středa 9. září 2020

Hra 468: Pomsta Sinclairistům (1990)


Pomsta Sinclairistům
Vývojář: Michal Bukovjan
Vydavatel: MibuSoft
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V tomto případě nás autor zavádí do totalitního státu, ve kterém Sinclair před 40 lety vyhrál ve volbách, zlikvidoval své největší odpůrce, Atari kluby, kdy většina vedoucích členů záhadně zmizelo, a vybudoval vojenskou základnu, kde se usídlil jejich hlavní pohlavár - David Gemrot (dá se předpokládat, že se jedná o skutečného člověka - Sinclairistu). 

Lidé si však uvědomili svojí chybu a nastává revoluce, v jejímž čele stojíme, přičemž nám bude pomáhat tzv. "duch Velkého Ataristy" a naopak do cesty se nám postaví zrádci a členové STB - Sinclairistické tajné bezpečnosti. Začínáme v bytě Velkého Ataristy a cílem bude zlikvidovat Davida Gemrota. Soudě dle názvu se autor nechal inspirovat v oblíbené textovce Pomsta Šíleného Ataristy (1989). 

Příběh

Začátek hry

Příkazy lze zkracovat

Hra se ovládá přes psaní příkazů, které se dají zkracovat na první tři písmena. Na úvodní obrazovce jsou nám některé příkazy prozrazeny, konkrétně "vezmi, polož, inventář, otevři, zavři, ukaž, zkoumej", ale to bohužel není všechno a najdeme tu ještě řadu dalších, na které musíme přijít sami. 

Parser neovládá synonyma, takže velice často nastává frustrující situace s hádáním správného výrazu. Např. chceme odsunout vlčí kůži, ale jediný správný výraz je "SROLUJ". Nebo chceme otočit uzávěry na vodu a plyn, ale správný výraz je "OTOC 1", resp. "OTOC 2", na což se téměř nedá přijít. 

Duch Velkého Ataristy mě přivedl zpět k životu

Hádání správného příkazu je často frustrující

Tajné místo Velkého Ataristy

Dalším negativem je omezení inventáře na pouhé 4 předměty - hra nás naštěstí nepustí do další části hry, dokud nemáme všechny potřebné věci u sebe, takže nehrozí slepé uličky. Začátek se odehrává v bytě Velkého Ataristy, ze kterého se přes počítač přeneseme na ostrov Sinclair, kde budeme hledat podzemní bunkr. 

Zajímavý je mechanismus oživování - pokud zemřeme, tak nás duch Velkého Ataristy přenese na začátek aktuální lokace a nemusíme začínat od znova. Toto ovšem neplatí donekonečna a po pár úmrtích opravdu končíme. Podle textů ve hře je vidět, že autor počítal s pokračováním, nicméně to zdá se nikdy nevyšlo. 

Hra mě nepustí dál, dokud nemám všechny potřebné předměty

Ostrov Sinclair

Všechny Sinclairy jsou zmetci
Mapa

POSTUP HROU
Prozkoumal jsem stěnu a botník (ZKO STE; ZKO BOT) a našel tenisky (VEZ TEN). V kuchyni jsem se podíval do ledničky (OTE LED; ZKO LED) a vzal maso a šampaňské (VEZ MAS; VEZ SAM). V ložnici jsem sroloval vlčí kůži (SRO KUZ) a našel klíče (VEZ KLI). V obývacím pokoji jsem hodil maso masožravým květinám (HOD MAS), otevřel dvířka (ODE DVI; OTE DVI) a prošel do sklípku, kde jsem sebral žebřík (VEZ ZEB) a otočil oběma uzávěry (OTOC 1; OTOC 2), čímž jsem zastavil jak vodu, tak plyn. 

Za kuchyní ve spíži jsem odložil tenisky a žebřík (POL TEN; POL ZEB) a spláchl záchod (SPL). Prozkoumal jsem nádržku (ZKO NAD) a našel štípačky (VEZ STI). Vzal jsem také peníze (VEZ PEN) a zmáčkl tlačítko (ZMA TLA). V předsíni jsem zatáhl za šňůrku (ZAT SNU), čímž se odhalil tajný vchod za zrcadlem. Vlezl jsem dovnitř a nahmatal vypínač (NAH VYP). Zjistil jsem, že potřebuji disketu, kterou jsem našel za obrazem v kuchyni (ZVE OBR; VEZ DIS). Vložil jsem ji (OTE JED; VLO DIS; ZAV JED). Ještě jsem se vrátil pro žebřík (VEZ ZEB) a pak u počítače stiskl "return" (STI RET). 

Baba Jaga je zrádce a kolaborant Sinclairistů !

Stereotyp úplatného vrátného najdeme i zde

Podivní Sinclairisté

Odložil jsem peníze (POL PEN) a došel k močálu, kde jsem vykopal gumové rukavice (KOP; VEZ RUK). Díky nim jsem byl schopný přestříhat drát (PRE DRA) na všech čtyřech zatím objevených obrazovkách ostrova. Jakmile jsem práci dokončil, tak jsem rukavice i štípačky odložil (POL RUK; POL STI). Na malém ostrůvku jsem našel lano (VEZ LAN) a to uvázal na palouku ke kmenu stromu (UVA LAN). Spustil jsem se dolů a našel ID kartu (VEZ KAR). 

U strážní věže jsem dal vojákovi šampaňské (DEJ SAM) a vzal prázdnou lahev a kulomet (VEZ LAH; VEZ KUL). Do lahve jsem u močálu nabral vodu (NAP LAH) a u chaloupky baby Jagy postavil žebřík (POL ZEB). Vylezl jsem na žebřík (VYL ZEB) a do chaloupky (Z). Oheň jsem uhasil vodou z lahve (UHA OHE), tu položil (POL LAH) a sebral krumpáč (VEZ KRU). Slezl jsem po žebříku dolů (SLE ZEB) a na hřbitově vykopal rakev (KOP; POL KRU; VEZ RAK). Ještě jsem vzal odložené peníze (VEZ PEN) a odplul na rakvi dál. 

Vrátného jsem uplatil (DEJ PEN) a u vchodu do bunkru použil ID kartu (VLO KAR). Uvnitř jsem pak potkal Davida Gemrota, jehož jsem zneškodnil kulometem (ZAS GEM). 
KONEC POSTUPU HROU

Blázni

Odpočívej v pokoji, Gemrote

Vítězství !

Verdikt: Pro vyšší hodnocení by se musel zlepšit hlavně parser, kdy hádání správného příkazu je často velmi frustrující. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat