pátek 22. července 2022

Hra 700: Phantom F4 2 - Pomsta (1992)


Phantom F4 2 - Pomsta
Vývojář: Radoslav Maruša (Microtech Systems) & Dušan Balara (DSA Graphics) & S. L. M.
Vydavatel: UltraSoft
Vydáno 1992 pro ZX Spectrum
Žánr: Akční
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jak je vidno z názvu, jedná se o pokračování akční hry Phantom F4 ze stejného roku, kdy příběh přímo navazuje na předchozí události. Poté, co se nám podařilo osvobodit "zajatkyni" Moniku Paločkovou, se její role mění na "přítelkyni" Moniku, načež ji necháme nasednout do našeho letounu F-4 Phantom a odletět (překvapivě je také zkušený pilot). Ve skutečnosti se ale jedná o dvoumístný letoun, což autoři jaksi přehlédli. Na nás pak bude prostřílet se přes další zástupy nepřátel až k jachtě na pobřeží a uniknout z ostrova. 

Začátek je prezentován pomocí animovaného intra, ve kterém vidíme Moniku zamávat a odletět. Stejné zůstaly úvodní filmové titulky, kde je opět představen "kolektiv profesorů SPŠE Prešov" v roli nepřátel a ovládání, kdy si můžeme zvolit buď joystick, nebo klávesnici, kdy musíme definovat klávesy pro vlevo, vpravo, nahoru, dolů a střelbu.

Stejná protipirátská ochrana jako v prvním dílu

Monika zamává...

... a odletí

Začátek hry

Hratelnost zůstala víceméně stejná - stále musíme běžet po svých doprava a prostřílet se přes náhodně se objevující nepřátele, přičemž není vhodné příliš zastavovat. Největší změnou jsou nové granáty, které hodíme pomocí směru dolů + do strany. Ty dokáží zlikvidovat několik nepřátel najednou, což je klíčové, protože obtížnost se trochu zvýšila. Součástí této změny je, že máme nekonečno nábojů a nevidíme již ukazatel střeliva. 

Beze změny zůstala energie (životy) postavy, o kterou přijdeme, pokud nás nepřátelé trefí či s nimi přijdeme do kontaktu, časový limit 10 minut (opět nepředstavuje vážný problém) a počítadlo skóre, jež není příliš důležité, každopádně tentokrát získáme 8 bodů za zabitého nepřítele a až 16 bodů pokud ho střelíme diagonálně (lze střílet i nad a pod sebe). 

Tentokrát nehledáme krabice se střelivem, ale s granáty

Uprostřed pyramidy je lékárnička

Odrazy od vodní hladiny zůstaly zachovány

Stále jsou klíčové bedny, ve kterých najdeme lékárničku pro doplnění energie či granáty. Zůstal i neobvyklý efekt odrazu od vodních ploch. Velká část grafiky byla zrecyklována z prvního dílu a použita znovu, což ale vlastně tolik nevadí. 

Bohužel konec se příliš nepovedl ani zde a naše putování končí tak trochu překvapivě na jedné nenápadné obrazovce, která má asi představovat přístav s jachtou. Opět se dočkáme pouze hlášky "jsi věru hrdina" a závěrečného obrázku, tentokrát s naším dopravním prostředkem. 

Hra byla recenzována dohromady s prvním dílem v časopise BiT 10/92, kde si odnesla 93 % se slovy "...jde ještě o lepší hru než první díl... grafika je také vynikající a hratelnost stoupla tím, že kromě samopalu máme k dispozici i granáty." Společnost UltraSoft ji opět prodávala za 89 Kčs. 

I když to tak nevypadá, tak toto je závěrečná obrazovka - stačí doběhnout doprava

Už zase jsem hrdina!

Únik v jachtě

Verdikt: Od prvního dílu došlo jen k několika menším změnám, jinak se jedná o to stejné se všemi plusy i neduhy. Dá se v podstatě říct, že Pomsta je datadisk, jenž přináší animované intro, granáty a trochu vyšší obtížnost. 
Hodnocení: 5/10

1 komentář:

  1. V časopise Bit 7/1992 a 8/1992 je aj rozhovor s Radym Marušom autorom hry, kde aj popisuje ako cez systémove premenné tvoril úvodnu animáciu druhého dielu. Inač potom robil hry na Amigu a dneska tvorí hry na Nintendo v michalovskej firme Cypronia ešte vychodnejšie od Prešova.

    OdpovědětVymazat