pátek 5. ledna 2018

Hra 150: Stensonstron (1987)


Stensontron
Vývojář: Martin Sústrik & Juraj Sústrik & Palo Čejka
Vydavatel: Sibylasoft
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Druhá textovka od Martina Sústrika - ta první, Plutonia (1987), byla velice nepovedená a dostala ode mě nejnižší hodnocení. Stensontron je naštěstí o dost lepší. Na začátku se probouzíte v neznámé místnosti s amnézií, pamatujete si jen, že vás někdo v kukle praštil husitskou zbraní po hlavě. Zpočátku to tedy vypadá na zasazení do středověku, nebo fantasy světa, hra ovšem mate tělem a záhy se dozvíte, že se nacházíte v přítomnosti (nebo možná i v blízké budoucnosti) a navštívíte lokace jako hotel, aquaklub, laboratoř a potkáte se s mafiány či narkomany. 

Proč vlastně ten divný název Stensontron? Co to znamená? Od začátku u sebe máte falešný občanský průkaz na švédské jméno Stenson. Hra ale příběh dále nějak nerozvíjí a zápletka v podstatě neexistuje. Po dohrání jsem usilovně přemýšlel, o čem to vlastně bylo, ale pořád si nejsem jistý. Ze sestavených útržků můžu pouze předpokládat, že hlavní postava je jakýsi špion, který byl vyslaný do týlu nepřítele, ovšem byl odhalen. Cílem je každopádně dostat se z místa probuzení jinam - odletět vzducholodí do jiného města, kde na vás čeká "váš šéf".


Začátek hry
Občanský průkaz na jméno Stenson
Přišel jsem zhruba o čtvrtinu životů

I když se jedná o klasickou textovku, tak je hra poměrně akční. Na vrchní straně obrazovky vidíte pruh, který představuje zdraví hlavního hrdiny. Samozřejmě jsou tady klasické obrazovky, kdy zemřete okamžitě (např. pokud skočíte do vody bez skafandru), ale nachází se zde i řada situací, kdy vám ubyde jen kousek (spadne vám na hlavu cihla, skřípnete si prsty do pasti na myši).

Jeden z příkazů (jejich kompletní seznam je díkybohu na úvodní obrazovce) je "UDRI", nebo-li udeř. Můžete tedy chodit a mlátit do všeho možného - od dveří, přes postavy, až po sádrové trpaslíky. Zajímavé je, že toto může mít dohru později ve hře - pokud např. zmlátíte mafiánského bosse, tak se vám později pomstí a zabije vás. Máme tu i granáty, se kterými si párkrát otevřete cestu dál a brokovnici, se kterou lze střílet.

Stenson musí být nějaký boxer. Jinak nevím, proč musí všechny mlátit pěstí.
Kód k teleportu, který ale díky bugu není potřeba vůbec použít
Použití teleportu

Hra je dost zlomyslná a i provedení nevinných věcí je trestáno. Prozkoumejte získané hodinky a pružina vám vystřelí jedno oko. Použijte paklíč u dveří a postava ho místo toho sní. Snězte chlebíčky bez trojzubce (napichovátka) a zemřete. Snězte nalezené brambory a doplní se vám zdraví - po chvilce ovšem zemřete na předávkování solaninem. Na druhou stranu jsou hádanky logické a hrou jsem proplul bez nějakého většího zákysu.

V lepších textovkách je zvykem, že stačí zadávat první 3 písmena z příkazu a názvu předmětu, tedy např. místo "prozkoumej brokovnici" stačí napsat "PRO BRO". Zde je ovšem nutno psát vždy celý příkaz spolu s celým názvem předmětu! Takže třeba "PRESKUMAJ FALOSNY OBCIANSKY PREUKAZ", žádná jiná varianta se nebere. Pokud uděláte jediný překlep, tak si to napíšete hezky znova. Můžu vám garantovat, že vás to po chvíli začne pěkně štvát. Škoda, že to není vyřešeno lépe.

Je to zvláštní, ale tenhle chlap mě zná. Kdo to je? Raději jsem ho zabil granátem.
Mafiáni. Pokud jste předtím zabili jejich šéfa, tak se vám tvrdě pomstí.
"Paradajka už dozrela"

Místy hra působí nedokončeně, až zabugovaně - hned na začátku najdeme člověka v kostce ledu, kterého můžeme zachránit a ten nám za to dá magnetický klíč a heslo k teleportu. Ten ovšem k dohrání hry není vůbec potřeba, protože nás přenese do místnosti, do které můžeme normálně dojít. Skoro na konci hry také najdeme množství předmětů, které vůbec k ničemu nejsou (revolver, flaška s éterem, paklíč, hasící přístroj, kladivo, manuál k sinclairu, atd.). Tipuju, že autor měl plány udělat hru ještě delší, ale nakonec ji usekl. I přesto je ale herní mapa poměrně rozsáhlá, resp. hra dlouhá a dohrát ji (bez návodu) nějakou chvíli zabere.

Mapa hry

POSTUP HROU
Probral jsem se v neznámé místnosti, kde jsem viděl jediné dveře, tak jsem je prorazil svojí mocnou pěstí (UDRI) a šel na východ skrz chodbu. Pokračoval jsem do místnosti s kostkou ledu, kterou jsem zatím nechal být a pokračoval jsem do dalších místností, kde jsem sebral flašu ribezlového sirupu a príručku pre včelarov (ZOBER). Došel jsem k neonovému nápisu a pokračoval na sever, kde jsem oholil chlapíka (POUZI; HOLIACI STROJCEK), sebral jsem balík penazi (ZOBER) a rovnou i zahodil strojek (POLOZ; HOLIACI STROJCEK). 

Pokračoval jsem po perském koberci a vešel do prvního hotelového pokoje, kde jsem sebral palcát (ZOBER) a ve druhém pokoji jsem daroval příručku (POLOZ; PRIRUCKA PRE VCELAROV), za což jsem dostal bednu granátov (ZOBER). Vrátil jsem se chodbou a přes restauraci se dostal do kuchyně, kde jsem daroval sirup (POLOZ; FLASA RIBEZLOVEHO SIRUPU), za což jsem dostal informaci, že mám jít nejprve na západ, což jsem také udělal. Šachtou jsem se dostal dolů a pokračoval až na konec, kde se mi vysmíval nějaký chlap, tak jsem ho nakrmil granátem (POUZI; BEDNA GRANATOV). Nově vzniklou dírou ve stěně jsem došel až k mafiánům a zjistil, že to jejich kmotra jsem před chvíli holil! Řekl mi, že mám jít do hotelového pokoje za narkomanem a říct heslo "Paradajka uz dozrela". Odešel jsem přes výtah na západě. 


Narkoman chce dávku LSD
Dávám vědcům krabičku zápalek, aby si mohli zapálit kahan
Vstup do jeskyně čertů si zaplatím špinavými penězi od mafiána

Šel jsem tedy do pokoje, kde jsem dříve našel palcát a tam už na mě narkoman čekal. Řekl jsem mu heslo a dozvěděl jsem se další informaci - mám vědátorům ukrást záhadný přístroj a jít s ním do smrduté šachty. Šel jsem tedy zpět do výtahu, cestou v kotelně sebral krabičku zápaliek (ZOBER) a vyjel o patro výše. Vědátorům jsem dal zápalky (POLOZ; KRABICKA ZAPALIEK) a dostal informaci, že mám hodit granát do trojúhelníkových dveří, které stály 2 metry ode mě. Tak jsem tedy hodil granát (POUZI; BEDNA GRANATOV) a šel na východ, kde jsem sebral prístroj neznámého určenia (ZOBER). 

Moje cesta pokračovala přes hotelovou kuchyň do smrduté šachty, kde jsem použil přístroj (POUZI; PRISTROJ NEZNAMEHO URCENIA) a vyletěl nahoru. Zde jsem pokračoval do Aquaclubu, kde se nacházela potápačská výstroj (ZOBER). Vrátil jsem se do kotelny a pokračoval ke vstupu do jeskyně čertů. U pokladny jsem zaplatil (POLOZ; BALIK PENAZI) a pokračoval do šachty. Tam jsem vzal LSD 25 v prášku (ZOBER) a došel až na dno šachty, k betonové plošině.

Ještě, že jsou tady v jeskyních běžně k nalezení dávky LSD
Inventář. Nosnost je omezena na 67 kg.
Smrt utopením
Zabít koordinátora není vůbec lehké. A vlastně vůbec nevím, proč to musím udělat.

Oblékl jsem si svůj skafandr (POUZI; POTAPACSKA VYSTROJ) a šel dolů do vody a pak na východ, vyšplhal jsem žebřík a šel na jih. Koordinátora jsem zavraždil (POUZI; PALCAT) a sebral antiradiačny skafandr (ZOBER). Vrátil jsem se na sever, oblékl skafandr (POUZI; ANTIRADIACNY SKAFANDER) a vyšplhal nahoru. Ocitl jsem se na neznámém místě. Trochu jsem vyprázdnil kapsy (POLOZ; POTAPACSKA VYSTROJ; POLOZ; ANTIRADIACNY SKAFANDER; POLOZ; PALCAT) a sebral zrcadlo (ZOBER; ZRKADLO). 

Na východní straně jsem našel velký laser a počítač PMD-85. Pokračoval jsem dál na východ a narazil na známého narkomana. Dal jsem mu jeho drogu (POLOZ; LSD 25 V PRASKU), čímž jsem ho uspokojil a vešel do místnosti za ním. Tam jsem našel třesoucího se člověka, který mi z vděčnosti dal floppydisk k počítaču PMD 85 (ZOBER). Vrátil jsem se k laseru, položil na zem zrcadlo (POLOZ; ZRKADLO) a použil floppydisk (VLOZ), čímž jsem spustil laser. Ten vytvořil v jižní stěně díru, kterou jsem prolezl.

Získal jsem floppydisk k PMD 85
Voják mě zadržel jako špiona
Magnetický vlak

Našel jsem zde plamenomet, který jsem vzal (ZOBER) a šel na západ - spadl jsem do tmavé uličky. Odtud jsem se vydal zpátky k Aquaclubu a opodál překážející mříž jsem zničil plamenometem (POUZI; PLAMENOMET). Vyšplhal jsem nahoru a u oběšence si vzal plynovou masku (ZOBER), kterou jsem v místnosti na jihu hned použil (POUŽI; PLYNOVA MASKA) a šel na východ. Na cestě dál mě zastavil voják, který zkontroloval mé osobní doklady (naštěstí jsem od začátku měl falošný občianský preukaz). V šachtě na východě jsem vzal baterii (ZOBER) a u záteras jsem použil granát (POUZI; BEDNA GRANATOV), čímž se otevřela cesta na západ. 

Došel jsem až do stanice s vlakem a vložil baterii do budky (VLOZ), čímž jsem vlak oživil. Nastoupil jsem do vlaku (VSTUP) a dojel k přistávací ploše. Zbavil jsem se všech předmětů (vše položit na zem) a nalodil se na vzducholoď (VSTUP). Ta se vznesla a donesla mě do města, na letiště, kde už na mě čekali strážníci a můj šéf. 
KONEC POSTUPU HROU


Cesta vlakem ...
... a pak i vzducholodí
Vítězství! Ale příběh jsem tedy nepochopil.

Verdikt: Trochu akčnější textovka, která obsahuje ukazatel zdraví a řadu možností, jak se zranit či zabít. Hádanky jsou poměrně logické, ale parser by potřeboval zlepšit - je třeba vypisovat vždy celý příkaz a celý název předmětu. Škoda také, že tu není nějaký ucelenější příběh - v průběhu hry jsem nechápal kde jsem a co mám dělat a ani zakončení žádné vysvětlení nepřineslo.
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat