sobota 25. srpna 2018

Hra 239: Pepsi Cola (1988)


Pepsi Cola
Vývojář: Braňo Havaši & František Fuka
Vydavatel: Miami Soft & Fuxoft
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Na úvodní obrazovce se můžeme dočíst rok vzniku 1987, ale všude jinde v programu se uvádí rok 1988, takže právě ten beru jako oficiální. Ve zvukových efektech má údajně prsty František Fuka (Fuxoft). Hudba byla ale vykradena ze zahraniční hry Trantor (1987). Před začátkem hry dostanete možnost ji zapnout, nebo vypnout. Pokud ji zapnete, tak vám bude hrát ve smyčce po celý zbytek hry, což nedoporučuji. 

Ve hře hrajeme za nejmenovaného zloděje, jenž se pokusí vloupat se do domu a ukrást tajný recept na Pepsi Colu. Respektive jde jen o první polovinu receptu. Tu druhou jsme asi měli získat v pokračování hry, které nevyšlo. 


Instrukce
Začátek hry
Slovník

V tomto případě se jedná o hru, u které si můžeme vyvolat slovník a přečíst si všechny dostupné příkazy, což vždy snižuje obtížnost. Ovládání navíc není řešeno přes klasický parser, ale zadáním jednoho písmena zvolíme příkaz (vezmi, polož, použij, hoď, inventura), načež se nám vypíšou všechny dostupné předměty, s nimiž můžeme v daný moment manipulovat. Jeden z nich poté vybereme pomocí čísla a je hotovo. Trochu se mi jen nelíbilo, že pro pohyb se používají čísla (5 - doleva, 6 - dolu, 7 - nahoru, 8 - doprava). Mimochodem, trochu atypicky se lze pohybovat jen ve čtyřech směrech, namísto tradičnějších šesti. 

Z nějakého důvodu také zlobí vybírání předmětů, pokud je chcete použít. I když mačkáte číslo předmětu, tak se nic neděje a příkaz se provede až po velkém úsilí. Já toto řešil dočasným zrychlováním emulátoru. Zajímavostí je, že na začátku můžete sebrat hovno, které je... na hovno a většinu doby také v místnosti vidíte "mastný chleba", což mi připomnělo Fuksoft (1987) a jeho "figu borovu", což znamená něco jako "velké kulové". 


Sebrání hovna
Konec hry
První překážka překonána

Pepsi je jedna z her, kde lze zemřít na hodně způsobů a obzvláště na prvních obrazovkách číhá smrt na každém kroku. Najdeme zde předměty, která tu jsou jen jako past a po jejichž použití hra končí (např. flaša). Autor se navíc nebál ničeho a dočkáme se tu i zabíjení zvířat, kdy hlavně zabití psa, nutné pro dokončení hry, bylo tak nějak navíc. 

Obtížnost je spíše nižší a nikde jsem se nezasekl na dlouho. Trochu mi vadil zvolený font, který je hůře čitelný a občas jsem se při čtení musel namáhat více, než bych chtěl. Při pečlivějším prozkoumání jsem objevil i menší bug, kdy se nedá dostat do skleníku, ale místo toho se dostanete ke klíči, což ale naštěstí nevadí, protože na téhle obrazovce čekala na hráče pouze smrt. 


Výpis inventáře
Mapa

POSTUP HROU
Zazvonil ("U") jsem na zvonek, abych se ujistil, že nikdo není doma a vešel na zahradu, kde jsem vzal ("V") kost a hodil ("H") ji psovi, čímž jsem ho zabavil. Pokračoval jsem předsíní do 1. poschodí, kde jsem vzal baterku a dále ve 2. poschodí jsem získal akumulátor, kterým jsem ji nabil. Vrátil jsem se do předsíně a vešel do pivnice, kde jsem baterku rozsvítil a vzal lano

Vyšlapal jsem schodiště až do 3. patra a pak zase jiným schodištěm šel dolu. Cestou jsem sebral náboje. Došel jsem až do zahrady, kde jsem vzal seno a revolver. Revolver jsem nabil náboji a seno jsem hodil poníkovi, čímž jsem ho zaměstnal a prošel kolem něho. Vzal jsem mosazný klíč, nicméně cesta zpět přes koně vypadala nebezpečně, a tak jsem ho raději zastřelil.

Kniha obsahuje důležitou informaci
Konečně jsem objevil trezor! Ale jak ho otevřít?
Zabití koně se nevyhnete. To by nestačilo více sena?

Vyšlapal jsem opět schodiště až úplně nahoru, do místnosti s trezorem. Zde jsem klíčem jednoduše sejf otevřel a vzal recept. Ještě než jsem odešel, tak jsem si chtěl vyřídit účty se psem, který mě na začátku málem sežral. Došel jsem tedy na terasu 1. poschodí a psa zastřelil. 

Opět schodištěm nahoru a druhým dolu, až k nouzovému východu. Zde jsem uvázal lano a položil ("P") na zem všechny věci kromě receptu, abych nebyl příliš těžký a lano mě uneslo. Pak už jsem se bez potíží dostal díky lanu ven a dokončil svůj úkol.
KONEC POSTUPU HROU

Otevření sejfu dynamitem selhalo
Před útěkem je nutné zahodit všechny předměty, aby nás lano uneslo
Vítězství !

Verdikt: Celkově jde o textovku s dobrým ovládáním, která má pár menších much, nicméně není ničím zajímavá a nepřináší nic nového.
Hodnocení: 3/10

4 komentáře:

  1. Na klávesách 5, 6, 7, 8 mělo Spectrum kurzorové šipky, čili jejich použití je celkem logické...

    OdpovědětVymazat
  2. V emulátoru pak stačí nastavit Cursor joystick a můžeš normálně používat šipky na PC klávesnici pro ovládání 5,6,7,8,0. ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ochránci zvířat z této hry mít radost nebudou. :)

    Jinak "PIVNICA" znamená v češtině sklep.

    OdpovědětVymazat