pátek 18. září 2020

Hra 471: Prudent Dactyl 2 (1990)


Prudent Dactyl 2
Vývojář: Tomáš Hlaváček & Václav Čejka
Vydavatel: S. I. S. (System Inteligence Service)
Vydáno 1989/1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Přímé pokračování zvláštní textovky Prudent Dactyl (1989), ve které jsme se v roli pterodaktyla snažili "změnit svět", stali se člověkem a dostali se do 20. století. Mnozí Ataristé tuto hru považují za ikonu hlavně pro to, že se její engine dal snadno použít pro tvorbu dalších textovek. Možná proto také vzniklo toto pokračování od S. I. S. (OF (1990), Business Game (?)). 

Po našem prvním dobrodružství jsme si ve 20. století našli manželku, se kterou jsme se vrátili do pravěku, kde jsme spokojeně pár let žili. Mezitím ale svět "v budoucnosti" postihla katastrofa a naším úkolem bude najít a opravit stroj času, čímž lidstvo zachráníme. Není uvedeno jak a opět mi to moc nedává smysl, ale budiž. 

Slovník příkazů
Začátek hry
Krabička mi bouchla v ruce

Parser se naštěstí od prvního dílu výrazně zlepšil a příkazy se dají zkracovat na první tři písmena, přičemž slovník příkazů si můžeme kdykoliv nechat vypsat. Ovládací schéma se zjednodušilo a už neobsahuje žádné nestandardní příkazy, konkrétně tu najdeme jen příkazy "vezmi, použij, prozkoumej, inventář, slovník", což logicky snižuje zásekovost a obtížnost celkově.

Bohužel ale parser není dokonalý a chtěl by ještě dopracovat - pokud použijeme neznámý příkaz, spadne program s chybou. Pokud použijeme známé sloveso, ale neznámý předmět, celý příkaz zůstane a musíme ho ručně smazat, což je otravné. 

Popisky lokací mohly být lepší. Zde nejsou dveře ani zmíněny. 
Pokácel jsem celé Jizerské hory
Život v pravěku je fuška - při cestě domů musíte překonat řadu překážek

Popisky lokací také nejsou ideální a často vynechávají důležité informace, jako že stojíme před dveřmi či před trezorem. Hra je celkově poměrně krátká a jednoduchá. Začínáme v kanceláři, což je zvláštní, protože v prvním díle byla kancelář v 20. století a zde se pohybujeme v pravěku. Na pár obrazovkách se pak podíváme do naší jeskyně, kde potkáme manželku a dále do okolí jezera, ve kterém kromě pterodaktylů žijí třeba také vlkodlaci. Cílem bude přitom najít 3 části stroje času a v trezoru ho pak opravit. 

Kvůli dalšímu bugu se ale závěr hry dá přeskočit a stačí tak získat pouze dvě části stroje a ty kdekoliv aktivovat pomocí příkazu "POUZIJ", načež se zobrazí finální obrazovka. Na té se kromě jmen autorů dozvíme i heslo "ETTL" do třetího dílu, jenž stejní autoři vydali v roce 1990. Z toho lze vyvodit, že tento druhý díl vznikl v letech 1989-1990. 

Manželka na mě už z jeskyně volá
Na skládce jsem našel část stroje času
Udělal jsem ze smutného vlkodlaka šťastného vlkodlaka
Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem krabičku (VEZ KRA), v kanceláři prohledal nehybného člověka (PRO CLO) a našel klíč (VEZ KLI). Pokračoval jsem do skladu, kde jsem našel plynovou masku, pilu a sbíječku (VEZ MAS; VEZ PIL; VEZ SBI). Masku jsem si nasadil (POU MAS) a pak na konci chodby klíčem odemkl dveře (POU KLI). Prošel jsem až ke skále a na tu použil sbíječku (POU SBI). 

V lese jsem pokácel stromy (POU PIL), sebral dříví (VEZ DRI), prohledal trávu (PRO TRA) a našel šperhák (VEZ SPE). Na břehu jezera jsem sestavil vor (POU DRI) a přeplavil se na východ, do své domovské jeskyně, kde jsem nalezl žrádlo (VEZ ZRA). To jsem hodil pterodaktylovi na skládce (POU ZRA) a získal injekci a skládku (VEZ INJ; VEZ SKL). Severně jsem ještě sebral klády (VEZ KLA) a vydal se vyléčit vlkodlaka. Toho jsem nejprve uspal (POU INJ) a poté mu vytrhl bolavý zub (VEZ ZUB). Díky tomu jsem mohl na severu sebral harampádí (VEZ HAR). 

Pozn. - díky bugu lze v tuto chvíli použít harampádí (POU HAR) a zobrazí se finální obrazovka. 

Vypustil jsem celé jezero
Třetí a poslední kus stroje času
Trezor? Jaký trezor? 

U malé hráze na jihu jsem použil výbušnou krabičku (POU KRA) a vydal se na vypuštěné jezero, kde jsem získal šrot (VEZ SRO). Poté jsem se vydal zpět do kanceláře a po cestě jsem padající skálu podepřel kládami (POU KLA). Použil jsem šperhák (POU SPE), vešel do trezoru a použil šrot (POU SRO), čímž jsem dal opět dohromady stroj času. 
KONEC POSTUPU HROU

V trezoru je kvůli bugům lepší se nepohybovat

Nějakým záhadným způsobem jsem opravou stroje času zachránil lidstvo

Stroj času v celé své kráse

Verdikt: Oproti prvnímu dílu se zlepšil parser, nicméně hra obsahuje několik bugů a příběh stále nedává moc smysl. 
Hodnocení: 3/10

2 komentáře:

  1. To, že textovka spadne po zadání neznámeho příkazu, je děsný amatérismus :-). Každá normální textovka vypíše hlášku, že příkaz nezná.

    OdpovědětVymazat
  2. O mnoho a mnoho let později, jistý nadějný autor textovek udělal skvělý remake. Vycházel z původního přiběhu, tak že vám začne dávat smysl. Rozhodně stojí za vyzkoušení

    OdpovědětVymazat