neděle 2. června 2024

Hra 956: Gunhead (1994)


Gunhead
Vývojář: Robert Knill & Radek Štěrba
Vydavatel: Funny Computer (FUCO) & Raster Software
Vydáno 1994 pro Atari 8-bit
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po povedené akční adventuře Imagine (1992) představila dvojice Knill & Štěrba tuto v mnoha ohledech podobnou hru, která se ale řadí spíše do žánru plošinovek, jelikož neobsahuje klasické hádanky. 

Ujmeme se inteligentního bojového robota s označením "Gunhead", který byl poškozen při potlačování vzpoury řídícího centra továrny umístěné na jednom z měsíců Jupitera. Naším cílem bude najít náhradní díly, abychom byli schopni vrátit se zpět na základnu na Zemi. Tyto díly nám umožní změnit tvar a pohybovat se rychleji či dokonce létat. 

Začátek hry

Střílení po nepřátelích

Gunhead sbírá další rakety do svého raketometu

Krčení před nepřítelem

Budeme se tedy pohybovat po továrně, což je v podstatě jedno velké bludiště propojené chodbami a žebříky, kdy obrazovky jsou často rozdělené na dvě části. V cestě nám budou překážet nepřátelé, kteří na nás ale nereagují a jen se pohybují po předem daných trasách. Zbavit se jich můžeme pomocí naší zbraně, do níž potřebujeme rakety - začínáme se 30 a lze najít i další - zpravidla dostaneme navíc osm kusů. Není tedy možné střílet na vše co se hýbe, ale o velké omezení se ve finále nejedná. 

Střílet lze i diagonálně, čímž trefíme nepřítele níže či nad námi - je nutné podržet klávesy nahoru/dolů + do strany a vystřelit. Klíčové také je, že zničení protivníci se neobnovují a není tu ani časový limit. Gunhead se může i skrčit, čímž se dá nepříteli vyhnout, ale v této pozici vydrží jen krátce. Skákání není možné. 

První vylepšení "tank"

Přeměna do rychlého tanku umožní překonat silové pole

Tady se dá zase podjet

Mapa

Abychom mohli hru dokončit, je nutné nejprve najít zmíněné náhradní díly, respektive dvě vylepšení a sice "tank" a "letadlo", do nichž se následně dá transformovat. Tank nás přemění na vozidlo, které je rychlejší a nižší, dají se s ním tedy projet určité pasáže, kde nám v cestě dál brání např. časované silové pole. S pomocí letadla zase překonáme šachty, propasti či nášlapné plošinky a pasti.

Stejně jako zbraň, i tyto dvě formy vybíráme pomocí klávesy SELECT ze spodního menu a přes FIRE je aktivujeme, nicméně jejich použití je limitované, jelikož při nadužívání zmizí a lze se dostat do stavu kdy nelze hru dokončit. Dole vidíme také počet dostupných raket a nalevo od tohoto čísla je i bílý sloupeček indikující naše zbývající životy, jež ubývají při kontaktu s protivníky a zpět na maximum se doplní pouze při sebrání právě zmíněných dvou vylepšení. 

Plynulost hry je velice dobrá a pozitivní dojem z technického zpracování podtrhuje i skvělá hudba od Radka Štěrby, která ale bohužel hraje jen v úvodním menu a po dokončení úkolu, jinak se dočkáme jen pár zvukových efektů. 

Před vydáním plné hry vzniklo i demo, kde si lze projít pár úvodních místností. Zdá se, že v dobovém tisku nevyšla žádná recenze, není ani jasné zda se hra prodávala za peníze. Nicméně v roce 1999 ji autoři prohlásili za freeware, když se objevila v diskmagu Flop 41-42

Druhé vylepšení "letadlo"

Překonání šachty pomocí letadla

Přede mnou je smrtelná past

Závěrečný odlet domů

Verdikt: Podařená "bludišťovka" trochu podobná předchozí hře autorů se jménem Imagine (1992). Oproti ní zde ale najdeme méně hádanek a více bloudění, řadím ji tedy o stupínek níže. 
Hodnocení: 5/10

2 komentáře:

  1. Myslím, že autori sa inšpirovali filmom Ganheddo https://archive.org/details/video.guru20200327223921241

    OdpovědětVymazat