pondělí 13. srpna 2018

Hra 233: Mrazík (1988)


Mrazík
Vývojář: Karel Papík
Vydavatel: Palas Software
Vydáno 1988 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Karel Papík, alias Palas Software, se nám již představil hrou Bad Night (1987), která ovšem nebyla moc originální a navíc měla příšerný parser. Mrazík je parodie na Ramba jak vyšitá, ostatně obrázek Sylvestra Stalloneho je i na úvodní obrazovce, kde také najdeme nápisy "Zelené Beranice" (obdoba Zelených baretů), "CCCP", "Do or Die" a také velké číslo "88", kvůli kterému většina webů označuje hru jako "Mrazík '88". Ve zdrojovém kódu hry je zase označení "Mrazík - The Adventure", takže těžké říci, co si vybrat. Proto ponechávám název hry bez podtitulu.

Začátek hry
Řád myšího kožíšku
Při průzkumu se předměty sbírají automaticky, což může mást

Bohužel zde nenajdeme žádný úvod do příběhu a rovnou jsme vpuštěni do hry, v níž se ujmeme role sabotéra, jenž se snaží infiltrovat nepřátelský tábor, oklamat nepřátele, najít tajné dokumenty a uniknout.

Každá lokace je znázorněna graficky a i když cením snahu o tehdejší československý nadstandard, tak nemohu říci, že by obrázky byly povedené. Stejně tak ve hře běží čas, který můžete kontrolovat v pravé dolní části obrazovky, ale až na závěrečný útěk není důležitý a nenašel jsem tu žádný časový limit.

V nepřátelském táboře jste neustále v ohrožení
Jako sabotér jsem vydržel jen 246 sekund
Zadávání příkazu pomocí prvních 3 písmen

Největším problémem hry je bohužel opět parser, jenž je sice oproti Bad Night o něco vylepšený a už mu stačí první tři písmena z příkazu (VEZ UNI místo VEZMI UNIFORMU), ale nikde není k vidění seznam příkazů a na vše si musí hráč přijít sám. Místo standardního "INV" pro inventář tu je "INF", opětovné popsání místnosti je "POP". Často se mi stávalo, že jsem věděl, co chci udělat, ale chvíli mi trvalo, než jsem přišel na správný tvar příkazu, který hra pochopila a vzala.

Kromě standardních hádanek tu najdeme dvě zajímavější - v té první nám hra pomocí zvuku přehraje zprávu v morseovce a musíme ji správně rozluštit a napsat. A ta druhá je závěrečný útěk, kdy si musíme nejprve připravit únikovou cestu a po spuštění autodestrukce je nutné opravdu rychle psát příkazy, protože na pozadí běží odpočet.

Vtípky na každém kroku
Perestrojka
Mapa

POSTUP HROU
Vlezl jsem do zavazadlového prostoru Gazu (JDI GAZ) a vzal jsem uniformu (VEZ UNI), kterou jsem oblékl (OBL UNI) a prohmatal kapsy (PRO UNI) - našel jsem průkaz. Vylezl jsem ven (VYL GAZ) a vydal se do vrátnice, kde jsem prozkoumal stolek (PRO STO) a našel klíč. Pokračoval jsem do tábora, kde jsem v hangáru vzal sirky (VEZ SIR) a neoprén, jenž jsem si hned oblékl (SVL UNI; OBL NEO). Poté jsem šel do předsíně, kde jsem strážci ukázal průkaz (UKA PRU), v důstojnické místnosti prozkoumal stůl (PRO STU) a našel kartičku.

Pokračoval jsem do místnosti s bednami, které jsem prozkoumal (PRO BED) a našel nůž. S tím jsem zabil plukovníka (ZAB PLU), prošacoval ho (PRO PLU) a našel balík peněz. Na marodce jsem sebral kyslíkovou lahev (VEZ LAH) a ve skladu lopatku a kleště (VEZ LOP; VEZ KLE). Vložil jsem kartičku do štěrbiny (VLO KAR) a otevřel se mi vchod na východě, kde jsem objevil autodestrukční zařízení, které jsem ale zatím nechal na pokoji.

Bezpečnostní řád
Pár nepřátel je třeba zneškodnit
Zadávání hesla dle akustického kódu

Pokračoval jsem na jih, kde jsem otevřel dveře (OTE DVE) a na cestě sebral násadu (VEZ NAS). Branku jsem vypáčil šperhákem (ODE BRA). Tím byla úniková cesta téměř připravená. Vrátil jsem se do hangáru a vykopal do země díru (KOP LOP). Zřítil jsem se do šachty, v níž jsem došel ke dveřím, prozkoumal je (PRO DVE) a odvázal provázek (ODV PRO). Ted už jsem mohl v klidu otevřít dveře a vzít nádobu (VEZ NAD) s vodíkem.

Mužíci se srpy a modernější kosou
Bezpečnostní zařízení
Sestavení hořáku v místnosti se sejfem

Došel jsem k rezervoáru a nasadil láhev s kyslíkem na násadu (NAS LAH), čímž jsem si vyrobil dýchací přístroj. Potopil jsem se pod vodu a doplaval do vedlejší místnosti, kde jsem přestřihl masivní kabel rozvádějící elektrickou energii (PRE KAB). Vrátil jsem se na náměstí tábora a tentokrát se vydal do malé předsíně, odemkl dveře (ODE DVE) a sešel dolu, kde jsem zabil vojáka (ZAB VOJ).

U mříže jsem stiskl spínač (STI SPI), po zaznění akustického tónů jsem zadal "UV" a poté rychle proběhl přes zavírající se mříž na jihu. V chodbě jsem stiskl tlačítko s nápisem "Teleport" (STI TLA) a mužíci mě přenesli dál. Odvděčil jsem se jim balíkem peněz (POL PEN) a pokračoval na jih, kde jsem našel již deaktivované bezpečnostní zařízení.

Tak kvůli téhle informaci jsem riskoval svůj život
Autodestrukční zařízení

Nebylo tedy nic jednoduššího než jít do místnosti se sejfem a podle návodu ve skladu sestrojit hořák. (NAS NAD). Otevřel jsem uzávěr hořáku (OTE HOR), načež začal unikat plyn, který jsem zapálil sirkou (ZAP SIR) a hořákem se dostal k obsahu sejfu - k dokumentům. Odstranil jsem mříž na severu (ODS MRI) a objevil barely s naftou. Zapálil jsem další sirku (ZAP SIR) a nastal výbuch, jenž zničil západní stěnu, kterou jsem se mohl vrátit.

Pouze 40 vteřin na útěk
Už zbývá jen 5 vteřin
Stylový útěk

Pro jistotu jsem ještě došel k plotu na jihu tábora a vystříhal do něj díru (PRE PLO), aby bylo vše připravené na zběsilý útěk. Vrátil jsem se k autodestrukčnímu zařízení, prozkoumal ho (PRO PRI) a aktivoval (STI TLA). Poté jsem okamžitě začal sprintovat směrem na jih, přes odemčenou branku až k plotu, kde jsem proskočil dírou a o vlásek unikl následkům výbuchu. Nastoupil jsem do vrtulníku (JDI VRT), kde se mi dostalo bouřlivého uvítání.
KONEC POSTUPU HROU


Takhle to dopadne, když se pokusíte utéct bez dokumentů
Vítězství !
Na konci se spustí "outro", ve kterém hra projde všechny místnosti

Verdikt: Povedená parodie na Ramba, kdy vadou na kráse je hlavně špatný parser.
Hodnocení: 4/10

2 komentáře:

  1. Tato hra mě natolik zaujala, že jsem spáchal grafickou mapu. :)

    https://maps.speccy.cz/map.php?id=Mrazik88

    OdpovědětVymazat