lže", luštění hieroglyfů či hru s dřívky, kdy na nás nesmí zbýt poslední, jinak prohrajeme. V případě neúspěchu nás buď obyvatelé pyramidy sežehnou svým laserovým zrakem, neřeknou nám klíčovou nápovědu, nebo v tom lepším případě se jen vrátíme o obrazovku zpátky.

Jelikož je hra příliš veliká, je rozdělena na dvě části, kdy v polovině hry se začne načítat další část.

A teď kdo lže
Nápověda na zdi
Mapa

POSTUP HROU
Hadovi jsem sdělil, že hledám "POKLAD" a odešel jsem dveřmi vpravo ("7"). Bohovi Ra jsem odpověděl "ANO", zapamatoval si přepis jeho jména a pokračoval dál ("7"). U dvou služebníků jsem se vydal doprava ("8"). U zdi s nápisem jsem si zapamatoval slovo v rámečku, které jsem porovnal se znaky viděnými u jména boha Ra - toto slovo začínalo stejně, tak že by to byl "Ramses"? Zvláštní byly i znaky "XXV". Pokračoval jsem dále ("7").

Jsem z vás celý zmatený, dámy
Usmažen laserovým zrakem
V případě, že neuhádneme jméno faraona, musíme vyhrát hru s dřívky

U tří sfing jsem si vzpomněl na znaky "XXV" a odpověděl jsem tedy "NIE; NIE; ANO". U služebníka jsem odpověděl, že mě posílal "RAMSES" (jinak je nutné vyhrát hru s dřívky, kdy pro vítězství stačí vzít postupně 1, 3, 3, 3, 3, 3 dřívek). Tím jsem se dostal do druhé části hry.

U faraonových kněžek jsem potřeboval najít tu černou. Jelikož si vyměnily šaty, tak to určitě nebylo č. 1. Požádal jsem, ať se otočí č. 3 - pokud byla tvář černá, byla to ona. Pokud ne, zvolil jsem č. 2. Kněžka mi prozradila, že každý Xtý z faraonovi stráže zemře.

Začátek druhé části
Kněžky se v pyramidě nudí, a tak trápí kolemjdoucí hádankami

Vojáků bylo celkem 14 a Ra zabíjel každého Xtého, dokud nezbyl poslední, což jsem chtěl být já. Nezbývalo, než si řešení nakreslit na papíře (např. každý 2. = č. 13, 3. = č. 2, každý 4. = č. 9, atd.). Čísla jsem posunul pomocí "6" a volbu potvrdil "7". Když jsem zbyl jako poslední, dostal jsem se do předsíně hrobky, kde mě čekal posvátný scarabeus. Zvolil jsem "2" a došel do prázdné hrobové komory.
KONEC POSTUPU HROU

Bůh Ra svým zrakem zabíjí stráže. 
Následuji posvátného brouka
Vítězství !

Verdikt: Ambiciozní hybrid textovky a logické hry s nadstandardní grafikou. Mínusem je trochu zmatené ovládání a krátkost. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat