úterý 9. ledna 2018

Hra 152: Strgol (1987)


Strgol
Vývojář: Vladimír Ženatík & Karel Kellner
Vydavatel: Kybso
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Od Vladimíra Ženatíka jsem tu už měl textovku Hledač - Cesta za zlatem Mayů (1987) a Strgol je zdá se jeho druhá a zároveň poslední hra, kterou vytvořil. Příběh je tentokrát poměrně zajímavý - na začátku se nám ozve náš známý Bubo, že pro nás má kšeft s odměnou 1.5 milionu. Jde o to najít jednu tajnou fabriku na zbraně a odpálit v ní bombu, kterou prý dostaneme "během letu" do města Strgol. No, v dnešní době by to asi už neprošlo. 

Takhle se vydělává
Jak se někdo může jmenovat Bubo?
Popis ovládání

Bohužel nás okradou hned po příletu na letišti (klasika) a přijdeme o všechny peníze. Jsme tedy bez prostředků a bez informace, kde vlastně fabrika je. Musíme si jí ve městě hezky sami najít. Zpočátku mě překvapil malý počet příkazů - kromě klasických pro pohyb je tu už jen "inventar", "pouzij" a "nastup" + "vystup", což slouží jen pro cestování metrem. Pomocí něho se můžeme přesouvat po městě, kde se celá hra odehrává. Ale není to moc potřeba, protože město je malé a po zmapování se po něm lze pohybovat rychle. 

Začátek hry
Cestování metrem
Lákavé předměty v Tuzexu nakoupit nelze

Město je zajímavé tím, že obsahuje velké množství obchodů, kdy v každém můžete nakoupit 3 různé věci od guláše, přes stříkací pistoli, až po nafukovací člun a žebřík. Většina těchto předmětů ale k ničemu není a jen pár jich budete potřebovat k dohrání hry. Kromě toho jsou tu 3 speciální místa - bazar, kde můžete prodat nakoupené věci, ale jen za 50 % ceny. Tuzex, kde jsou k nalezení velice lákavé předměty, ty si ovšem nemůžete koupit, protože máte jen obyčejné peníze. A nakonec státní banka, kde si můžete na konto ukládat / vybírat si peníze, což je ale také k ničemu. 

Mapa města překvapivě funguje
Mapa hry

POSTUP HROU
Z letiště jsem šel do metra, kde jsem nastoupil (NASTUP) a dojel na zastávku Dresletrkonova, kde jsem vystoupil (N; VYSTUP) a šel na sever. V obchodě se zbraněmi ležel na pultu samopal a nikdo se nekoukal, tak jsem si ho vypůjčil (A) a rychle utekl pryč. Prošel jsem podchodem, vydal se ulicí na východ a došel až do státní banky, kde mi nutili nějaké nové konto, ale já potřeboval peníze ihned, a tak jsem banku přepadl (POUZIJ; SAMOPAL) a rychle utekl zpět na ulici. 

Bylo na čase se na svůj úkol trochu vybavit, a tak jsem chodil po obchodech a koupil tyto věci: pilka na železo, baterka, lano, insekticid, šroubovák. Poté jsem se vydal zpátky do metra, kde jsem opět nastoupil a během jízdy do další stanice zatáhl za záchrannou brzdu (POUZIJ; ZACHRANNOU BRZDU). Ocitl jsem se v tunelu metra. Našel jsem zde kulatý zamřížovaný otvor a otevřel jsem si cestu dál (POUZIJ; PILKU NA ZELEZO). Šel jsem dál na jih a v temné chodbě si rozsvítil (POUZIJ; BATERKU). 

Krást se nemá, ale v tomto případě musím udělat výjimku
Přepadení banky
Mám už všechny potřebné předměty

Došel jsem až k šachtě, kde jsem přivázal lano (POUZIJ; LANO) a pokračoval dolů a na jih, kde jsem se zastavil před pavouky. Ty jsem zlikvidoval (POUZIJ; INSEKTICID) a objevil na jižní stěně přišroubovanou mřížku. Tu jsem oddělal (POUZIJ; SROUBOVAK) a došel až na místo, které se mi jevilo nejvhodnější pro odpálení bomby. Nikdo okolo naštěstí nebyl, a tak jsem měl klid (POUZIJ; BOMBU). Nastavil jsem odpočet na 15 minut a pelášil zpátky na letiště.
KONEC POSTUPU HROU

Bomba odjištěna
Vítězství !

Verdikt: Tahle textovka je trochu jiná než ostatní, skoro polovina obrazovek jsou obchody, ve kterých lze koupit potřebné i nepotřebné věci. Jakmile zmapujete město, tak je v podstatě jednoduché hru dokončit. Trochu zamrzí bugy, kdy při stisku špatné klávesy hra padá. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat