středa 29. srpna 2018

Hra 241: Pirx (1988)


Pirx
Vývojář: Jan Kuchař
Vydavatel: Cook
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pirx nabízí zajímavý sci-fi příběh - probouzíte se v hibernační kóji. Jako jediný z posádky. Systém totiž havaroval a jediná naše "rakev" nás náhodou probudila. Ostatní budou spát už navěky. Ocitáme se tedy na vesmírné lodi, která je vážně poškozená a dochází kyslík. Navíc se servisní roboti tak trochu vymkli kontrole a teď nás chtějí zabít. Našim cílem je najít jedinou další přeživší - naši oblíbenou operátorku a společně s ní uniknout z "potápějící" se lodi.

Úvodní obrazovka
Popis ovládání
Začátek hry

Ovládání je poměrně nezvyklé - příkazy totiž nepíšeme na klávesnici, ale pomocí šipek pohybujeme kurzorem po obrazovce a další klávesou potvrzujeme volbu. Z příkazů tady máme jen "jdi", "použij" a "seber". To je celé. Připomíná to tedy trochu Katangu (1988), ale tady je to ještě více zjednodušené.

Navíc jsou v celé hře pouze čtyři předměty - proto jsou také v okénku "použij" přesně čtyři řádky. To dává tušit, že hra nebude příliš komplikovaná a také, že není. Velká komplikace je ale ubývající čas, který značí naší zásobu kyslíku (číslo nahoře vpravo) a také zdraví hráče (číslo nahoře vlevo). Kyslík můžeme vyřešit pomocí kyslíkové bomby a pro zachování zdraví je vhodné nelézt třeba k jadernému reaktoru bez skafandru.

Mezi hracími automaty najdeme i hru Penetrator
Hru ještě zjednodušuje nápověda v dolní liště
"Sebral" jsem první kód ke dveřím

Popisky místností občas osvěží nějaká jednoduchá animace, jako třeba hýbající se obrazovky herních automatů či varování hlavního počítače. Trochu jsem nepochopil nápovědu objevující se v dolní liště, která tak jednoduchou hru ještě více ulehčuje.

Objevil jsem i bug, kdy při útoku agresivního androida není třeba mít v inventáři laserovou pistoli, ale stačí použít klíče. O rok později také vyšlo pokračování se jménem Pirx 2, které si samozřejmě také zahraji a do něhož vkládám velké naděje.

Obrazovka hlavního počítače
Díky skafandru jsem byl schopný sebrat laserovou pistoli
Mapa

POSTUP HROU
Vydal jsem se přes klubovní sál a hrací automaty až do pracovny kapitána, kde jsem sebral kyslíkovou bombu a získal tím více času. V kajutě jsem dále sebral lístek s číslem 091072 a chodbou došel do dispečerské místnosti, kde jsem tímto kódem odemkl dveře a na hlavním PC sebral další kód 70988. Ve skladu skafandrů jsem sebral skafandr, díky němuž jsem mohl beze strachu vejít do místnosti s jaderným reaktorem, kde jsem v bedně našel laserovou pistoli.

CMS - centrum mezipodlažního styku
FPP - fyzický přenos prostorem
Atak agresivního androida

Vrátil jsem se do hibernačního sálu a tentokráte šel na sever, kde jsem na zakódované dveře použil kód 70988 a výtahem se dostal do 1. patra. Zde jsem na chodbě sebral klíč, jímž jsem odemkl zamčené dveře. Jakmile jsem ale vešel do místnosti, začal se ke mě dobývat krvežíznivý android, jehož jsem zneškodnil laserem a v místnosti našel svoji milovanou dívku v bezvědomí. Dal jsem ji trochu kyslíku ze svého skafandru a přivedl ji k vědomí. 

Poté jsme se společně vrátili do komory FPP, kde jsme nalezli dvě kóje a nápis "přenos jen ve dvojici". Ulehli jsme tedy oba do kójí a nechali se teleportovat pryč z poškozené lodi. 
KONEC POSTUPU HROU

Dívku jsem neprobudil polibkem, ale kyslíkem
Přenos je možný jen ve dvojici
Vítězství !

Verdikt: Příběhově atraktivní textovka, která je navíc dobře zpracovaná, ale bohužel je až příliš krátká a jednoduchá na nějaké vyšší hodnocení.
Hodnocení: 3/10

2 komentáře:

  1. Vypadá to, že název hry odkazuje na sci-fi Příběhy pilota Pirxe od S. Lema.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám na to. U nás to vyšlo 1978, takže je dost pravděpodobné, že to autora inspirovalo.

      Vymazat